• Wymagane jest merytoryczne uzasadnienie polecenia danego oleju. Posty nie zawierające takiego uzasadnienie mogą zostać usunięte.
  • Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

BMW E39 530iA Touring M54b30 LPG

Snajperov

Użytkownik
Samochód
E39 530iA (M54b30)
Marka samochodu
BMW E39 530iA Touring M54b30
Budżet/ile litrów
30PLN/1l, 6.5l oleju wchodzi
Styl jazdy
Silnik
R6 3.0 M54b30
Data produkcji
2001
Filtr cząstek stałych (DPF/GPF)
  1. Nie
Jakiego oleju wymaga instrukcja
0W-X lub 5W-X gdzie X : {30,40,50} i normę BMW LL
Jaki olej masz obecnie
5W30 (nie wiem jaki)
Dzień dobry (moj pierwszy temat)

@poziom1989 Dorwałem fajne, bardzo zadbane e39 z jasnym wnętrzem i bananowa skora z tym motorem :)
Wiem, ze ten silnik jest bardzo wrażliwy na jakość oleju ze względu na inna konstrukcje pierścieni niż poprzedni M52.
Kompresja mojego egzemplarza M54b30 przed zakupem
1x "prawie" 9,
5x 10-12 bar

Wcześniej jeździłem Toyota Carina 3S-FE; miasto na pełnej przepustnicy obroty do 3k, rzadko 4k. Trasa zawsze do vmax kolo 5200 rpm, nawet przez klikanascie godzin (Chorwacja) z przerwami na tankowanie LPG.
Lałem vavoline VR1 5W50, bo miałem przekonanie, ze silnik, ze mną lekko nie ma. Zmniejszyło to pobór oleju prawie do zera (poprzedni właściciel narzekał).

O BMW zamierzam bardziej dbać, ma zdrowa blachę i fajne wnętrze. instrukcja zaleca: 0W-X lub 5W-X gdzie X : {30,40,50} i norme BMW LL.
Domyslam sie, ze skoro woz z 2001 to chodzi o BMW LL-98 (01?)
Obecnie jest 5W30, ale jakoś nie mam przekonania, czy taki olej jest odpowiedni do bardzo szybkiej jazdy z obrotami powyżej 5500 przez x godzin.

W planach mam zakup ODBC II i analizę temperatur jakie osiąga mój olej w różnych warunkach. O ile się nie mylę to mamy w M54b30 fabryczny czujnik temp oleju. Mam nadzieje, ze to coś wniesie do tego wątku. Postaram się to zmierzyć po dłuższej trasie nocą z większymi prędkościami, jednostajnie obroty pewnie 5200-5900.

Co Ty o tym myślisz (czy jest sens 50)? Nie mam, aż takiego budżetu, żeby kupić to japońskie 0W-50. Zainteresował mnie
MEGUIN MEGOL SUPER LEICHTLAUF DRIVER 0W40.
Myślałem tez o XADO Atomic Oil 5W-50 SL/CF, ale nie mogę się doszukać opinii na jego temat.
Rzekomo PAO.

Olej bazowy XADO Atomic Oil 5W-50 SL/CF wyprodukowano z wykorzystaniem węglowodorów syntetycznych (polialfaofelinów), otrzymanych ze składników ropy naftowej złoża szelfu Morza Północnego.
Brzmi trochę jakby się nie mogli zdecydować czy z gazu syntezowego ( z tego sie chyba robi od podstaw PAO i dlatego olej jest syntetyczny? - poprawcie mnie jak trzeba) czy jednak baza była mineralna ropa naftowa.


Pod korkiem widać na jakimś elemencie ciemne złogi, myślałem, żeby zacząć od
ARCHOIL AR 2300
Archoil 2820 Engine Flush
MILLERS IT FLUSHING OIL 5L
Olej docelowy
Ceramizer marki ceramizer - bo tylko z nim mam doświadczenia, ale może cos podpowiesz?

ARCHOIL 9200 V2 brzmi spoko, ale kosztuje swoje. Na 6.5l oleju nastepne 150zl do 220-300zl za sam olej.
Warto?

@jerseyAdmin
Wydawało mi się, że skoro mam to samo auto z tym samym silnikiem to tamten temat był odpowiedni.

@Kaczorek79
Dzięki za pakiet info o tym motorze w poprzednim temacie; nawinie wyobrażałem sobie, że chłodnica oleju jest chłodzona tylko powietrzem.
Skoro da się jakimś tajnym trickiem odczytać temp oil w kompie (mam duza navi z tv - moze cos doradzisz), to myslalem ze ODBC II na bluetooth z jakas apka na androida pozwoli mi odczytywać temp oil bez BMW INPA
Automat ma tylko 5 biegów i v max poniżej 230. Zdarza mi się tak jeździć kiedy jest 1-4 rano, chociaż w tym pojeździe będę unikał podróżowania na "odcinie" (ciezko mówić o odcinie na nadbiegu).
 
@Limonka dziekuje, ze mniej hejtu niz od innych :D
"Możemy iść jeszcze wyżej i pomyśleć nad olejem od RedLine, ale czy warto ? Do upalania ma to sens."
Kwestia ceny, wg producentów RedLine ma podobny NOACK, flash i fire point, ale cenowo Ester jest chwilowo duzo optymalniejszy

@DjStar jakimi predkosciami obrotowymi? Na wykresie w miejscu 4000 jest teraz tyle mocy co wczesniej przy 4300 - co tu jest niezrozumiale?
 
Prędkość da się wyliczyć z obrotów silnika , przełożeń skrzyni biegów, przekładni głównej i obwodu koła. Moc nie ma tu nic do rzeczy.
Koła czy opony masz te same?
 
