• Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Jaki jest optymalny olej do silnika z instalacja gazowa

1. Wszystkie silniki spalinowe oparte są na tej samej zasadzie działania, a czy to silniki wysoko czy nisko obrotowy o pojemności x czy y to tak naprawdę szczegół. Te same zjawiska dotyczące oleju silnikowego obserwuejsz tu i tu. Mogą być różne uwarunkowania i różne nasilenie zjawisk, jednak to o czym rozmawiamy czyli sposób zasilania jest wspólny. Tak sam jak problem z tym związany. Ja też nikomu nie każę lać oleju z generatora czy statku do samochodu. A posłużyłem się tymi badaniami, bo są one dostępne i sam kiedyś z nich korzystałem podczas studiów. Są też proste i zrozumiałe, bo problem jest w zasadzie prosty. A dlaczego tego typu silniki, bo są one dużo częściej zasilane gazem oraz różnica w przypadku optymalizacji środka smarnego, przekładają się na korzyści eksploatacyjne. Nic nie stoi na przeszkodzie, żeby doświadczenia inżynierów z tego typu silników, wykorzystać w tych zmiennoobrowych mniejszych pojemności w samochodach osobowych.

2. Nie tylko oleje PAO mają takie właściwości, również izo-parafiny, ale cieszy mnie, że jednak po tym jak wkleiłem te normy, w końcu zauważyłeś, że jednak są jakieś wymogi, czy dodatkowe problemy, które można lepiej lub gorzej spełnić. To chyba jest meritum tego tematu. Jedna też uwaga, absolutnie nie da się powiedzieć na podstawie składu oleju, czy olej X PAO spełnia te wymagania czy nie i czy jest lepszy od oleju Y zabudowany w oparciu o olej pochodzenia parafinowego. Gdyby tak było, to by się nie robiło badań mechanicznych w silnikach oleju. To jest główny problem tego forum, że jak Wam się wydaje że baza zawiera PAO to olej jako mieszanina musi być lepszy niż taki co ma HC. Guzik prawda, zazwyczaj jest zupełnie odwrotnie, bo oleje PAO w dużej mierze to oleje/formulacje opierające się o stare wymogi i tworzone pod auta z lat 90-tych. Oczywiście nie jest to reguła, ale jak patrzę co polecacie, to mniemam że nie macie bladego pojęcia, co jaki olej faktycznie sobą prezentuje. I to nie ma co tu mieć pretensji, po prostu tak jest i trzeba zaufać producentowi w pewnych kwestiach, a nie tworzyć mity. Po drugie związki jak się je zmiesza z olejami bazowymi to tworzą mieszaniny o zupełnie różnych właściwościach w zależności od proporcji. Olej na bazie PAO może byc fatalnie stabilny pod względem oksydacji również.

3 Z tym ACEA to dla mnie nie po polsku i nie rozumiem, ale widzę, że się przekonujesz do tego że jednak full SAPS to nie koniecznie do gazu. I dobrze, bo tak jest. Pozwoli Wam to tym ludziom lepiej doradzić.

4. Silnik stacjonarny ma taki sam układ zaworowy jak i silnik niestacjonarny. Różnica jest właściwie jest tylko w rozmiarze i obrotach. Ja też przywołuje przykłady zjawisk bo te depozyty też są obserwowane w silnikach samochodowych przecież i są kontrolowane przez normy ACEA, a nie stwierdzam, że takie mają być. Ale no Eureka że są normy dla silników stacjonarnych ;) mam problem z logiką Twoich wypowiedzi.

5. Znam oleje przemysłowe, pisałem o nich nie jedną pracę, nie musisz mi wklejać że są ;)
 
1. Biorąc pod uwagę, że silnikiem spalinowym jest także turbina czy silnik rakietowy to jedyną wspólną cechą wszystkich silników spalinowych jest to że spalają mieszankę paliwa z utleniaczem. Więc piszesz głupoty.

