• Wymagane jest merytoryczne uzasadnienie polecenia danego oleju. Posty nie zawierające takiego uzasadnienie mogą zostać usunięte.
  • Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Megane IV 1.2 TCe - nowa norma olejowa RN17

emigrant

Użytkownik
Samochód
Toyota Yaris III Hybrid 2015, Renault Megane IV 2016
Marka samochodu
Renault Megane IV
Budżet/ile litrów
4/6 litra(butla 5 litrowa) do 200 złotych
Styl jazdy
Silnik
1.2 benzyna
Data produkcji
2016
Filtr cząstek stałych (DPF/GPF)
  1. Nie
Jakiego oleju wymaga instrukcja
5W-40
Jaki olej masz obecnie
Elf OEM z ASO 5W-30 RN17
Cześć,

Dziś byłem na rocznym(4-tym) przeglądzie Meganki IV 1.2 TCe. Czy to jest normalne, że na tym przeglądzie wlali mi olej Elfa 5W-30? Wcześniej był wlewany Elf 5W-40 - tak mówi też instrukcja. Gość mi powiedział, że oni teraz posługują się nową normą RN17, która zastąpiła normę RN0700 i RN0710. Z tego co widzę, to nie ma Elfa 5W40 z normą RN17 tylko 5W-30. Pytanie co oni mi wlali dokładnie?

1. ELF EVOLUTION FULL-TECH R 5W-30
2. ELF EVOLUTION R-TECH ELITE 5W-30

Któryś z tych dwóch. Pytanie który? Od następnego roku mam zamiar przywozić swój olej. Wrócić do klasycznego Elfa 900 SXR 5W-40 z RN0710, czy już pozostać na 5W-30 z RN17? W ASO mogą nie wiedzieć jaka jest nazwa handlowa tego oleju 5W-30 z RN17 bo posługują się numerami/kodami oleju OEM w beczkach.

Czy FULL-TECH R 5W-30 i R-TECH ELITE 5W-30 można stosować zamiennie? Czym one w ogóle się różnią?
 
Tak dla jasności. Nikt tu w temacie nie ponosi żadnej odpowiedzialności za wybór oleju do tego silnika 1.2 TCe. Jakby coś się stało z silnikiem to tylko i wyłączenie moja wina będzie.
To jest oczywista oczywistość więc dlatego z doborem trzeba dopasować się do wymagań OP

Na LSPI wpływa konstrukcja silnika, olej, paliwo i sposób użytkowania. Sam olej "anty" LSPI nie załatwia sprawy tylko eliminuje jeden z czynników.

Orlen ME V+ ode mnie. MB 229.52 i VW504/507 klasa na łopatki normy RN 😉
 
@Noel Pisałem o tym oleju już wcześniej i biorę go pod uwagę jakbym nie zdecydował się na Ravenola.
@soszo Kurdę... fajny ten Orlen. Tylko trzeba psychicznie się przełamać, że to Orlen... Chyba, że sam olej to typowe badziewie a jedynie na papierze jest ok. Już widzę jak przyjeżdżam do mego mechanika na wymianę oleju z tym Orlenem. To nie przejdzie... Taki olej to chyba trzeba w domowym zaciszu wymieniać :).
@SACZI To nie jest olej typowo racingowy, gdzie pakiety dodatków dopiero się aktywują przy jeździe torowej?
@Kaczorek79 Ten Mobil nie jest taki drogi, bo za 5 litrów 240 złotych to cena całkiem ok jak dobrej jakości olej. Tylko to znowu olej chyba do samochodów sportowych a nie lekkobieżny do cywilnych. DXG 280 zł. Olej AMS'a jest drogi co zaproponował @SACZI, bo za 5 litrów wyjdzie jakieś 350 złotych.
 
