• Wymagane jest merytoryczne uzasadnienie polecenia danego oleju. Posty nie zawierające takiego uzasadnienie mogą zostać usunięte.
  • Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

BMW E39 530iA Touring M54b30 LPG

Snajperov

Użytkownik
Samochód
E39 530iA (M54b30)
Marka samochodu
BMW E39 530iA Touring M54b30
Budżet/ile litrów
30PLN/1l, 6.5l oleju wchodzi
Styl jazdy
Silnik
R6 3.0 M54b30
Data produkcji
2001
Filtr cząstek stałych (DPF/GPF)
  1. Nie
Jakiego oleju wymaga instrukcja
0W-X lub 5W-X gdzie X : {30,40,50} i normę BMW LL
Jaki olej masz obecnie
5W30 (nie wiem jaki)
Dzień dobry (moj pierwszy temat)

@poziom1989 Dorwałem fajne, bardzo zadbane e39 z jasnym wnętrzem i bananowa skora z tym motorem :)
Wiem, ze ten silnik jest bardzo wrażliwy na jakość oleju ze względu na inna konstrukcje pierścieni niż poprzedni M52.
Kompresja mojego egzemplarza M54b30 przed zakupem
1x "prawie" 9,
5x 10-12 bar

Wcześniej jeździłem Toyota Carina 3S-FE; miasto na pełnej przepustnicy obroty do 3k, rzadko 4k. Trasa zawsze do vmax kolo 5200 rpm, nawet przez klikanascie godzin (Chorwacja) z przerwami na tankowanie LPG.
Lałem vavoline VR1 5W50, bo miałem przekonanie, ze silnik, ze mną lekko nie ma. Zmniejszyło to pobór oleju prawie do zera (poprzedni właściciel narzekał).

O BMW zamierzam bardziej dbać, ma zdrowa blachę i fajne wnętrze. instrukcja zaleca: 0W-X lub 5W-X gdzie X : {30,40,50} i norme BMW LL.
Domyslam sie, ze skoro woz z 2001 to chodzi o BMW LL-98 (01?)
Obecnie jest 5W30, ale jakoś nie mam przekonania, czy taki olej jest odpowiedni do bardzo szybkiej jazdy z obrotami powyżej 5500 przez x godzin.

W planach mam zakup ODBC II i analizę temperatur jakie osiąga mój olej w różnych warunkach. O ile się nie mylę to mamy w M54b30 fabryczny czujnik temp oleju. Mam nadzieje, ze to coś wniesie do tego wątku. Postaram się to zmierzyć po dłuższej trasie nocą z większymi prędkościami, jednostajnie obroty pewnie 5200-5900.

Co Ty o tym myślisz (czy jest sens 50)? Nie mam, aż takiego budżetu, żeby kupić to japońskie 0W-50. Zainteresował mnie
MEGUIN MEGOL SUPER LEICHTLAUF DRIVER 0W40.
Myślałem tez o XADO Atomic Oil 5W-50 SL/CF, ale nie mogę się doszukać opinii na jego temat.
Rzekomo PAO.

Olej bazowy XADO Atomic Oil 5W-50 SL/CF wyprodukowano z wykorzystaniem węglowodorów syntetycznych (polialfaofelinów), otrzymanych ze składników ropy naftowej złoża szelfu Morza Północnego.
Brzmi trochę jakby się nie mogli zdecydować czy z gazu syntezowego ( z tego sie chyba robi od podstaw PAO i dlatego olej jest syntetyczny? - poprawcie mnie jak trzeba) czy jednak baza była mineralna ropa naftowa.


Pod korkiem widać na jakimś elemencie ciemne złogi, myślałem, żeby zacząć od
ARCHOIL AR 2300
Archoil 2820 Engine Flush
MILLERS IT FLUSHING OIL 5L
Olej docelowy
Ceramizer marki ceramizer - bo tylko z nim mam doświadczenia, ale może cos podpowiesz?

ARCHOIL 9200 V2 brzmi spoko, ale kosztuje swoje. Na 6.5l oleju nastepne 150zl do 220-300zl za sam olej.
Warto?

@jerseyAdmin
Wydawało mi się, że skoro mam to samo auto z tym samym silnikiem to tamten temat był odpowiedni.

