• Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Opony na lato

Nie podniecajcie się tak tymi wartościami głośności wyrażanych w decybelach bo jest to głośność mierzona... na zewnątrz. Czyli tam, gdzie nas kierowców w ogóle to nie powinno interesować :D Np taki Goodyear ma jakaś tam swoją technologię SoundComfort. Jest to technologia odpowiadająca właśnie za redukcje hałasu wewnątrz. Więcej do poczytania o tym np tu: https://naprawyopon.pl/goodyear-soundcomfort/
Gdzieś kiedyś czytałem coś na temat głośności opon. Wiadomo, że producenci walczą z hałasem bo takie wymogi przecież stawiają zieloni, tyczy się to hałasu wytwarzanego na zewnątrz. Ale hałas wewnętrzy jest z kolei ważny dla nas kierowców, czyli klientów. No i firmy lawirują, kombinują projektując oponę. Podobno inżynierowie procują również nad kierunkiem strumienia dźwięku wytwarzanego przez opony, jest taka teoria, że opona głośniejsza na etykiecie jest cichsza w środku bo jej strumień idzie na zewnątrz a nie w nadkola a co za tym idzie przenosi się do kabiny ;) Niewiem ile w tym prawdy, ale być może coś w tym jest bo kiedyś miałem Dunlopy Sportmaxx RT2, które miały 67dB a nie były nic cichsze od moich obecnych Goodyear Asymmetric 5 71dB :D
 
Ja już w tym temacie zostałem wyśmiany i zbesztany. No mam opony na zimę bieżnikowane. Kończę TRZECI sezon, rocznie pokonuję 30 tysięcy. Żyje, mam się dobrze. Hałas miał mi rozsadzić głowę. Tymczasem są obecnie cichsze, niż Hankook Ventus S1EVO2 przy 5.5mm bieżnika. Bieżnik się nie odkleił, wciąż mam jeszcze na ten bieżnik dwa lata gwarancji pisemnej. Ogólnie temat opon mozna podsumować, że ile osób, tyle opinii. Są opony gorsze i lepsze, ważne, aby dostosować odpowiednie opony do charakteru jazdy i swojego samochodu. Wszystkim się nie dogodzi. Ja mieszkam w takim regionie, że mam lód, błoto pośniegowe i spory śnieg, gdzie w środkowych częściach Polski już mają +12 za oknem. Znam takie miejscowości, że jest +10, a 20km dalej Bolid Młodzieży Wiejskiej zawija się na sosnach, bo jest -5 i śniegu po kostki. Moje opony stają się mniej przewidywalne przy deszczu i +7-8 stopni, ale szczerze? Nokian WR D3 i WR D4 również ma w tych warunkach problemy, bo to opona typowo śniegowa. Testowałem na dwóch samochodach.

PS. Często wyłączam ASR, bo mnie denerwuje. Jak jestem zwolennikiem wszelkich systemów poprawiających bezpieczeństwo na drodze, tak wiem, że elektronika w starciu z doświadczeniem potrafi być zawodna.
 
Kiedyś zabrałem do warsztatu na wymianę opon w żony Corsie moją 9 letnią córkę. Pojechaliśmy na zimowych Barumach P5, wracaliśmy na letnich Dębicach Passio 2. Ten sam rozmiar, te same db na etykiecie, ten sam przebieg (jedne i drugie miały ok 3 kkm zrobione). Nawet 9 cio letnia dziewczynka powiedziała: "co tak głośno się zrobiło?" Zarówno ja i moja żona ewidentnie słyszeliśmy sporą różnicę w głośności pomimo tych samych db.
 
Dlatego ja bym się nie jarał danymi na etykiecie, szczególnie tymi danymi dotyczącymi głośności. Raz, że to głośność na zewnątrz tak jak już mówiłem a dwa opona też ma różnią głośność w zależności od rodzaju nawierzchni... Bardziej gładki asfalt zrobi więcej różnicy niż niewiadomo jak zaprojektowany bieżnik pod kątem komfortu akustycznego ;) Jak komuś bardzo zależy na niskim hałasie to jedyną wiedzę na ten temat polecam pobierać z testów opon np na tyrereviews.com a nie z etykiet.
 
@kaczorek 79 ,
Głośność opon używanych jest zależna od stanu bieżnika oraz sposobu przechowywania.
Każdy zakład tylne opony na przód, a na tylnej belce one się ząbkują. Gdy nie zamieni się stronami , tylko lewe na lewe to ząbki idą pod sztorc w asfalt i jest hałas.
Nawet huk .
Opony asymetryczne w takim wypadku z przodu w kinie prostej montuje się na tył, tylne na krzyż X na os przednia , wtedy ząbki są odwrócone i klocek gładko kładzie się na asfalcie, a głośność tylko będzie w trakcie hamowania .
Taki sposób przyczyni się do wyrównania bieżnika .

