• Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Akumulatory- własne doświadczenia pozytywne/negatywne

Bez zmian, ale YUASA robi akumulatory dla centra/exide pod nazwą centra czy exide do aut azjatyskich. JAk widzisz centra czy exide w odudowie do aut azjatyskich to wiesz ze to yuasa.
 
Nie miałem pojęcia -dzięki za info:)
 
Panowie pytanie ładowanie aku Varta Silver 80 ah rok produkcji 07-2020r gdyż po sprawdzeniu miernikiem napiecie wskazywało 11.93 V auto użytkowane praktycznie dzień w dzień średnio miedzy 20-30 km dziennie. Po naładowaniu ładowarka cetek mx 5.0 miernik pokazał 13,48 V przeszedłem do przełączenia na funkcje recond w tej ładowarce i rozpoczęła ponownie proces ładowania. Po odłączeniu ładowarki po ok 15 godz miernik pokazał 13.03 V . Wczoraj zrobiłem ok 20 km dziś z ciekawości poszedłem sprawdzić napięcie gdzyż jeszcze nie uzytkowałem auta miernik pokazuje 12.20 V . Czy to normalne ??? Dodam że ładowanie w aucie 14,44 V sprawdzone też czy cos nie kradnie tzw prądu i wszystko OK. Reklamować aku ponad rok temu kupowałem ...
 
hmm...czesciowo uszkodzona cela jedna. Lepiej reklamuj albo kup npwy akumulator bo niedlugo ci padnie calkowicie. chyba jedzisz w miescie tylko to ok.
 
No trochę mało. Wygląda jak nadal nie doładowany akumulator lub taki, któremu brakuje pojemności.
Czy napięcia mierzysz na aku odpiętym pod instalację w aucie?
Czy to zwykły kwasiak?

11.93 V / 80Ah to już sporo do ładowania. Szczególnie dla urządzenia, które ma max 5A w nazwie.
Co wiemy o trybie recond w cteku np. o napięciu?
Czy to było 15h w tym trybie?
 
Ze stanu 11.93 V ładowałem go od 19:30 do godziny 11:30 nastepnego dnia ładowarka wskazała wszystkie punkty podświetlone czyli raczej koniec procesu ładowania potem przełączyłem ją na funkcje recond i pracowała od ok 15 do godziny 12:30 nastepnego dnia. Pomiar robię na podpiętym aku pod instalacje auta i jest to Varta Silver 80 ah F17. Jutro posprawdzam czy coś nie kradnie prądubo dziś nie ma warunków a auto mam pod chmurką. Akumulator po odczycie tego kodu wychodzi ze jest z lipca 2020 r. czyli roczniak. Już miałem z nim przygodę ostatnią zimą gdzie nic nie wskazywało na to by odmówił posłuszeństwa a jednak po zrobieniu trasy 500 km i poruszaniu na odcinkach 20 km dziennie po tej trasie czyli ok 2 tygodnie w pewien poranek nie odpaliłem auta nawet nie zakręcił rozrusznikiem. Podładowałem go odpalił wrociłem do domu czyli trasa 500 km powrotna i jazda wokół komina i widzę że zima odpusciła itp a poranne rozruchy już jakoś mniej żwawe miernik w dłoń a tam 12.23 V .Podjechałem do mechanika u którego nabyłem owy aku auto odpaliło a że dzieli nas może 700 metrów to jak podjechałem do niego i zaczęliśmy robić pomiary to wszystko wskazywało ze jest OK. Tester pokazał ze aku dobry ładowanie 14,44V przy odpalaniu 11,03 V i że coś tam jeszcze w normie. Sprawdziliśmy czy nie pobiera coś prądu niby wyszło że jest też OK bo 0,03 mA.
 
Last edited by a moderator:
Testowanie na świeżo po jeździe jest mało miarodajne. Trzeba by to robić po dłuższym postoju.
Napięcie na aku warto zmierzyć bez podłączenia do samochodu lub mając pewność, że auto jest całkowicie wygaszone. U mnie po otwarciu zamka centralnego włączają się zegary, ECU i kto wie co jeszcze. To dodatkowe obciążenie.