@Kaczorek79
Dzięki za pakiet info o tym motorze w poprzednim temacie; nawinie wyobrażałem sobie, że chłodnica oleju jest chłodzona tylko powietrzem.
Skoro da się jakimś tajnym trickiem odczytać temp oil w kompie (mam duza navi z tv - moze cos doradzisz), to myslalem ze ODBC II na bluetooth z jakas apka na androida pozwoli mi odczytywać temp oil bez BMW INPA
Automat ma tylko 5 biegów i v max poniżej 230. Zdarza mi się tak jeździć kiedy jest 1-4 rano, chociaż w tym pojeździe będę unikał podróżowania na "odcinie" (ciezko mówić o odcinie na nadbiegu).
 
Nie widzę powodu by do cywilnej jazdy stosować SAE50, szczególnie jak instrukcja dopuszcza nawet "trzydziestkę".
 
ester 5W50

wiedze o meguinie chyba tylko stad jestem w stanie czerpac


HTHS nieco wiekszy w ester, w meguin temperatura spalania wyszla im 249 (nie wiem jak, bo zaden olej ani tym bardziej meguin tyle nie podaje)
 
Last edited:
klamka zapadla, poszlo zamowienie na 4x 5l motul sport ester 5W50

Zobaczymy ile teraz wyżłopie. Przy remoncie niby poprawili wade olejowa (wczesniej tez super duzo nie bral, max 800 /1k).
Teraz niby kolo 500, ale z jednej strony wpadlo 10k przed chwila w alpach, z drugiej wlasnie jechanie 3h pusta autostrada w sylwestra vmaxem opalilo niesamowite ilosci. Ciekawe czy ten olej by to wytyrzymal.

Problematyczne tez w ocenianiu oleju jest to, ze wszedzie inaczje podaja flash point i fire point.
Z tego co ostatecznie wywnioskowalem, ten olej ma 244 flash point, a ale nie podano nigdzie fire point - ktory zazwyczaj w innych olejach bywa +20C
 
Last edited by a moderator:
Co Ty @Snajperov wypisujesz tutaj za historie niestworzone.. Flash Point, fire Point? I to jeszcze dane z kart? Jak silnik jest guanolitu i po "remoncie" bierze 5 litrów (!) na 10 tys. km to lej tam najtańsze 5w40 jakie uda Ci się kupić i tyle, a za zaoszczędzone pieniądze pobaw się* w dodatki, płukanki, więcej to pożytku może (ale nie musi) przynieść jak lanie mitycznego motyla w klasie SAE50.
*albo odkładaj do skarbonki na normalny samochód.
 
Nie no bez jaj, że po remoncie będzie brał pół litra na 1000... Te silniki miały wadę pierścieni i sensowny remont powinien zawierać montaż pierścieni z M52, wtedy M54 nie bierze wcale już dożywotnio. Tyle że nawet z oryginalnymi pierścieniami, ten silnik po remoncie nie powinien łykać 0.5l. Coś tu nie halo. Dolej na maks, zrób 1000km i sprawdź dokładnie ile wziął i daj znak.
 
Zatem pytanie do autora - co zostało w tym silniku zrobione? Bo "remont", by zejść z 0.8l na tysiąc do 0.5l brzmi jak nieporozumienie. Jedno i drugie to bardzo duży pobór, nawet jak na M54.
 
Jak to się potocznie mówi "Kto to Panu tak spier...". Przy takim spalaniu to zamiast Motula za miliony monet zalej najtańszy 5w40 Qualitium. Fajny remont, wychodzi na to, że co drugie tankowanie dolewasz 0.5L oleju jak w Trabancie.
 
Co dokładnie było robione w tym silniku? Tylko pierścienie? A gdzie uszczelniacze zaworowe? Odma wymieniona? Tak jak mówią poprzednicy zalej jakimś tańszym olejem, a resztę kasy wpakuj w płukanki. Jeżeli to nie pomoże to zbieraj na sensowny remont lub sprzedaj gruza I kup coś sensowniejszego.
 
Raczej zezłomuj, albo przynajmniej przy sprzedaży poinformuj nowego właściciela że czeka go remont. A zamiast Motula kup sobie Cienkasa, lepiej na tym wyjdziesz za te same pieniądze.
 
Była robiona kapitalka, góra i dół, nie tylko pierścienie. Uszczelniacze, panewki też są wymienione.

Btw remont nie był robiony z powodu wady olejowej tylko słabnącej kompresji na jednym z garów.

