• Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Świece zapłonowe i żarowe

Championy z przebiegiem ok 12 tysięcy km ale po drodze plukanki, szuwaksy do paliwa .
Co myślicie?
 

Attachments

  • 20231227_213942.jpg
    20231227_213942.jpg
    1,8 MB · Odwiedzin: 97
Wyglądają bdb, serio, trochę nagaru, ale naprawdę ok, widać że mieszanka spala się poprawnie i nie są "nadgryzione".
 
Popiół pewnie od dodatków, bo trochę tego przelałem
 
Ogólnie dobrze wyglądają, oczyścić lekko, ustawić prawidłową szczelinę i jeździć. Na gwint można dać delikatnie smaru miedzianego.
 
Na Denso i NGK na pewno zawsze było. Nawet informacja jak dokręcać w stopniach gdy nie ma klucza dynamometrycznego.
 
@gruszka czy ja wiem, nie raz, nie dwa, spotkałem się już z informacją o dokręcaniu różnych elementów na zasadzie "ręką do oporu + xyz°" i to nie tylko na świecach.
W Triumphie mam np. przy regulacji naciągu łańcucha śrubę blokującą mimośród na wahaczu, ręką do oporu + 60°, w pierwszych wersjach instrukcji był podany moment, ale w którymś roku wypuścili aktualizacje i ktoś chyba doszedł do wniosku, że klucza dynamometrycznego nikt ze sobą woził nie będzie ;).
 
Momenty dokręcania świec zapłonowych można wyszukać na stronach producentów lub oficjalnych kanałach streamingowych. Są tam zbiorcze katalogi. Czasami jednak są podane konkretne wartości dokręcania świec zapłonowych w instrukcji producenta pojazdu.
 
1/4 obrotu przed zerwaniem gwintu 😅
Zazwyczaj świece się dokręca na około 20 NM. Choć mam samochód w którym moment dokręcania jest chyba bardzo wysoki.

IMG_20231229_204302.jpg
 
Są i świece gdzie moment to 13Nm tak że trzeba dokładnie sprawdzić ile być powinno. Kiedyś miałem błąd w AutoDacie i moment był dwukrotnie wyższy niż zalecany tak że trzeba się upewnić tam gdzie tylko to możliwe.
 
@JNC_946 Łada 2107, ale zapewne wszystkie silniki w 2101-2107 i Nivach będą miały podobnie. Bałem się dokręcać, aż tak mocno i jeśli dobrze pamiętam to dokreciłem na 30-31 nm.
 
Jakim momentem dokrecacie swiece? ja nigdy tego niewiem i dokrecam z wyczuciem ale to mało profi
Jeśli pytasz o świece zapłonowe to najbezpieczniej kręcić pomiędzy 25-30Nm. Tak zalecają wszyscy producenci do świec z gwintem M14.Z resztą chyba nie ma mniejszych w obecnych silnikach.
 
Hondy mają M12, jak ktoś sobie dokręci na 30Nm, to potem płacz po wykręceniu, że izolator pękł.
 
Last edited:
Ze względu że przy przebiegu 300k jeszcze oryginalne OEM Honda, profilaktycznie sprawdziłem sobie miernikiem oporność świec żarowych. Na wszystkich 1,4 Ohm, więc w normie, szybko grzeją, silnik pali od strzała zawsze. Nowe mają mieć 0,8 Ohm, sprawne mają mieścić się w widełkach 0,2-5,0 Ohm. Teoretycznie im niższa oporność/rezystancja tym lepiej i szybciej grzeją, ale też większe obciążenie dla przewodów je zasilających i pobór energii. Ma ktoś porównanie na swoim aucie?
 
Last edited:
Back
Top