Wysłane z mojego ASUS_X00TD przy użyciu Tapatalka
 
Nie musisz mi mówić, wspomniane wyżej różnice było słychać również na nowych, bo auto zostało kupione z dwutygodniowymi Dębicami, a Barumy na zimę sam kupiłem nowe.
 
Decybele decybelami ale jeszcze częstotliwość. Subiektywnie w aucie gdzie będzie większy hałas może jechać się przyjemniej.
 
Miałem fuldy ecocontrol a potem dunlop blueresponse (70 vs 67dB). Jak ktoś mi powie, że nie ma różnicy to śmiechnę. od teraz nie kupuję opony powyżej 69/70 bo katorga przy 140km/h ( szczególnie na s8 wrocław warszawa)
 
@Misiek tutaj czasami lepiej przemilczeć temat
 
Ta różnica hałasu między zimowymi, a letnimi wynika również z mieszanki opon.
Zimowe są w temperaturze takiej jak teraz +4⁰C są nadal bardzo miękkie, a letnie poniżej +10⁰C są twarde jak plastik .
Inny efekt byłby gdybyście zmieniali opony przy średniej dobowej +10⁰C , czyli w dzień mamy +15⁰C, to klocki letniej opony będą miękkie i będą ciszej się toczyły po asfalcie.

Wysłane z mojego ASUS_X00TD przy użyciu Tapatalka
 
@Bodex ja mam w Capturze opony AA i powiem du..y nie urywają. Na suchym prowadzą się pewnie na mokrym mam duży problem z ruszeniem bo mielą w miejscu ale jak już jeżdżę po mokrych drogach nawet z dużymi prędkościami to jest stabilnie . Natomiast rozwala głębokość nowego bieżnika 6,5 mm !!!! . Czytałem ze aby opona spełniała klasę AA to jednym z wymagań to bieżnik musi być tak niski aby powietrze nie stawiało dodatkowego oporu pomiędzy asfaltem i oponą. Po roku mam bieżnik 5mm. Zatem po 2 latach opona do śmieci i taka korzyść z opon w klasie AA
 
@STREAM-HD
Conti Prem Cont 6 jest oponą wielokrotnie testowaną i w każdym z testów jest bardzo wysoko oceniana. W zasadzie za każdym razem jest na pudle. Zarazem w każdym teście piszą ze jest opona głośna. Ma zawsze te 2db więcej niż konkurencja.
Ten GY Efic Grip mnie też interesował z uwagi na dobre opinie użytkowników i ze ma niską hałaśliwość. Ucieszyłem się bo samochód który kupowałem wyjeżdżał na tych GY ale z uwagi na Covid fabryka stanęła i wsadzili tam Conti Eco Con 6 . Jak poczytałem o GY to zaczęli produkcję chyba w 2010 roku a Conti jest dużo młodsza . Więc chyba lepiej wybrać konstrukcyjnie nowszą oponę niż pozostać przy oponie z przed 10 lat
 
Czytałem cały weekend które opony kupić i kupiłem te Dunlopy SportMaxx RT 225/45 R17 E/A/67db z roku 2020, ponieważ wielokrotnie powtarzały się opinie od świadomych właścicieli aut, że opony trzymają świetnie na sucho i na mokro i są najcichszymi jakie mieli ale szybko się ścierają.

Conti odrzuciłem właśnie za sprawą hałasu, a goodyeary dlatego, że byłem poprostu ciekaw dunlopów które wszędzie są chwalone za ciszę i trzymanie. Jest trochę narzekań na Dunlopy, że zdarza się, że koła nie chcą się wywarzyć ale wtedy opona wróci do sklepu.

Efficent Grip mam teraz na R16 i opona faktycznie jest wystarczająco cicha ale jako, że przesiadam się na R17 i samo z siebie będzie to głośniejsze to zaufałem cichym Dunlopom bo to dla mnie priorytet. Zobaczymy czy słusznie.
 
Last edited:
W taki, że siedziałem po kilka godzin dziennie i czytałem fora, facebooki co użytkownicy pisali o konkretnej oponie by móc wyciągać jakieś powtarzające się wnioski i do tego testy, recki, filmy itp.
 
Last edited:
Back
Top