Last edited:
Ja już nie nadążam, najpierw chcesz olej wysokiej lepkości, bo jak twierdzisz, taki zalewali w ASO i zalecał producent, potem uważasz, że Mobil esp x3 jest do aut sportowych i nie jest lekkobieżny. Masz trochę dziwne wyobrażenie o olejach. Mobil esp x3 ma też obok normy Porsche C40 również Dexos 2 (Corsa 1.0 60KM to nie jest auto sportowe), czy MB 229.51 do dychawicznego diesla 1.5 i oszałamiającej mocy 90 KM. To są oleje uniwersalne, które sprawdzą się przy podwórkowym upalaniu wokół trzepaka, przy normalnej jeździe do pracy 2x10 km, jak i w hybrydowym Porsche Panamera o mocy 700 KM.
 
@Kaczorek79 Nie wiem, czy ja chcę olej wysokiej lepkości, czy nie. Napisałem z jakim olejem wyjechał z fabryki i co zalewało ASO, czyli Elf Evolution 900 SXR 5W-40 ze specyfikacją RN0710 i normą A3/B4. W 2019 roku Renault wycofał się z tego oleju i leje 5W-30 RN17 z normą C3. Oba oleje mają bardzo zbliżony HTHS > 3.5 Tak to wygląda. Z dużym prawdpodobieństwem oleje RN17 nie zmniejszają ryzyka LSPI. Nawet na stronie Ravenola ich olej RNV ma w opisie specyfikację RN17 i obok MB 226.52, więc wszystko wskazuje na to, że w olejach RN17 nie ma anty-LSPI. Tak sobie szukam oleju do tego 1.2 TCe. Pewnie oficjalnie stanowisko Renault jest takie, że ich silniki nie są podatne na LSPI, co moim zdaniem jest totalną bzdurą, bo raczej każdy silnik o małej pojemności doładowany i z bezpośrednim wtryskiem jest podatny na LSPI w mniejszym lub większym stopniu.

Jedyny olej, który ma ACEA C3, ma API SP i specyfikację RN0710 to Castrol Edge 0W-40. Nawet dobieraczka ten olej rekomeduje jako pierwszy. W ogóle w rekomendacji nie ma Castrola GTX RN17, który jest lany do tych silników 1.2 jak i do tych nowych 1.3 w ASO. Czy to jest olej godny uwagi? Z tego co kojarzę to wcale nie jest taki zły olej a wręcz seria Edge jest bardzo dobra. Ktoś to potwierdzi? Jak wygląda olej od strony fizyko-chemicznej. Wybrałem także DXG tylko dlatego, że to bardzo nowoczesny olej z najnowszymi normami API SP i ILSAC GF-6A. Za to nie ma europejskiego ACEA z jakiś przyczyn mimo, że jest robiony przez Niemców i w Niemczech.
 
Last edited:
Również bez obaw możesz stosować tego Edge 0w40. I silnik będzie miał dobrze i Ty będziesz spokojnie spał.
 
Wybrałem także DXG tylko dlatego, że to bardzo nowoczesny olej z najnowszymi normami API SP i ILSAC GF-6A. Za to nie ma europejskiego ACEA z jakiś przyczyn mimo, że jest robiony przez Niemców i w Niemczech.
Pochodzenie producenta i miejsce produkcji nie ma nic wspólnego z tym, jakie olej spełnia normy..
 
Castrol bardzo dobre oleje jak nie są podrobione, choć słyszałem, że niby zostawiają taką warstwę jakby lakieru żółtawego czy to prawda to nie wiem?
 
Coś mi tu nie pasuje. Skoro zmienili API SN na SP to czemu specyfikacja MB jest 229.51 a nie 229.52? Dziwnie niska temperatura zapłonu tylko 200. Strasznie wysoki CCS prawie 6000. Brak info o Noack, TBN, MRV. Popioły typowe jak dla C3.