5. Twój życiorys robi się coraz ciekawszy.
 
Przeniesione z tematu: https://www.oilclub.pl/index.php?threads/hyundai-i30-ii-1-6-gdi-g4fd-z-lpg.1671/#post-53315
Administracja: Wprowadzanie w błąd rzekomymi cudownymi właściwościami tego jednego konkretnego Motula. To olej jakich wiele, nie daje lepszego ani gorszego zabezpieczenia, na pewno nie pozwala wydłużyć interwału.
Nie twierdzę że ma wspaniałe właściwości, tylko że jest dopasowany. 10k to połowa interwału dla tego silnika. 20k wynosi normalny, zalecany przez producenta. 15k dla Motula to nic. Możemy zbadać próbkę, przekonamy się. Po 10k i 15k. To rozstrzygnie wątpliwości. Jeżeli uważacie że wprowadzam kogoś w błąd i nie wiem, o czym piszę - poproszę dowodu na to. Ja olej, o którym mowa badałem. Z silnika uturbionego 2.0 dużo większe wymagania oksydacyjne niż wolnossące 1.6 i doszedłem do takich wniosków, że spokojnie mogę jeździć nawet więcej niż 15k km Rozumiem, że dysponujecie czym co to podważa, oprócz słów. Chętnie się zapoznam.
Administracja: wprowadzanie w błąd rzekomymi badaniami co do rzeczowości spełniania norm ochrony przez GTL w wypadku smarowania silników samochodowych z LPG. Każdy olej bazowy może być stosowany do tworzenia olejów dla LPG, głównie dlatego że w silnikach samochodowych granicznymi wymogami są normy ogólne. A te spełniają wszystkie oleje bazowe dopuszczone do obrotu.
Normy ogólne nie normalizują kwestii użytkowania olejów na LPG. Ani ACEA ani API tego nie bierze pod uwagę testując oleje. Skąd więc pomysł, że w przypadku kluczowe kwestii jakim jest zmiana zasilania paliwem, należy brać pod uwagę w ogóle normy?? Druga sprawa, to ja tylko zwróciłem uwagę, że oleje bazowe, tego typu jak wymieniałem, nadają się odrobinę lepiej do tego typu formulacji, a nie że tylko. To nadinterpretacja moich słów. Skąd o tym wiem - właściwości antyoksydacyjne, a silniki zasilane LPG nadmiernie oskydują olej, jak również nitryfikują. Jeżeli tak nie jest, to proszę o analizę lub jakąś publikację, że faktycznie te bazy nie nadają się, wtedy uznam, że się pomyliłem. Ja swoje dwie wkleiłem w odpowiednim temacie.

Dziękuję za rzeczową dyskusję @jerseyAdmin
 
Last edited by a moderator:
1. Tak, ale to nie są silniki tłokowe, o których mowa. Czy się pomyliłem i wkleiłem, coś o turbinach i silnikach odrzutowych, a w zasadzie to to samo nie? A wiesz, że też tam jest olej?? I to całkiem niezły?? No chyba, że widziałeś turbinę tłokową albo silnik tłokowy rakietowy. Ale powiedzmy, rozumiem te uszczypliwości, jak się nie ma nic merytorycznie do dodania to trzeba chwytać się takich brzydkich chwytów. Spoko, jestem na to przygotowany, na takie chwyty erystyczne, bez treści. Nie trafiłeś na jakiegoś pierwszego lewego szczura, bez wiedzy czy umiejętności językowych, żeby go zaszczuć.

5. No tak, a co w tym dziwnego. Chyba sroce spod ogona moją wiedza czy nawet źródła nie wypadły. Wydaje Ci się że tego uczą w podstawówce, albo na pierwszych 3 latach studiów. Moja rada dyskutuj z zawartością, a nie moją osobą na zasadzie ad personam. W odróżnieniu do moderacji forum, nie oceniam Waszych osób, czego Ty się dopuszczasz, takim wpisem.

Podsumuję to tak - jak się administracja z czymś na tym forum, na przykładzie tego, albo innych tematów nie zgadza, do czego ma prawo, albo jak ktoś przedstawi rzeczowe argumenty, no opracowanie naukowe dyrektora Technicznego Bizol i artykuł z gazety branżowej, oparty o konkluzję badań jak w tym temacie, to się trzeba rzucić na osobę i próbować ją zdyskredytować. Bo nie chodziło nigdy o fakty, naukę, wiedzę, tylko status quo i żeby jak już się nie da kogoś zagiąć, bo posługuje się merytoryką, to chociaż go skompromitować. Kompromituje to to ideę forum, jaki miejsca wymiany wiedzy i Ciebie jako administratora takie wpisy również. Z ubolewaniem to muszę przyznać
 
Last edited:
w końcu zauważyłeś, że jednak są jakieś wymogi,
Od początku wiedziałem... Ale w przemyśle.

