• Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Akumulatory- własne doświadczenia pozytywne/negatywne

Myślę że inne akumulatory miałby szansę wytrzymać tyle samo gdyby były co jakiś czas doładowane.
W 18r kupiłem auto z Boschem pod maską. Akumulator miał 3 lata. Czyli teraz 7.
Nie ma złych akumulatorów - są tylko źle obsługiwane i eksploatowane.
 
Gdybyście mieli voltomierz w samochodzie, taki zegar non stop wyświetlający wartość napięcia to większość z was widziałby orzez większość czasu 12,6V . Tylko w czasie włączonych świateł mijania i gdy moduł ladowania uzna jakimś swoim algorytmem , ze trzeba podładować aku podnosi napięcie do 14,5V.

Skoro aku nie jest w czasie jazdy ładowany to jak on ma pożyć kilka lat?

Stan rozładowania oznacza, ze tworzą sie kryształki siarczanu ołowiu , czyli aku się zasiarcza... potocznie .

Przejechałem 1200 km i S&S informuje mi ze go nie włączy bo niski napięcie akumulatora, czyli poniżej 12,5V , obstawiam 12,1V lub mniej i bede go musiał wyjąć i naładować z potrójnym trybem repair by maksymalnie rozpuścić te kryształki ołowiu .
Tylko w starych samochodach nie było modułu ładowania i aku byl na ostro podpięty
Owe zmniejszanie napięcia ma za zadanie zmniejszyć spalanie i tym samym emisję CO2 ....tylko jak przez to aku szybciej padnie to ślad węglowy z nowego aku nie zwiekszy CO² ?




Wysłane z mojego 2109119DG przy użyciu Tapatalka
 
@Bodex bez przesady, nie każdy ma w aucie inteligentne ładowanie 😉. Ja akurat mam ale pomimo to aku jest w doskonałej kondycji - gdzieś tu nawet wrzucałem fotkę.
 
@Bodex - w Jeepie mam voltomierz. 13.8/14V. W Golfie też założyłem - 13.8V.
 
@Bodex bez przesady, nie każdy ma w aucie inteligentne ładowanie . Ja akurat mam ale pomimo to aku jest w doskonałej kondycji - gdzieś tu nawet wrzucałem fotkę.
Zdziwilbyś się, toyota od 10 lat stosuje, inni podobnie.

@ozzy1979

@Bodex - w Jeepie mam voltomierz. 13.8/14V. W Golfie też założyłem - 13.8V.

13,8 to za malo by podładować, 14,4 co najmniej.
Akumulator by się naładował w 100% potrzebuje w końcowej fazie ładowania 16,6V i prąd 1-2A , tylko wtedy dochodzi do rozpuszczenia kryształków siarczanu ołowiu. Nie dotyczy aku AGM ze względu na inna budowe i separację płyt.
Aku potrzebuje co najmniej 2 x w roku byc w pełni naładowany do gęstości elektrolitu 1,28 , wtedy wam długo pożyje.
Pierwszy raz przed zimą, drugi przed latem.


Wysłane z mojego 2109119DG przy użyciu Tapatalka
 
Last edited:
@Bodex, resztę prostownikiem uzupełniam w garażu. Profilaktycznie auta podpinam pod prostowniki jak nie używam. A to, co mówisz 2x do roku to robię zasilaczem laboratoryjnym.
 