Screenshot 2023-03-11 at 22.31.24.png

Post automatically merged:

Castrol bardzo dobre oleje jak nie są podrobione, choć słyszałem, że niby zostawiają taką warstwę jakby lakieru żółtawego czy to prawda to nie wiem?
To może być problem od kogo kupić taki olej. Dlatego ten olej miałem na liście jako rezerwowy a nr. 1 to Ravenol z tymi jego zdrapkami, hologramami i innymi cuda wiankami anty-podróbkowymi.
 
Last edited:
choć słyszałem, że niby zostawiają taką warstwę jakby lakieru żółtawego czy to prawda to nie wiem?

Where ten lakier? 🤔

Strasznie wysoki CCS prawie 6000.
5800mPa dla 0W30 (-35°C) to dużo?

Temperatura zapłonu też, zobacz że Castrol podaje temp PMCC (w tyglu zamkniętym), a nie COC (w tyglu otwartym).
To może być problem od kogo kupić taki olej.
Chociażby na popularnym portalu na "A" jest autoryzowany sprzedawca Castrola i kilku certyfikowanych sprzedawców.

Już pisałem to nie raz, nie żyjemy w latach 90', obecnie trzeba już chyba naprawdę chcieć kupić podrabiany olej, starając się możliwie przycebulić na cenie.
 
Ja kupowałem Ravenola i te zdrapki sprawdzałem na ich stronie jak dla mnie rewelacja pomysł, tylko ten olej był tani 120-150 max a teraz cena to już mnie zniechęca wolę coś tańszego poszukać. Co do Castrola to lało go kiedyś ASO Toyoty tylko mam w Corolli ten żółrawy lakier, czy to ten tytan w składzie czy coś innego zrobiło nie wiem.
 
Poleciało zapytanie do Renault Polska o RN17 w aspekcie ochrony przed LSPI. Czy wyszli poza ramy ACEA C3 i uwzględnili problem LSPI. Zobaczymy co odpiszą. Dam znać.
 
@Kaczorek79 Nie wiem, czy ja chcę olej wysokiej lepkości, czy nie. Napisałem z jakim olejem wyjechał z fabryki i co zalewało ASO, czyli Elf Evolution 900 SXR 5W-40 ze specyfikacją RN0710 i normą A3/B4. W 2019 roku Renault wycofał się z tego oleju i leje 5W-30 RN17 z normą C3. Oba oleje mają bardzo zbliżony HTHS > 3.5 Tak to wygląda. Z dużym prawdpodobieństwem oleje RN17 nie zmniejszają ryzyka LSPI. Nawet na stronie Ravenola ich olej RNV ma w opisie specyfikację RN17 i obok MB 226.52, więc wszystko wskazuje na to, że w olejach RN17 nie ma anty-LSPI. Tak sobie szukam oleju do tego 1.2 TCe. Pewnie oficjalnie stanowisko Renault jest takie, że ich silniki nie są podatne na LSPI, co moim zdaniem jest totalną bzdurą, bo raczej każdy silnik o małej pojemności doładowany i z bezpośrednim wtryskiem jest podatny na LSPI w mniejszym lub większym stopniu.

Jedyny olej, który ma ACEA C3, ma API SP i specyfikację RN0710 to Castrol Edge 0W-40. Nawet dobieraczka ten olej rekomeduje jako pierwszy. W ogóle w rekomendacji nie ma Castrola GTX RN17, który jest lany do tych silników 1.2 jak i do tych nowych 1.3 w ASO. Czy to jest olej godny uwagi? Z tego co kojarzę to wcale nie jest taki zły olej a wręcz seria Edge jest bardzo dobra. Ktoś to potwierdzi? Jak wygląda olej od strony fizyko-chemicznej. Wybrałem także DXG tylko dlatego, że to bardzo nowoczesny olej z najnowszymi normami API SP i ILSAC GF-6A. Za to nie ma europejskiego ACEA z jakiś przyczyn mimo, że jest robiony przez Niemców i w Niemczech.
Zawsze mnie zadziwia skąd ludzie wiedzą z jakim olejem ich auto wyjechało z fabryki. Takie informacje ma naprawdę bardzo wąskie grono osób a zwykle dostawców tego oleju jest kilku i moze być różny dla różnych fabryk tego samego producenta. Naprawdę podziwiam, ze niektórzy wiedza , że ich konkretny egzemplarz z konkretnej fabryki wyjechał akurat na oleju producenta x i nawet znają specyfikacje oleju i wiedzą, że to olej yz. Mam tylko nadzieję, że ta wiedza nie pochodzi od Pana z ASO bo to jest równie wiarygodne jak informacje, że oleju w skrzyni nie wymieniamy a interwał wymiany oleju 30 tys. jest w pełni bezpieczny.
 