Guzik prawda, zazwyczaj jest zupełnie odwrotnie, bo oleje PAO w dużej mierze to oleje/formulacje opierające się o stare wymogi i tworzone pod auta z lat 90-tych. Oczywiście nie jest to reguła, ale jak patrzę co polecacie, to mniemam że nie macie bladego pojęcia, co jaki olej faktycznie sobą prezentuje. I to nie ma co tu mieć pretensji, po prostu tak jest i trzeba zaufać producentowi w pewnych kwestiach, a nie tworzyć mity. Po drugie związki jak się je zmiesza z olejami bazowymi to tworzą mieszaniny o zupełnie różnych właściwościach w zależności od proporcji. Olej na bazie PAO może byc fatalnie stabilny pod względem oksydacji również.
Tak, to starsze formulacje z reguły. A Ty myślisz, że np. Chevron nie wie/wiedział co robi? Są gotowce, myślisz, że żadnych testów nie przeprowadzili? Pod kątem odporności termooksydacyjnej PAO sie wyróżnia, faktem jest, że bez odpowiednich AO nie ma szans, udostępniłem różnego rodzaju badania, kolejnym faktem jest, że najskuteczniej współpracuje z aminowym przeciwutleniaczem. Więc Ty nie rozpowszechniaj niewłaściwych informacji.
 
No dobrze a te wymogi w przemyśle to dotyczą czego latających mioteł? Przecież tak się bada oleje i one mają cechy wspólne. Inne formulacje, ale np z jakiej bazy robić olej, który dodatek sobie można dobrać, albo w ogóle na co zwrócić uwagę, to chyba można sobie wywnioskować z tego przemysłu. Przecież tam w tych silnikach zachodzą takie same procesu spalania mieszanki gaz-powietrze.

Jaki błąd popełniem? Co jest niewłaściwą informacją?
 
@Cosmo-pp - ostatni raz, potem znowu będą się sypać ostrzeżenia. Porady olejowe nie służą do dyskusji o olejach. Będzie dalej robił OT, polecą ostrzeżenia. Po co ci to?

Co to Motula - sam w temacie zasugerowałeś, że inne oleje niż Motul LPG to traktować jak użytkowanie w ciężkich warunkach. Więc jasno przypisujesz mu cudowne właściwości których nie ma. Stąd wyróżnik. Gdybyś po prostu polecił tego Motula to by się co najwyżej wytknęło że sugerujesz olej niezgodny z wymaganiami producenta, zwłaszcza że Motul ma inne oleje pasujące do tego silnika.

Co do norm to rzecz jasna nie specyfikują warunków wymaganych dla LPG, podobnie jak nie specyfikują warunków dla benzyn ze znaczącym dodatkiem alkoholu, czystych biopaliw czy innych źródeł energii. Jeżeli pamiętam artykuły z dawnych lat to pierwsze silniki na wodór były smarowane normalnymi olejami. Normy przewidują odpowiedni poziom ochrony oraz czystości, zdecydowana większość depozytów bierze się z samego oleju - czy to jego spalania czy osadów wytrącających się z mniej lotnych elementów. Paliwo najwidoczniej ma tutaj drugorzędne znaczenie poza cyklami pracy silnika (diesel/benzyna) bo mimo stosowania gazów czy od krótszego czasu biopaliwa do zasilania samochodów od wielu dziesięcioleci żaden instytut opracowujący normy nie stworzył takich.

Z ciekawostek dodam, że samochodu zasilane gazem drzewnym były smarowane takim samym olejem jak te zasilane benzyną. Współcześnie takie samochody (ok, Łady :D) nadal się używa na Ukrainie, nawet był reportaż o takich przeróbkach.
 
Ja mam broszurkę od Penrite która dość jasno mówi: dobierać olej wg specyfikacji producenta. Jak oleje "GAS" (rzecz jasna Penrite) spełniają wymagania to fajnie, jak nie to stosować normalne. Ba, więcej - mówi żeby przede wszystkim(!) kierować się wymaganiami technicznymi silnika, a dopiero potem tym czy olej jest przeznaczony do gazu czy nie.

Ma to mniej więcej taką samą wartość jak wypowiedź dyrektora technicznego Bizola, czyli jest informacją marketingową.
 