@DjStar nawet mam dla Ciebie wizualizacje
chore m54b30
1673442680989.png




zdrowe m54b30
mvGN85d.jpg

Jak dobitnie widać na pierwszym obrazku przy 4000rpm masz 150KM
a na drugim przy 4000rpm masz 160KM
Zakladam, ze u mnie roznica byla wieksza + przy okazji wymieniono zapchany katalizator
Post automatically merged:

@soszo "Prędkość da się wyliczyć z obrotów silnika"
O ile miedzy dwoma pomiaramy nie zmieniles mapy silnika, zrobiles remontu (podniosles kompresji), odetkales wydechu... ogolem nie zmieniles mocy, nie?
 
@Snajperov w telegraficznym skrócie - niższa lepkość lepiej oddaje/wymienia ciepło, ponadto SAE40 jest dopuszczone przez producenta do tego silnika. Nie polecam Ci przecież 0w20, co się tak boisz tej czterdziestki... zalej, sprawdź, najwyżej wrócisz do 5w50 czy ile tam będziesz chciał.
 
@orzeszpole nie boje sie, mozliwe, ze wroce. Postaram sie tu opisac wrazenia, moze nawet wrzucic film z doczepianego do telefonu endoskopu.
Argument uznaje, tak jak wspominalem najfajniej by bylo zderzyc to o czym mowisz z temperaturami oleju w rozncyh sytuacjach na trasie
 
Nie rozumiesz co do ciebie mówimy. Moc a prędkość to dwie różne wartości, remont jak najbardziej mógł wpłynąć na to, że ta sama moc jest osiągana przy niższych obrotach silnika. Ale nie prędkość samochodu. Ta jest stała, zależna od przełożenia skrzyni, dyfra, czy choćby rozmiaru kół, ale nie od kondycji silnika
 
@DjStar czytales moze to co napisales?

"Remont mógł wpłynąć na moc."
"Moc jest stala, nie zalezy od kondycji silnika."
Ale juz nie czepiajmy sie tej sprzecznosci.


Wytlumacz mi jak wyzsza moc na tych samych obrotach silnika, z tymi samymi przelozeniami sprawi, ze predkosc bedzie taka sama.
Jak Ty sobie to wyorbazasz, zwiekszasz moc silnika, a przelozenia, kola wszystko zostaje takie samo... i predkosc sie nie zwieszka? Co sie dzieje wtedy z energia? Dokad ona ucieka?
 
A umiesz czytać ze zrozumieniem? Nie napisałem, że moc jest stała, tylko prędkość
Ale nie prędkość samochodu. Ta jest stała [...]

Nie wiem czy chce mi się tłumaczyć, bo widzę, że i tak tego nie zrozumiesz.
Tak bardzo po chłopsku, większa moc sprawi, że szybciej osiągniesz daną prędkość. Czyt. zamiast 7 sekund do 100km/h, będzie to 6 sekund. Ale 100km/h nadal będzie przy tej samej prędkości obrotowej silnika
 
Predkosc nie zalezy od mocy?
Nie. Jezlei masz dwa silniki o skrajnie różnych mocach, powiedzmy 100KM vs. 300KM i obydwa dysponują takim samym ratio skrzyni biegów i rozmiarem kół, to jadąc powiedzmy 200km/h w obydwu przypadkach silniki będą pracować na takich samych obrotach. Różnica taka, że jeden do tej prędkości będzie rozpędzał się tydzień, drugi kilkadziesiąt sekund.
Jeżeli ostatnie przełożenie skrzyni biegów jest wystarczająco długie, to podnosząc moc można ewentualnie wpłynąć na prędkość maksymalną, ale tą nadal ograniczać będą przełożenia skrzyni biegów, a nie móc silnika.

To samo, masz np. 300-konny samochód, który na ostatnim biegu dochodzi do limitera przy prędkości...niech będzie 270km/h, podnosisz moc do 600KM i on nadal pojedzie max. 270km/h bo na tyle pozwolą przełożenia skrzyni biegów, jedyne na co wpłynie 2x większa moc, to szybsze osiągnięcie Vmax.
 
@DjStar co to znaczy, ze jest stala? Predkosc nie zalezy od mocy?
Jeeeeezuuuuu... Padłem... :) Masz STAŁE, SZTYWNE przełożenia! Nawet jak MOC wzrośnie 2 razy to osiągniesz ten sam V max, bo obroty silnika n max zostają te same. Zmienia się tylko "a". Nie V...
 
@harry skoro przy 4krpm silnik mial 140KM, a teraz ma 160KM to silnik wykonał większa prace, praca sie swietnie przelicza na droge wiec predkosc. Gdzies w tych okolicach jest spieprzony moj tok rozumowania. Fajnie jakby ktos wskazal blad oraz gdzie podziala sie energia.
 
Kolega @Snajperov podstawowych podstaw nie rozumie, a wypowiada się nt olejów szafując PAO/Estrami/Lepkością itd

PS
Masz stałe przełożenie prędkości obrotowej silnika na prędkość kół, a ta jest uzależniona od skrzyni biegów/mostu.
Jak chcesz zwiększyć prędkość przy tych samych obrotach silnika, masz 2 opcje:
- zmienić przełożenie (skrzyni/mostu)
- zwiększyć średnicę kół

Kurde, myślałem, że takich podstaw tłumaczyć nie trzeba ...
 
@Snajperov
Jak jedziesz na drugim biegu z obrotami silnika 3000obr to masz (przykladowo) 50km/h
Jak jedziesz na trzecim biegu z tymi samymi obrotami (3000obr) to masz (znowu przykladowo) 70km/h.
I silnik wytwarza te sama moc w obu przypadkach, a predkosc jest inna, dlaczego? Nie znaju? Magia?
 
Back
Top