Na moim Mollu (bez rewelacji) wygląda to tak:
Naładowany na max (początek czerwca)
gęstość elektrolitu 1.27 (więcej już nie idzie)
napięcie bez podłączenia do auta 12h po ładowaniu - 12,88 V
napięcie po podłączeniu do auta (z włączonym zegarami) - 12,60 V
Napięcie podczas rozruchu - 10,34 V
Aktualnie po prawie trzech miesiącach jazdy miejskiej wygląda to tak:
Gęstość 1,23
Napięcie pod instalacją ale bez zegarów (otwarta tylko maska z klucza) - 12,44 V
Napięcie z zegarami - 12,26 V
Napięcie podczas rozruchu - 9,86 V
Czyli proces postępuje stopniowo.
Auto zazwyczaj robi 4x10 km dziennie, weekendy to zarzynanie aku SS pomiędzy sklepami... Czasem trafi się jakieś 50-80 km w jednym kawałku.
Jeśli to nie problem to sprawdź napięcie bez podpięcia do instalacji auta.
Przez jakiś czas po ładowaniu, akumulator jeszcze się stabilizuje, także zaraz po odpięciu od ładowarki może mieć 13V a 24h po np. 12,8, 12,6V itp.
Chociaż żeby auto na postoju przycisnęło naładowany aku 80Ah do 12,20V to faktycznie podejrzane.

Jakie napięcie daje ctek w trybie recond?
Patrząc po jego ikonkach to chyba jest stałe napięcie i malejący prąd.
 
IMG_20210901_115741.jpg
 
Witam tak wygląda wydruk z testera po dzisiejszym teście akumulator ma taki stan prądy poboru sprawdzone wszystko OK ładowanie wzorcowe sprawdzone również różnica prądu na przewodzie między alternatorem a Aku również wszystko w normie. Ładowanie pod obciążeniem czyli wszystkie światła radio klima itp włączone i wskazuje 14.36 V . Na tą chwilę aż akumulator wyciągnięty z auta w celu dalszego sprawdzenia i poddania raczej reklamacji .
 
Niestety ale brak tu kluczowego parametru czyli rezystancji. Mimo niskiego napięcia ma duży prąd rozruchowy i wygląda tylko tak jakby był niedoładowany. Jeżeli nie posiadasz opornicy to sprawdziłbym jeszcze spadek napięcia podczas rozruchu.
 
Spadek napięcia z tego co pytałem przy rozruchu bo ja odpalałem auto a mechanik patrzył na miernik to był coś 10.9 V
 
o naładowaniu ładowarka cetek mx 5.0 miernik pokazał 13,48 V przeszedłem do przełączenia na funkcje recond w tej ładowarce i rozpoczęła ponownie proces ładowania. Po odłączeniu ładowarki po ok 15 godz miernik pokazał 13.03 V . Wczoraj zrobiłem ok 20 km dziś z ciekawości poszedłem sprawdzić napięcie gdzyż jeszcze nie uzytkowałem auta miernik pokazuje 12.20 V . Czy to normalne ??? Dodam że ładowanie w aucie 14,44 V

12,2 V napięcia oznacza głęboko rozładowany akumulator. Nie powinno się dopuszczać do spadku napięcia poniżej 12,4V.
Ctekiem nie naładujesz akumulatora do pełnej pojemności za jednym podejściem. Nawet w trybie Recond. W trybie Recond musiałbyś ładować od 3 do 4 razy. Jak chcesz podładować akumulator w miarę szybko i skutecznie to prostownikiem, który poda na końcu ładowania 16,2 V napięcia i ok. 1 do 1,5 A prądu (ale poza samochodem albo po odpięciu klemy ujemnej). To końcowe ładowanie (wysycanie) do osiągnięcia gęstości elektrolitu 1,28g/cm3 może trwać nawet do 8 godzin. Ctek MX 5 w trybie Recond podaje maks. 15,8 V i maks. 1,5A ale ogranicza czas w tym trybie/fazie do 4 godzin co może być niewystarczające.
Ostatnio ładowałem nowy akumulator (75Ah), który po zakupie miał gęstość elektrolitu 1,25g/cm3. Podładowanie go do 1,28g/cm3 trwało: zasadnicze ładowanie prostownikiem transformatorowym ok 7h i wysycanie ładowarką automatyczną napięciem 15,8V i prądem od 1 do 0,3 A ok. 24 godzin.

Polecam filmik o ładowaniu Ctekiem:
 
Ostatnio ładowałem nowy akumulator (75Ah), który po zakupie miał gęstość elektrolitu 1,25g/cm3. Podładowanie go do 1,28g/cm3 trwało: zasadnicze ładowanie prostownikiem transformatorowym ok 7h i wysycanie ładowarką automatyczną napięciem 15,8V i prądem od 1 do 0,3 A ok. 24 godzin.