Od kilku dni poszukuję w necie informacji na temat akumulatorów. Postanowiłem się podzielić już zdobytymi doświadczeniami i własnymi, niekoniecznie trafionymi i na pewno niezbyt fachowymi przemyśleniami. Otóż:
Dawno nie kupowałem akumulatora. Ponieważ tak mam, że lubię choć trochę wiedzieć o produkcie przed zakupem, nawet jeśli kompletnie się na tym nie znam, to chciałem wcześniej uzyskać kilka aktualnych informacji w temacie. Ostatni mój zakup to akumulator Varta w najbliższym sklepie motoryzacyjnym kilka lat temu, a kilkanaście lat temu kupiłem akumulator firmy Kager. Nie było dużego wyboru, na półkach stały te szerzej znane (Bosch, Varta, Centra). Nie wiedziałem, że obecnie wybór marek jest tak przeogromny, a większość ich nazw niewiele lub nic mi nie mówi. Nie wspominając już o technologiach EFB czy AGM (akumulatory żelowe stosowaliśmy kilkanaście lat temu w robocie do zasilania innych, precyzyjnych urządzeń i nie sądziłem, że technologia ta dotarła już pod klapy masek czy bagażników samochodowych). Aby w ogóle na coś się zdecydować, musiałem przyjąć jakąś strategię wyboru, choćby najdziwniejszą. Założyłem jedynie, że nie będę kupować akumulatora tzw. markowego (Bosch, Varta, Exide), bo lubię mieć coś innego niż większość spłeczeństwa (co nie zawsze mi się jednak udaje). Obecnie muszę wybrać strategię zakupu, wg której dobiorę akumulator. Strategii zakupowych mam na razie tyle (i tak jest ich mniej niż rodzajów akumulatorów):
  • Patriotyczna, czyli zakup dobrego akumulatora polskiej firmy (Autopart, Jenox lub ZAP).
  • Solidarnościowa, czyli zakup akumulatora produkcji ukraińskiej (Amega, Ultra Power, Westa Forse, Viking). Nie wiedziałem, że Ukraińcy robią dobre i chwalone akumulatory z płytami w starszej (lepszej?) technologii.
  • Wypasiona, czyli zakup akumulatora w technologii EFB (raczej w wersji patriotyczno-solidarnościowej; polskiej, ewentualnie ukraińskiej firmy).
  • Budżetowa, czyli zakup najtańszego akumulatora obojętnie jakiej marki z jako takim prądem rozruchowym, bo i tak nie wiadomo co dłużej posłuży – akumulator czy auto.
  • Nieznana, czyli zakup akumulatora mniej znanej mi (4max, Arctica, Banner, Baren, Fiamm, Kozak, Voltager) lub w ogóle dotąd nieznanej mi marki (Arctic, Bars, Eurostart, Maxgear, Moll, Pioneer, Tab, Topla, Tuborg, Voltmax). PS. Tuborg kojarzy mi się z piwem.
  • Solidna, czyli zakup jakiegoś akumulatora typu profesjonalnego, np. Banner Pro (nie wiem tylko czy w moim przypadku jest sens).
  • Koleżeńska, czyli to, co doradza mi kolega elektronik z pracy – produkt firmy Yuasa (mimo wszystko dość atrakcyjne ceny).
  • Sentymentalna, czyli zakup Centry (Futura), bo "kiedyś tylko takie były" i w mózg się wryły.
  • Gwarancyjna, czyli zakup akumulatora sprzedawanego z 3-letnią gwarancją.
  • Wagowa, czyli wybór najcięższego akumulatora o danych lub zbliżonych parametrach.
Kolejność nie jest do końca przypadkowa.
Przypominam P.T., że poszukuję akumulatora o pojemności 60-63 Ah i dobrym prądzie rozruchowym (minimum 500 A).
I chciałem Wam tu wszystkim podziękować za dotychczasowe rady, sugestie, filmiki, propozycje i polecenia – bez nich nie byłbym odpowiednio pokierowany i nie powstałyby ww. strategie .:)
 
Last edited:
@DWojtek w nieznanych tobie markach umieściłeś kilku dobrych producentów. Przez co podswiadomie pewnie ich nie kupisz bo nie znasz (Banner,Fiamm, Moll, Topla). Oprócz tych nie znanych też są dobre bo produkowane przez dobre marki a inna nakleja tylko logo.
Także temat nie jest prosty
Ja ostatnio poszedłem patriotycznie . Kupiłem 2 jenoxy
 
@DWojtek Banner to akurat znane akumulatory i bardzo dobre.
Banner lub yuasa i masz spokój na lata bez ładowania co pol roku.
O Bannerze też wcześniej słyszałem, znałem (ale słabo) i pamiętałem, że były to dobre (ale dla mnie wtedy drogie) akumulatory. Widocznie od lat ten poziom trzymają. O Yuasie nie słyszałem. Ale już usłyszałem i też biorę pod uwagę. Moja wypowiedź jest czysto subiektywna.
 