Nie było honowania bo było tulejowanie. Kompresja wróciła w fabryczne okolice, wzrosła też wyraźnie moc. Nie tylko organoleptycznie, ale widać, że przy tych samych obrotach podaje większy vmax.

"Jedno i drugie to bardzo duży pobór, nawet jak na M54."
Trzeba dokładnie zmierzyć ile poszło.

Teraz zmienie olej i ustale ile dokładnie go zlopie, bo widzę, niektórym się włosy na głowie zjeżyły.

Ostatnie 10kkm podczas minionego miesiąca zostało zrobione w większości z vmax samochodu.
Co innego jest w mieście, gdzie ubytki sa symboliczne.

Płukanki to nie wiem do czego, bo silnik jest czysty, po remoncie. Może wyrzuce film z endoskopu

Na remont mam gwarancję, z wyszczególnieniem wady olejowej i jeśli sie dolicze, ze wpieprza przy zwykłej eksploatacji więcej to oddam i niech jeszcze raz rozbierają 🤷

I nie kupię "nic sensowniejszego" , bo latam 40-60 rocznie i widocznie parametry tego auta pod kątem komfortu, spalania i serwisu mi odpowiadają.

Ale faktycznie zmienię znowu odme, bo już prawie 100kkm i 3 lata wpadlo od takiego zabiegu.

A czy M54B30 z pierścieniami 52 przy vmax lub jakikolwiek inny silnik przy vmax nie bierze dożywotnio oleju też bym mocno polemizował.

Dziękuję za wszystkie nieproszone rady, liczyłem na więcej focusu na oleje. Chyba naiwnie liczyłem,ze kogoś zainteresuje czy olej z dużo wyższym flash i fire point będzie się lepiej sprawdzal w takiej eksploatacji
 
Last edited:
Jeśli remont zrobiony prawidłowo, to szukaj poboru w innym miejscu, 1 litr między wymianami jest ok, ale nie 5 w tym silniku. 5w40 to maks co bym zalał, większa gęstością zmniejszysz pobór, ale nie o to chodzi.
 
Last edited:
Lepkość w 100C tego 50 jest niedużo większa niż wielu 40.

Teza jest taka, ze olej z niskim NOACK i wysokim flash, fire pointach będzie się mniej spalal w warunkach wytężonej ekspozycji na autobahnach.

Fajnie by było gdyby udało się jednak wyprowadzić temp oleju do kabiny.
 
że przy tych samych obrotach podaje większy vmax
Jakim cudem? Przełożenie się zmieniło w skrzyni?
Post automatically merged:

i jeśli sie dolicze, ze wpieprza przy zwykłej eksploatacji więcej to oddam i niech jeszcze raz rozbierają
Na pewno Ci uwzględnią taką reklamację... :cool:
 
@ozzy1979 Jakim cudem? Przełożenie się zmieniło w skrzyni?

Co to za cud, ze z kompresja i moc po remoncie wrocila? Nie zaszkodzil tez remont wydechu. Przy 180 bylo 4300, a jest 4000.
Tak jak zauwazyles, przelozenia sie nie zmienily, wiec sila rzeczy musiala moc wzrosnac... albo licznik (ale patrzylem na gps)
Ogolnie auto zaczelo spowrotem osiagac VMAX
Dlaczego maja nie uwzglednic? Sami wystawili na pismie - nie prosilem o to.
 
Tak jeszcze myślę, że skoro silnik czysty - bo po remoncie, przy założeniu że ten remont zrobiony zgodnie ze sztuką, a nie na "sztuke" i autor lata po autostradach z prędkościami zbliżonymi do maksymalnych dla samochodu, to spróbowałbym oleju opartego głównie na PAO doprawionego dodatkiem, ale jednak uparcie twierdzę że w klasie SAE40. Moje propozycje to:

Kroon Oil Poly Tech 5w40
Meguin Super Leichtlauf 5w40

+ AR9200v2
 
remont byl przeprowadzony u znanego tunera BMW, sa na wszystko FV, dostałem tez pisemna gwarancje - o ktora nawet nie prosiłem.

Jezdzilem na Meguin Super Leichtlauf 0w40, ale dalej kwestia wplywu oleju PAO na (nowe) uszczelki jest dla mnie niejasna.
Nie wiadomo czy meguin stosuje i jakie dodatki, dlatego zainteresowalem sie olejem estrowym.
Zwlaszcza, ze m54 generuje ogromne ilosci ciepla, zainteresowalem sie olejem o podwyzszonych parametrach antyspalania.

