• Wymagane jest merytoryczne uzasadnienie polecenia danego oleju. Posty nie zawierające takiego uzasadnienie mogą zostać usunięte.
  • Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

BMW E39 530iA Touring M54b30 LPG

Snajperov

Użytkownik
Samochód
E39 530iA (M54b30)
Marka samochodu
BMW E39 530iA Touring M54b30
Budżet/ile litrów
30PLN/1l, 6.5l oleju wchodzi
Styl jazdy
Silnik
R6 3.0 M54b30
Data produkcji
2001
Filtr cząstek stałych (DPF/GPF)
  1. Nie
Jakiego oleju wymaga instrukcja
0W-X lub 5W-X gdzie X : {30,40,50} i normę BMW LL
Jaki olej masz obecnie
5W30 (nie wiem jaki)
Dzień dobry (moj pierwszy temat)

@poziom1989 Dorwałem fajne, bardzo zadbane e39 z jasnym wnętrzem i bananowa skora z tym motorem :)
Wiem, ze ten silnik jest bardzo wrażliwy na jakość oleju ze względu na inna konstrukcje pierścieni niż poprzedni M52.
Kompresja mojego egzemplarza M54b30 przed zakupem
1x "prawie" 9,
5x 10-12 bar

Wcześniej jeździłem Toyota Carina 3S-FE; miasto na pełnej przepustnicy obroty do 3k, rzadko 4k. Trasa zawsze do vmax kolo 5200 rpm, nawet przez klikanascie godzin (Chorwacja) z przerwami na tankowanie LPG.
Lałem vavoline VR1 5W50, bo miałem przekonanie, ze silnik, ze mną lekko nie ma. Zmniejszyło to pobór oleju prawie do zera (poprzedni właściciel narzekał).

O BMW zamierzam bardziej dbać, ma zdrowa blachę i fajne wnętrze. instrukcja zaleca: 0W-X lub 5W-X gdzie X : {30,40,50} i norme BMW LL.
Domyslam sie, ze skoro woz z 2001 to chodzi o BMW LL-98 (01?)
Obecnie jest 5W30, ale jakoś nie mam przekonania, czy taki olej jest odpowiedni do bardzo szybkiej jazdy z obrotami powyżej 5500 przez x godzin.

W planach mam zakup ODBC II i analizę temperatur jakie osiąga mój olej w różnych warunkach. O ile się nie mylę to mamy w M54b30 fabryczny czujnik temp oleju. Mam nadzieje, ze to coś wniesie do tego wątku. Postaram się to zmierzyć po dłuższej trasie nocą z większymi prędkościami, jednostajnie obroty pewnie 5200-5900.

Co Ty o tym myślisz (czy jest sens 50)? Nie mam, aż takiego budżetu, żeby kupić to japońskie 0W-50. Zainteresował mnie
MEGUIN MEGOL SUPER LEICHTLAUF DRIVER 0W40.
Myślałem tez o XADO Atomic Oil 5W-50 SL/CF, ale nie mogę się doszukać opinii na jego temat.
Rzekomo PAO.

Olej bazowy XADO Atomic Oil 5W-50 SL/CF wyprodukowano z wykorzystaniem węglowodorów syntetycznych (polialfaofelinów), otrzymanych ze składników ropy naftowej złoża szelfu Morza Północnego.
Brzmi trochę jakby się nie mogli zdecydować czy z gazu syntezowego ( z tego sie chyba robi od podstaw PAO i dlatego olej jest syntetyczny? - poprawcie mnie jak trzeba) czy jednak baza była mineralna ropa naftowa.


Pod korkiem widać na jakimś elemencie ciemne złogi, myślałem, żeby zacząć od
ARCHOIL AR 2300
Archoil 2820 Engine Flush
MILLERS IT FLUSHING OIL 5L
Olej docelowy
Ceramizer marki ceramizer - bo tylko z nim mam doświadczenia, ale może cos podpowiesz?

ARCHOIL 9200 V2 brzmi spoko, ale kosztuje swoje. Na 6.5l oleju nastepne 150zl do 220-300zl za sam olej.
Warto?

@jerseyAdmin
Wydawało mi się, że skoro mam to samo auto z tym samym silnikiem to tamten temat był odpowiedni.

@Kaczorek79
Dzięki za pakiet info o tym motorze w poprzednim temacie; nawinie wyobrażałem sobie, że chłodnica oleju jest chłodzona tylko powietrzem.
Skoro da się jakimś tajnym trickiem odczytać temp oil w kompie (mam duza navi z tv - moze cos doradzisz), to myslalem ze ODBC II na bluetooth z jakas apka na androida pozwoli mi odczytywać temp oil bez BMW INPA
Automat ma tylko 5 biegów i v max poniżej 230. Zdarza mi się tak jeździć kiedy jest 1-4 rano, chociaż w tym pojeździe będę unikał podróżowania na "odcinie" (ciezko mówić o odcinie na nadbiegu).
 
.
 
@Snajperov
Moim zdaniem w hydrokinetyku może. Tam nie ma sztywnego połączenia silnika ze skrzynią tylko przekładnia hydrokinetyczna (konwerter). Czyli poślizg oleju de facto zmienia przełożenie całkowite układu napędowego - silnik nie jest "spięty na stałe".
Przekładnia hydrokinetyczna przy "poślizgu" zwiększa moment obrotowy więc przy "słabszym" silniku, ten musiał wkręcić się na trochę wyższe obroty np. 4200 i ma 140 Nm, większy poślizg konwertera powoduje spadek obrotów ale podbija moment i np. za konwerterem mamy 4000 obr i 150 Nm i jedziemy 160 km/h na najwyższym biegu w skrzyni.