Last edited:
@DWojtek w zeszłym roku też szukałem aku 60-63 Ah, finalnie wybierałem pomiędzy Jenox, Autopart, ZAP EFB, Centra Futura i Yuasa. Ostatecznie wpadł Jenox Gold 63Ah, 610 A, który chyba był z nich wszystkich najtańszy.
 
@DWojtek w nieznanych tobie markach umieściłeś kilku dobrych producentów. Przez co podświadomie pewnie ich nie kupisz bo nie znasz (Banner, Fiamm, Moll, Topla). Oprócz tych nie znanych też są dobre bo produkowane przez dobre marki a inna nakleja tylko logo.
Także temat nie jest prosty.
Ja ostatnio poszedłem patriotycznie . Kupiłem 2 jenoxy
Temat nie jest prosty, stąd moje przemyślenia. Inaczej bym ich tu nie zamieścił, a że mam chwile wolnego czasu, to przelałem na tekst i umieściłem. Może się komuś przyda? A właśnie że nad Bannerem i Toplą się zastanawiałem, mogę kupić stacjonarnie (choć o Topli usłyszałem dopiero ostatnio). Jenoxy mieliśmy kilkanaście lat temu w pracy. Były ani dobre, ani złe, takie średniaki. Przez te kilkanaście lat czytam, że marka znacznie poszła do przodu i też się zastanawiam nad kupnem Jenoxa Golda lub jakiegoś nawet w technolgii EFB.
... dobre marki a inna nakleja tylko logo.
Natknąłem się nawet na informację, że hurtownie dostają od firm nieoklejone akumulatory i osobno pudełka z różnymi naklejkami. A potem oklejają akumulatory wg upodobań klientów lub wg marki, która gdzieś lepiej schodzi (chcesz Vartę - proszę bardzo, a może wolisz Exide - też mamy. Centra - proszę bardzo, jest na stanie. Bardzo dobry akumulator). Wierzyć, nie wierzyć?
 
Last edited:
@DWojtek Tuborga można przypisać do kategorii Gwarancyjna i Patriotyczna.
Też wybierałem, nie miałem czasu i padło na polecenie sprzedawcy, czyli Tuborg Silver (teraz już 5 w rodzinie), to chyba marka Autoparta.
 
@DWojtek w zeszłym roku też szukałem aku 60-63 Ah, finalnie wybierałem pomiędzy Jenox, Autopart, ZAP EFB, Centra Futura i Yuasa. Ostatecznie wpadł Jenox Gold 63Ah, 610 A, który chyba był z nich wszystkich najtańszy.
Miałeś te same dylematy co ja. Z polskich waham się pomiędzy Jenoxem i Autopartem, bo ZAP Sznajder najgorzej wypada w różnych testach, chociażby mrAkumulatora. Tylko czy się tym kierować? Produkty wszystkich trzech polskich firm na pewno są o niebo lepsze niż były kiedyś.
 
@DWojtek na pewno nie jesteś sam w takich przemyśleniach. Też podobną listę robiłem jak kupowałem akumulator. Jak zacząłem zgłębiać temat to sie okazywało że wiem coraz mniej i zaczynam głupieć od ilości producentów, produktów, technologii itd
a w Internetach jeden sie chwali a drugi sie żali. Dałem na luz bo nie jeżdżę autem po 8-10 lat że bym patrzył na wytrzymałość akumulatora. I stwierdziłem że te 2-3 lata to wytrzyma każdy akumulator.
 
Natknąłem się nawet na informację, że hurtownie dostają od firm nieoklejone akumulatory i osobno pudełka z różnymi naklejkami. A potem oklejają akumulatory wg upodobań klientów lub wg marki, która gdzieś lepiej schodzi (chcesz Vartę - proszę bardzo, a może wolisz Exide - też mamy. Centra - proszę bardzo, jest na stanie. Bardzo dobry akumulator). Wierzyć, nie wierzyć?
W kwestii wymienionych nie do końca. Bosch i Varta to jedna spółka, tak samo Centra i Exide. Można powiedzieć, że mają "unikalne" obudowy i bliźniacze modele Boscha i Varty wyglądają tak samo, analogicznie Centra i Exide. Na pewno nie jest to masówka oklejona inną naklejką. W przypadku produktów sprzedawanych pod marką jakiejś hurtowni (4max czy Maxgear) faktycznie tak może być
 
Back
Top