Dlaczego nie naładowałeś akumulatora do końca prostownikiem?
 
Bo musiałbym go pilnować żeby nie ugotować akumulatora. Mam stary prostownik transformatorowy Elsin 12/12A o 8A prądzie skutecznym bez ogranicznika napięcia końcowego. Potrafi podać w zależności od akumulatora (w zależności od jego rezystancji wewnętrznej) nawet 17V napięcia.
 
No i Jenox Gold podziekowal za współpracę w trójce. Auto więcej stoi niz jezdzi i złapało głębokie rozladowanie ze 2 razy i stał rozladowany powiedzmy 2 tygodnie. Akumulator nie nadaje się do niczego. Nie przyjmuje prądu. Wzbudzony ładuje się ale krótko. Generalnie nie żyje. Co polecicie? Myślałem o Varta Silver, Exide.
Jakbyś spróbował go potraktować np. Ctek'iem MXS 5.0 albo innym, który potrafi odsiarczać na wstępie ładowania to może byś odratował ten akumulator.
 
Bo musiałbym go pilnować żeby nie ugotować akumulatora. Mam stary prostownik transformatorowy Elsin 12/12A o 8A prądzie skutecznym bez ogranicznika napięcia końcowego. Potrafi podać w zależności od akumulatora (w zależności od jego rezystancji wewnętrznej) nawet 17V napięcia.
Też mam prostownik 12A i nie mógł przebić 15.8v a dawał 3.7A przy tym napięciu (Akku 74Ah).
 
i nie mógł przebić 15.8v a dawał 3.7A
Bo napięcie jakie podaje taki prostownik jest zależne od rezystancji wewnętrznej akumulatora. Ważne żeby temperatura akumulatora podczas ładowania nie przekroczyła 45 st. C i żeby się wysycił do właściwej gęstości. Napięcie 16,2 V nie jest celem samym w sobie, który należy bezwzględnie uzyskać. Ładujemy prądem nie napięciem.
 
Jakbyś spróbował go potraktować np. Ctek'iem MXS 5.0 albo innym, który potrafi odsiarczać na wstępie ładowania to może byś odratował ten akumulator.
Bede próbował. Kupiłem ładowarkę Einhel ce bc 10m. Ma jakis tryb naprawy. Zobaczymy. Dam znać.
 
Bede próbował. Kupiłem ładowarkę Einhel ce bc 10m. Ma jakis tryb naprawy.
Oby Ci się udało. Ale się pomęczysz:

Nie jestem pewien czy ten Einhel działa jak Ctek MXS 5.0. Ctek na początku ładowania rusza małym prądem i "sprawdza sobie " stan akumulatora jeśli "stwierdzi" że jest zasiarczony (pewnie mierzy opór i szybkość przyjmowania ładunku) to uruchamia tryb DESULPHATION - uderzenia pikami napięcia (15,8V) i prądu. Trwa to dość długo, ale jest skuteczne.
Mój Ctek w ten sposób podniósł z martwych baterię od UPS.

Moja strategia ładowania jest taka:
- Mocno rozładowany akumulator (napięcie powyżej 12,2V i poniżej 12,5V ) ładuję prostownikiem transformatorowym Elsin 12/12A bo ładuje szybko i skutecznie, i jak mam czas i nie jestem zajęty jakąś sprawą to również nim wysycam (ten proces trwa do 6 godz. ale trzeba pilnować). Jak nie mam czasu to wysycam Foxurem w trybie Repair (długo trwa do 24 godzin). Klemę ujemną w aucie odpinam.
- Na bieżąco doładowuję Ctek'iem w trybie Recond bez odpinania klem. Moje auto to znosi całkiem dobrze.
- Jak napięcie na klemach aku spadło poniżej 12,2V podłączam Cteka - niech robi swoje (program Soft Start) a robi to dobrze. Kiedy skończy mierzę gęstość i jak nie jestem zadowolony dalej ładuję zależnie od potrzeb albo Elsinem albo Foxurem.

Póki co na rynku nie pojawił się prostownik/ładowarka który można uznać za idealny.
 
Last edited:
Ctekiem nie naładujesz akumulatora do pełnej pojemności za jednym podejściem. Nawet w trybie Recond. W trybie Recond musiałbyś ładować od 3 do 4 razy.
Takie pytanie czy żeby naładować dobrze akumulator za pomocą cteka 5.0 w trybie recond trzeba zrobić raz po raz, czy mogę codziennie wieczorem w garażu na noc odpalać tryb recond przez te 5dni?
 
Back
Top