@jerseyAdmin ale to Twoi moderatorzy zaczynają te ot dyskusje. To im wolno, a mi nie?? Tzn mogą ze mną polemizować a ja dostanę ostrzeżenie? Przecież macie narzędzia, to moderujcie, a nie mnie straszycie upomnieniami. Ja nie mogę wątku podzielić.

Nie stwierdziłem, że tylko Motul nie nadinterpretuj moich słow. Stwierdziłem że w tym wypadku na Motulu można, bo jest dedykowany do LPG, a na innych nie, ale to się tyczy tylko olejów o których była mowa. Przecież wymieniałem też inne, w tym pamiętnego Orlena, w innych wątkach, na czym się potknąłeś m. in. I ja nic nie polecam, mówię co można zastosować i co ja stosuję oraz dlaczego. Każdy ma wolną wolę. Kwestia wykorzystania wiedzy i potrzeb. Motul ma po prostu dobry olej 5W40, Repsola trudno dostać, a Orlen nie każdemu leży. Zresztą jest z tych 3 w mojej opinii najsłabszy, ale i tak lepszy niż dajmy na to zwykle 5W40 stosowane do LPG.

Po drugie, jakie *pasujące normy. Przecież zmiana sposobu zasilania, kompletnie kasuje wymagania producenta, bo nikt nie normuje olejów w odniesieniu do zasilania LPG/CNG. Repsol w ogóle nie używa norm na swoim oleju. Ma tylko ogólne. Orlen nie ma ACEA. Motul ma LL04 tylko i wyłącznie, ze względu na współpracę przy BMW fabrycznie zasilanych LPG. Oni ten olej dla nich zrobili i go dostarczali i potem zadbali o aftermarket, bo "mieli tą normę". Zupełny przypadek. Jedynie Fuchs zrobił normy, bo wiedział że ludzie nie rozumieją, że one są guzik warte. W ogóle kwestia norm i ich stosowania to temat rzeka na tym forum, ale już nie będę OT tutaj robił. Ogólnie - jak zmieniasz sposób zasilania, to zapomnij, że Twój olej tak działa jak to producent przewidział i że faktycznie mieści się w tych widełkach, starzenie, zużycie, zmiana lepkości itd. Zapomnij! Stąd m. in. biorąc pod uwagę jak lichej jakości są oleje, lepiej skrócić interwały do użytkowania jak w ciężkich warunkach. Olej z napisem LPG natomiast, wyprzedza normy, i sam producent oleju podaje Ci rozwiązanie, które przewiduje, co będzie się działo z olejem w Twoim silniku i jak on będzie reagował na nowe paliwo. Będzie tego typu olejów coraz więcej, jak się na zachodzie upowszechnią napędy alternatywne gazowi/hybrydowe. Powstaną normy. Na razie ich nie ma, musisz więc zaufać producentowi, że wie co robi, mając doświadczenie przez lata zdobywane na polu ciężkich maszyn, stacjonarnych silników czy autobusów. Nikt na siłę nie robi oleju, którego sprzedaje 2%, i nie pisze na nim LPG żeby podrobić sobie sprzedaż, ani tym bardziej żeby zepsuć komuś silnik. Utkneliscie w tym punkcie na jakiejś intelektualnej mieliźnie i jakoś ani artykuły z gazet, ani opracowania naukowe, ani moja argumentacja nie dociera. Może w końcu skończ się czepiać czy to silnik o pojemności 25 litrów czy 2 bo to bez znaczenia, a zapoznaj się dogłębnie z problemami i sobie odpowiedz, czy skoro producent bierze za coś takiego co pisze na etykiecie odpowiedzialność, to dlatego że chce mieć sprawy w sądzie, ludziom na złość , robić czy może po prostu, żeby mity tworzyć, bo to ten sam olej. Skoro ten sam, to ja teraz czekam na dowód w tej sprawie, że "to ten sam co inny". Wobec wiedzy naukowej, z gazet branżowych, a nie for internetowych, uważam że mam rację.

Już to pisałem - nie stworzyli norm dla aut osobowych. Dla pozostałych są. Auta osobowe i zasilanie ich LPG to margines. Nikt nie będzie się trudził i wydawał pieniędzy, n stworzenie kolejnej normy. Natomiast firmy olejowe mają wiedzę i chcą ją spieniężyć. To rozumiem, że bardziej wiarygodny jest argument, że skoro nie ma normy nie ma problemu, niż że jest problem, ale nie ma normy i firmy olejowe to wariaci, bo puszczają olej na 2% jakiegoś rynku, który i tak psują takie "specjalisty" ja niektórzy na tym forum, twierdząc, że eeee to kłamstwo. Płaska ziemia tyle mogę powiedzieć, ewidentnie. Wierzycie w rzeczywistość która przeczy faktom.