Chetnie zrozumiem Twoj upor co do klasy 40, zwlaszcza jakies merytoryczne wyjasnienia.
Osoboscie wstrzymalbym sie od osadow bez zmierzenia temeperatury olejow podczasy pracy w typowej dla tego auta ekspolatacji.
Wtedy mozna gdybac czy olej 50 w temperaturze bedzie mial dana lepkosc, a 40 inna. Mozliwe tez ze zmiana klasy wplynelaby tez na zmiany rejestrowanych temperatur. Smiem twierdzic, ze skoro BMW wpisalo olej 50 na liste w instrukcji to mozna taki lac i jest to wskazane - zwlaszcza, gdy wskazowka chetnie i czesto odwiedza czerwone pole.

W zasadzie kazdy samochod, ktory mialem podczas jazdy vmaxem lub zblizonym wpieprzal olej w ilosciach 2-5x wiekszych niz normalnie.
Moze was to nie interesuje (w koncu oil club), ale ja jestem ciekawy czy olej przeznaczony do stosowania na czerwonym polu obrotomierza tutaj cos zmieni.
 
Last edited:
Raczej zezłomuj, albo przynajmniej przy sprzedaży poinformuj nowego właściciela że czeka go remont. A zamiast Motula kup sobie Cienkasa, lepiej na tym wyjdziesz za te same pieniądze.
:mad:Chyba, że masz na myśli Seicento to co innego :). Są zdecydowanie tańsze rzeczywiście od zadbanych CC. I poza mechaniką oraz silnikami to cienkie wozy, w których (jeśli silnik zadbany) to faktycznie osiągi z czasem się poprawiają skoro następuje utrata masy pojazdu (ruda działa !) 😆.
Dziękuję za wszystkie nieproszone rady, liczyłem na więcej focusu na oleje. Chyba naiwnie liczyłem,ze kogoś zainteresuje czy olej z dużo wyższym flash i fire point będzie się lepiej sprawdzal w takiej eksploatacji
Powiem tak: wartości poszczególnych parametrów technicznych oleju podawane są jako wartości uśrednione. W przypadku szanujących się producentów czy też blenderów można zakładać, że kupiony olej będzie miał te wartość na dość bliskim do zadeklarowanych poziomie.
Wysoka lepkość to też większe opory pracy... Taki olej może uzyskiwać wysokie temperatury. Jeśli istotne jest to, aby rozgrzany olej silnikowy nie był spalany w nadmiernych ilościach czy też po prostu nie ulatniał się to popatrzyłbym na wartość parametru NOACK, czyli odparowalności oleju przy temperaturze 250 stopni Celsjusza. Tutaj faktycznie oleje oparte na PAO czy też grupie V (albo na grupach IV oraz V) wiodą prym.

Meguin Super Leichtlauf 5W40 bdb opcja i jak @orzeszpole Kroon Oil Poly Tech 5W40- top klasa ! Mają również bardzo wysokie temperatury zapłonu.
Możemy iść jeszcze wyżej i pomyśleć nad olejem od RedLine, ale czy warto ? Do upalania ma to sens.
remont byl przeprowadzony u znanego tunera BMW, sa na wszystko FV, dostałem tez pisemna gwarancje - o ktora nawet nie prosiłem.

Jezdzilem na Meguin Super Leichtlauf 0w40, ale dalej kwestia wplywu oleju PAO na (nowe) uszczelki jest dla mnie niejasna.
Nie wiadomo czy meguin stosuje i jakie dodatki, dlatego zainteresowalem sie olejem estrowym.
Zwlaszcza, ze m54 generuje ogromne ilosci ciepla, zainteresowalem sie olejem o podwyzszonych parametrach antyspalania.
Olej to jest zawsze baza+ dodatki. Producent musi dodać adekwatne do zastosowanej bazy dodatki, aby chronić uszczelki i generalnie zapewnić wysokie właściwości smarne oleju (mocne uproszczenie). Nie martw się tym. Natomiast jest szansa, że silnik będzie pracował bardziej metalicznie na oleju PAO- to tylko kwestia gustu. Ochrona będzie na pewno należyta.
 
Back
Top