A gdzie w sumie są zalewane silniki? W miejscu produkcji czy w miejscu montażu samochodu?
 
Wg mnie w miejscu produkcji. Zdarzają się nawet wycieki w nówkach sztukach, w drodze do montowni.
 
No właśnie z tego względu (transport) mnie to dziwi.
 
Wjechała homeopatia silnikowa. W tym roku będzie myju myju tego francuskiego wynalazku... W czerwcu wymiana oleju, więc wkrótce trzeba zalać Doctora. BTW, Renault Polska do dziś nie odpisała. Pewnie nie odpisze. Podejrzewam, że oni sami nie mają wiedzy technicznej o specyfikacji RN17. Pewnie trzeba pytać bezpośrednio we Francji.



IMG_1540.JPG
 
Ok, do tematu doboru oleju do tego silnika podejdę tym razem trochę inaczej. Nie będę już szukał nie wiadomo jakiego oleju klasy premium tylko zaleję koszerny RN17 5W-30, czyli taki olej jaki rekomenduje Renault do tych silników mimo, że to olej prawdopodobnie bez anty-LSPI. Z tego co widziałem w analizie Castrola GTX RN17 to te oleje RN17 są trochę nietypowe i ktoś tam napisał w opisie, że taki olej nie powinien być zamiennikiem dla silników spoza Renault, które wymagają ACEA C3. Za to ten olej RN17 będę chciał suplementować. Plan jest taki, że po zalaniu nowego oleju RN17 zostanie dodany do niego Oilsyn nano C5 i płukanka długodystansowa Oilsyn ReleaseTech Power Cleaner Long Life , ale połowa jej dawki, czyli 125 ml na 5 litrów oleju dla zachowania czystości w strefie pierścieni tłokowych i zminimalizowania zjawiska LSPI. Jazda aż do wymiany oleju po 5-7 tys. km lub roku czasu.

Także rezygnuję z benzyny wysokooktanowej mimo, że na wlewie paliwa jest naklejka z Pb98 i Pb95, więc dozwolona jest 95-tka i 98. Będzie Pb95 + Archoil AR6900-P MAX po wypaleniu baku z Oilsyn PEA Tech Petrol Doctor. To będzie lepsze rozwiązanie niż lanie samej Pb98, która tak naprawdę nic nie wnosi co do wydajności silnika a jedynie lałem tylko z tą myślą, że ma więcej środków myjących i czyściej się spala. Archoil AR6900-P MAX także będę dodawał do benzyny w hybrydzie a tutaj cały czas jest lane Pb95. Na pewno nie zaszkodzi a pomoże, bo hybryda "milion" razy gasi i odpala silnik spalinowy.

Taki jest plan na ten rok. Skoro ma być olej RN17 i ubzdurałem sobie, że w tym roku coś od Ravenola to wleci Ravenol RNV( https://www.ravenol.pl/product/ravenol-rnv-sae-5w-30-cleansynto/ ).

Tymczasem wleciał wczoraj taki news... https://francuskie.pl/jest-wazna-de...1-2-tce-w-samochodach-renault-dacia-i-nissan/
 
Back
Top