I nikt nigdy nigdzie w tym i ja, nie napisał że nie mogą być smarowane zwykłym ogólnego przeznaczenia olejem. Do Lady możesz sobie nalac cokolwiek, również słonecznikowy, też będzie przez trochę smarował. Wszystko co ma lepkość i pompa poda, będzie smarować. Zawsze kwestia jak.
Post automatically merged:

Ja mam broszurkę od Penrite która dość jasno mówi: dobierać olej wg specyfikacji producenta. Jak oleje "GAS" (rzecz jasna Penrite) spełniają wymagania to fajnie, jak nie to stosować normalne. Ba, więcej - mówi żeby przede wszystkim(!) kierować się wymaganiami technicznymi silnika, a dopiero potem tym czy olej jest przeznaczony do gazu czy nie.

Ma to mniej więcej taką samą wartość jak wypowiedź dyrektora technicznego Bizola, czyli jest informacją marketingową.
Ale masz problem, żeby zrozumieć dlaczego tak jest napisane?? Przecież to logiczne i każdy coś takiego napisze. Przecież masz gwarancję, którą utracisz, jak zastosujesz tego typu olej. To co mieli napisać stosuj stosuu John, my zapłacimy jak Ci się silnik wywróci, nawet jak nie przez olej?? To żaden argument sorry, a prawidłowa informacja, którą źle odczytujecie. Zresztą. Nie tylko tą.

Druga sprawa odnośnie Bizol - to nie jest prawdą. Gość ma tytuł doktora habilitowanego i wykłada na uniwersytecie technologicznym, oprócz tego, że jest dyrektorem technicznym. Ta publikacja w wersji naukowej jest dostępna w sieci. Jak chcesz mu udowodnić, że kłamie (bo to jak mniemam rozumiesz pod pojęciem informacji marketingowej) to czekam bardzo proszę. Poczyń tego typu opracowanie i ja się chętnie z polemiką zapoznam. Do tego momentu, to Ty gadasz jakieś niepotwierdzone rzeczy dla mnie, a nie z całym szacunkiem szef techniczny niemałej firmy, jeszcze aktywnie wykładający i publikujący badania na temat oleju silnikowego.
 
Last edited:
Motul ma LL04 tylko i wyłącznie, ze względu na współpracę przy BMW fabrycznie zasilanych LPG. Oni ten olej dla nich zrobili i go dostarczali i potem zadbali o aftermarket, bo "mieli tą normę".
Masz na to jakiś dowód? Coś mi się wydaje, że BMW nigdy nie wypuściło auta zasilanego lpg, nawet z dołożoną i stalacją w ASO, nie mówiąc o fabrycznym rozwiązaniu paliw alternatywnych.
 
CNG jaki i Wodór oczywiście że wypuściło. CNG nie LPG oczywiście

Pytaj w Motulu, to nie jest informacja tajna. Możesz jednak logicznie podejść do sprawy i sam sobie odpowiedzieć skąd nagle olej SPECIFC CNG/LPG z normą BMW LL04?? Jedyny taki na rynku, bo tak wyszło? Przecież za to się płaci, żebyś coś takiego mógł używać i to nie mało.

TYPE OF USE
Specifically designed for engine using Compressed Natural Gas (CNG), Liquefied Petroleum Gas
(LPG) or dual fuel (Gasoline + Gas), EURO IV or EURO V emission regulation compliant.
Specially recommended for BMW cars using CNG and requiring an oil with BMW LL-04 specification
performance.
 
Z nowych olejów - Ravenol, wcześniej go nie widziałem w PL, jest już dostępny. Droższy od Motula sporo. Jak ktoś nie lubi izo-parafiny to może rzucić się na PAO. Wygląda bardzo dobrze. Jak widać brak norm poza API i ACEA i bardzo dobrze. Widać że wiedzą co robią.
 

