• Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Amsoil European Car Formula 5w30 AEL norma 504/507

Żelazo na umiarkowanym poziomie, do przeżycia, ale ilość niklu jest już spora. Dodatkowo skąd tam się wziął molibden? W nowym oleju go nie było.

Jeśli chodzi o stosunek TAN do TBN to olej wymieniony w czas, bo żadnej rezerwy już nie było. Tego AR 9100 to tam musiało być tyle co kot napłakał. Pełna dawna daje czterocyfrową dawkę boru.
 
@cytrynowiec nie dam sobie ręki uciąć, ale wydaje mi się, że to są dwa różne auta. W poście @MADO60 jest E91, a więc Touring. Natomiast w przytoczonym przez Ciebie jest E90. Żeby nie robić bałaganu tutaj można to wyodrębnić do osobnego tematu i tam dalej dyskutować.
 
Panowie, jak silnik sypie metalem w olej, to dla mnie oznacza, że jest już zużyty.
Jesteśmy lub zbliżamy się do prawej strony krzywej zużycia.
Ilość metali może mówić, jak daleko jeszcze mamy do końca skali z prawej strony.
Prawidłowa interpretacja analizy to już pytanie do znawcy, czyli kogoś, kto danym silnikiem zajmuje się przez dłuższy okres czasu.
 

Attachments

  • krzywa zuzycia.jpg
    krzywa zuzycia.jpg
    20,2 KB · Odwiedzin: 316
@SACZI, wszystko jest kwestią charakterystyki danego modelu silnika. Niektóre dają więcej metali, inne mniej. Bimmer, którego analizę oleju przepracowanego wrzucił kilka postów temu @MADO60, ma ewidentnie jakiś problem z silnikiem, bo o ile żelaza choć trochę jest, ciężko określić tą ilość stanem krytycznym, tutaj bym specjalnie nie panikował. Dużo gorzej wygląda kwestia niklu. Skąd ten cholerny molibden i dlaczego tak mało boru, skoro był dodany AR9100? Zaczynam podejrzewać, że być może został dodany jakiś inny dodatek lub jego mieszanka z niepełną dawką AR9100 (stąd anomalia z małą dawką boru, pojawieniem się Mo oraz potasu). O dziwo brak miedzi sugerujący problem z panewkami. Obstawiam, że większość tego metalu jest z układu tłoki-pierścienie-cylindry i tutaj szukałbym odpowiedzi.

Wykres ciekawy, warto mieć go w głowie podczas analizy wyników z labu. Jakby nie było należy pamiętać, że silnik dając takie a nie inne wyniki badania oliwy nie wyzionie nagle ducha. Choć poziom niklu jest dosyć wysoki to dalej tylko 66 części na milion reszty cząsteczek, z której składa się mieszanina zwana olejem. To prawie tyle co nic. Niemniej jednak jeśli właściciel auta ma co do niego długoterminowe plany to ta analiza jest sygnałem, że coś niedobrego zaczyna się dziać.
 
Polaris pokazuje nikiel także kiedy w oleju jest wolfram. Polaris nie bada wolframu ale takie odbicie na niklu wychodzi u nich.
 
@wlyszkow, czyli w przypadku ravenoli z usvu nikiel zawsze powinien być obecny w analizie?
 
W Polaris tak jeśli jest wolfram w oleju
 
W takim razie, jak silnik rzeczywiście sypnie niklem, to wiedzieć o tym nie będziemy.
Gdzie w PL możemy jezscze zrobić analizę oleju?
 
No dobrze. W tym akurat przypadku można śmiało stwierdzić, że jednak cały nikiel pochodzi z silnika i nie jest "wymieszany" z wolframem, bo takowego pierwiastka w nowym oleju nie było.

Z ciekawości zapytam. Orientuje się ktoś dlaczego Polaris nie umieszcza w badaniu zawartości wolframu?
 
Wg nich zbyt małe zapotrzebowanie aby inwestować w test wolframu
 
Mhm, wszystko jasne. Dzięki @wlyszkow.

Nie pozostaje nic innego jak mieć informację z tyłu głowy, że nie zawsze nikiel jest niklem :D. W przypadku większości olejów solo nie będzie to problemem, bo wolfram nie jest zbyt popularnym dodatkiem. Gorzej ma się sprawa z np. Ravenolem, który lubi/lubił sobie deczko "pofisiować" ze składem.
 
Widzę że jest tych laboratoriów kilka ...
 
Nie pamiętam kiedy widziałem nikiel jako metal zuzyciowy w analizie więc się tym nie przejmuję specjalnie
 
Ciekawe jaka cena badania na tym oil tescie ;)
 
Back
Top