Po remoncie silnik ma lepsze osiągi i przy 4000 obr ma 150 Nm i konwerter przenosi to bez poślizgu i jedziemy 160 km/h na najwyższym biegu w skrzyni.

Tak w uproszczeniu :)
 
@apede tak to sobie wyobrazalem, jak juz zdalem sobie sprawe z poprzedniego bledu.

reasumujac @harry moj tok myslenia byl skrzywiony latami jazdy hydrokinetykiem - albo ingorancja, ale to pierwsze lepiej brzmi
 
Po remoncie silnik ma lepsze osiągi i przy 4000 obr ma 150 Nm i konwerter przenosi to bez poślizgu i jedziemy 160 km/h na najwyższym biegu w skrzyni.
To chyba nowoczesna skrzynia z dodatkowym sprzęgłem ciernym lock-up? Czy się mylę? Bo ja 18 lat jeźdzę automatem z lat 70-tych z konwerterem momentu i sprzęgłem lock-up. Przy V>90 na nadbiegu załącza się lock-up i hydrokinetyk jest pomijany. Poza tym konwerter w hydrokinetyku działa przy znacznym "s" czyli przy dużych różnicach n pompy a turbiny.
 
A to jest dobre pytanie... Kwestia czy to jest wszystko sprawne.
 
U mnie 100% sprawne. Wiem, kiedy łapie mi lock-up i wtedy każde zwiększenie obrotów silnika powoduje reakcję w postaci natychmiastowej zmiany prędkości - jak w manualu. Natomiast gdy działa tylko hydrokinetyk + zakres obrotów a raczej poślizgu konwertera to efekt jest taki, że jak wciskam gaz, to obroty z 1500 podskakują na 2000, stoją sztywno, a auto przyśpiesza o 20-30 km/h i dopiero zaczynają rosnąć ponownie obroty. Przyśpieszam składową mocy czyli momentem. Konwerter piękna sprawa.
 
@Snajperov
SAE50 jest uwzględnione w instrukcji z powodu możliwości zaistnienia takiej potrzeby jeśli pojazd będzie używany w klimacie gorącym (np. Afryka latem). Po to jest ten diagram z temperaturami w instrukcji. Na "klimat środkowo-europejski" powinno być SAE40
Spróbować oczywiście możesz, a od jednego interwału na takim oleju, silnik nie powinien ucierpieć (zwłaszcza, że w koło komina na zimnym nie jeździsz). To jest doraźne rozwiązanie nie eliminujące przyczyny.
Normalnie jakieś 5W40 dobrej jakości powinno w pełni wystarczyć na potrzeby takiego silnika (Lotos...).
W przypadku większej zawartości PAO w oleju o uszczelnienia nie musisz się martwić te czasy już dawno przeminęły

Jeśli z odpowietrzeniem skrzyni korbowej wszystko ok, nie pcha oleju w dolot itd. to może stare tłoki zostawili (nadmierne luzy w rowkach) i przy dużym obciążeniu problem się powiększa. Na świecach coś widać, że konsumuje?
 
Panie ja tam takim "olejom" bym nie ufał. NIEMIECKIE to jest dobre... Mannola widziałeś? Cena ta sama a NIEMIECKI to wiadomo, klasa... Nie to co u nas, siedzom chłopy i zły olej robiom.
 
Ciekawe czy przy +200 kmh też była by gitara. Może to jest sposób na pobór oleju - lepkość nie w górę tylko w dół 🤔
 
Bez temperatury oleju to można gdybać. Jeżeli olej 50 osiedle pracuje w 20 stopniach C więcej to jego lepkość będzie niższa niż 40 w niższej temperaturze
 
@soszo raczej nie będę sprawdzał :p ale co dziennie robi 70km zakopianka po 100-140 no i jak na 0w30 tak samo na 0w20 pobór znikomy jak dla mnie t.j w tej chwili pół bagnetu na 8900km
sory za OT
 
Cóż. Nie dość, że zrobiłem z siebie idiotę - to jeszcze mieliście racje.
Nie chciałem tego jednoznacznie przyznac na poczatku, bo spalanie oleju sie "rozkrecalo" by finalnie dojsc do 4l / tydzien i pozostawiania sporej niebieskiej chmury.
Był fuckup w remoncie, prawdopodobnie wada olejowa pierścieni.
Anyway idzie drugi remont na gwarancji.
A ten czesciek, u ktorego zamówiłem Estrol napisal, ze w tej cenie to on nie ma i zebym sie fakal ogolnie (facepalm)
 
No cóż, tego można było się spodziewać,oby tym razem remont wykonany był fachowo, co do oleju zostań przy porządnym 5w40 i oby auto służyło jeszcze długo
 
Troche zwatpilem w oleje i przeszedl mi przez mysl specol.
Co do remontu to gadali z producentem pierscieni i potwierdzono wade materialowa. Mieli inne zgloszenia (w ogole w tym samym warsztacie inny remont M54 w tym okresie tez wrocil) z innych warsztatow.
Poczatkowo myslalem, ze zalozyli pierscienie odwrotnie (ale przeciez wtedy od poczatku by tak zlopalo olej).
A zaczelo sie skromnie od 200-300 /1000, potem 500, 1, 2.
Dlatego na początku tego wywodu jeszze nie wiedzialem co sie dzieje.
Finalnie doszlo do tego, ze przez 300km po miescie (tydzien) zniknela banka 4l specola. Potem juz rozebrali i potwierdzili.
Anyway zakladajac, ze bedzie porzadnie zrobiony i targer 100-200kkm to jest sens lac super olej? Meguin?
 
Back
Top