Attachments

  • ravenol-veg-sae-5w-40-1l0.jpg
    ravenol-veg-sae-5w-40-1l0.jpg
    45,8 KB · Odwiedzin: 263
Last edited:
Motul ma LL04 tylko i wyłącznie, ze względu na współpracę przy BMW fabrycznie zasilanych LPG. Oni ten olej dla nich zrobili i go dostarczali i potem zadbali o aftermarket, bo "mieli tą normę".
Jeszcze raz Cię zacytuję, przeczytaj uważnie, co napisałeś.
Do rzeczy, BMW wypuściło auto z CNG w 1995r i produkowało je kilka miesięcy, było to e34 Touring z silnikiem M43B18. Wtedy nie obowiązywała jeszcze żadna norma BMW odnośnie stosowanego oleju, poza API. Można było wlewać SAE 10w40, SAE 5w40. Motul Specific CNG/LPG powstał dużo później i moim zdaniem nie ma nic wspólnego z koncernem z Bawarii, a norma LL04 została zwyczajnie zatwierdzona, bo olej spełniał jej wymagania. Oczywiście nic za darmo, Motul o tym wiedział i doskonale przygotował się marketingowo, bo duża część aut marki BMW z lat 1998-2007 jeździła/jeździ do dzisiaj właśnie na lpg. Sam wpis Motula na ulotce nic nie mówi o stosowaniu w silniku z fabryczną instalacją, a jedynie o silnikach BMW jeżdżących na CNG.
 
Zamykam temat. Otworzę jutro jak posprzątam. Wszyscy zainteresowani rzecz jasna otrzymają po upragnionym ostrzeżeniu.
 
Temat otwarty, parę osób dostało ostrzeżenie, jeden ochotnik zdaje się znowu poleciał na wczasy, w dobie koronawirusa takie częste wakacje mogą być niezdrowe, dobrze byłoby się opamiętać.
 
Jaki jest relacja pomiędzy spalaniem paliwa LPG a ilością popiołów powstałych w wyniku procesu spalania, w szczególności siarki czy też kwasów powstałych w wyniku jej spalnia, do tzw. olejów nisko i wysokopopiołowych?

Idąc za https://www.shell.pl/kierowcy/oleje...k-olej-poradnik-doboru-oleju-silnikowego.html :

Silniki spalinowe z instalacją gazową

Specjalnego traktowania wymagają również silniki wyposażone w instalację gazową. Przy zasilaniu LPG, olej silnikowy jest zdecydowanie szybciej eksploatowany z powodu dużej zawartości siarki w tym paliwie (nawet 5-krotnie większej niż np. w oleju napędowym) i wyższej temperatury pracy. A zatem szybciej wyczerpują się w nim olejowe dodatki, co powoduje konieczność częstszej wymiany lub stosowania olejów o wyższej liczbie zasadowej, jak na przykład Shell Helix Ultra 5W-40. Oleje, o ile producent pojazdu nie wskazuje inaczej, muszą odpowiadać normom i parametrom przypisanym do benzyny bezołowiowej.

A także, jaka jest zależnść pomiędzy SAPS a substancją czynną w omawianym środku?
- what elements or chemical compounds does your agent contain that cause the TBN increase? From what I see in the SDS, calcium is present - is it the only element / chemical compound?

Overbased synthetic calcium sulfonate.


Idąc za https://pl.wikipedia.org/wiki/Liczba_zasadowa
wnioskuję, że wysoki TBN sprzyja utrzymaniu czystości, ze względu m.in. na zdolność neutralizowania produktów spalania siarki?

Szukałem już wcześniej informacji na temat LPG oraz SAPS i wydaje się, że na forum można znaleźć sprzeczne informacje.
 
Panowie, trochę odświeżę temat. Jaki olej polecacie do dopiero co zagazowanego Hyundai i30, II, 2013r, 99kM, 133tys przebiegu. Wg producenta lać Shell Helix Ultra Professional 5W30, zgodny z normą dedykowaną do tego auta: API SL/SM, ACEA A5. Z tym, że w różnych wątkach piszecie że to olej dobry i nic ponadto. Polecicie coś innego? Idealnie gdyby olej miał właściwości czyszczące i sprzyjał mniejszemu poboru paliwa. Ale nie wiem czy w jednym oleju to wszystko jest możliwe:) Z góry dzięki za rady.
 
To nie wątek o doborze oleju. W skrócie, olej do LPG taki sam jak do silnika bez LPG. Pilnuj regulacji luzow zaworowych, bo to jest ważniejsze.
 
Back
Top