• Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Oleje niskich lepkości

Dzień dobry.

Witaj,
Chodziło i przenikanie przez mikroporowatości między współpracującymi węzłami tarcia.
Sa bazy które przelatują przez te mikro nierówności a są takie które nie przenikają.
Post automatically merged:

Rozwiń pojęcie "suchej" bazy. Zaciekawiło mnie to.

Wrócę z odpowiedzią.
Muszę spróbować porozmawiać jeszcze z inżynierem z Shella.
Chodziło o bazy pozyskiwane z gazu GTL
 
Ja myślę, że za szybko osądzacie (osądzamy, choć ja np. staram się tego unikać, ale chyba nie zawsze wychodzi - ciemna strona ludzkiej natury) użytkowników, gdy ktoś się nieprecyzyjnie wyrazi lub pomyli pojęcia, co każdemu przecież może się zdarzyć (jeśli się jeszcze _nie zdarzyło_ , to _zapewniam_ (zamiast <b></b>), że kiedyś - wcześniej czy póżniej (życzę wszystkim później) - się zdarzy [i teraz - tadam - mój ulubiony zwrot: "znam to z autopsji"]). Zwykłe wyjaśnienie i sprostowanie wystarczy, obejdzie się bez kopania leżącego. @Zmienolej zaczął ciekawy temat wart rozwinięcia i doprecyzowania, i to w tematyce forum (co nieczęsto się zdarza, także w moim przypadku ) i chciałbym, aby był kontynuowany, a nie ubijany w zarodku. Wszystkie nieporozumienia można przecież doprecyzować i wyjaśniać, z pożytkiem dla wszyskich, jak sądzę.
 
Last edited:
Teraz pojawia się następne pytanie czy więc hths jest kluczowym parametrem przy wyborze oleju i odwrotnie czy nie znając hths oleju można śmiało przyjąć że np 0w20 będzie lepsze dla silnika niż 5w30?
Trzeba słuchać (i zrozumieć, co już jest trudniejsze) co pisze @poziom1989, który od dawna (choć enigmatycznie, ale nie wnikam) przy różnych okazjach sugeruje (to chyba dobre słowo), że baza i lepkość to nie wszystko i trzeba brać pod uwagę również inne składniki i parametry olejów, które robią (prawdziwą?) różnicę.
 
Takie same składniki ma Specol a bazę jednak inna
 
To proszę rozwinąć temat i wzajemne zależności.
 
No właśnie ich niema
 
To skąd różnice w praktyce (i badaniach)?
 
Jest jeszcze jeden problem wiele baz olejowych wykazuje wysoką higroskopijność
To może dotyczyć jakiś nowoczesnych baz być może pochodzenia roślinnego.

czyli zdolność do przenikania przez mikroporowatości metalu
Przenikanie przez porowatości to może z kolei być ich zaletą

Tak próbuje rozkminiać co miałeś lub twój rozmówca miał na myśli.

Do tej pory przenikanie przez mikroporowatosci i tworzenie nietrwalych wiązań kojarzy mi się z tzw rubbingiem ZDDP ale w tym przypadku jakby nie o to chodzi.
 
1683105642045.png
 
@poziom1989 ; czyli jeśli dobrze zrozumiałem (i oczywiście lekko uproscilem stanowisko mobile 1), w cywilnym silniku i cywilnych zastosowaniach mogę zastosować olej 5w20 zamiast jakiejkolwiek wyższej lepkości tylko musze kontrolować jego zużycie (ubytek) i ewentualnie uzupełniać, albo przejść na wyższą lepkość przy której zużycie oleju będzie na akceptowalnym poziomie ?
 
Nie sądzę, żeby któryś producent oficjalnie w ten sposób aktualnie otwarcie pisał. Będą pisać, że masz stosować olej zgodny z instrukcją :>
 
Otwarcie nikt tego nie napisze. Sam doradca Mobila używa "zabezpieczeń" w postaci słów "you should" i "probably", bo gdyby napisał "you will", to w pewnych krajach, gdzie w instrukcji trzeba napisać że baterii nie wolno jeść, a paliwa nie wolno pić, zaraz znalazłby się chętny żeby lecieć z ciepłym do sądu. A poważnie to powyższy wycinek mówi o tym że można bezpiecznie używać zamiennika w postaci oleju Mobil 1, pomimo tego że instrukcja zaleca wyższe lepkości (wg. doradcy dlatego, żeby uniknąć zwiększonego zużycia oleju). I dalej, wg doradcy niższa lotność/odparowalność oleju syntetycznego "powinna" doprowadzić do takiej samej lub "prawdopodobnie" lepszej ekonomii zużycia oleju, przy zmniejszeniu tarcia. Jak dla mnie to mowa techniczno-prawnicza.
 
Pamiętam emerytowanego inżyniera Castrola który mówił, że wymiana oleju jest zbędna i on od 150 000 km wymienia tylko filtry :) Jakoś tak pod koniec lat 90. Powtórzyłem ten eksperyment osobiście na redbloku Volvo z pełnym sukcesem (na półsyntetyku 10W40 z Trzebini).
Post automatically merged:

Edit: machnąłem się o parę lat i 200 000, jednak sporo śladów w necie po tej teorii zostało:
 
Last edited:
Tak sobie dzisiaj przeglądałem Eneosa x prime 0W20 i nasunęło mi się takie pytanie.
Często przy olejech o niskiej lepkości przewija się, że są super do silników benzynowych solo oraz pracujących w hybrydach etc. Przy potencjalnych korzyściach schodzenia z lepkością poniżej rekomendacji producenta też przewija się raczej benzyna.
A jak to wygląda z dieslem?
Diesel nie skorzysta?
Olej nie sprosta?

Sry jeśli było o tym w poprzednim wątku o niskich lepkościach 😉
 
Kojarzę jakąś amerykańską broszurkę Hondy sprzed ćwierć wieku, że silnik został skonstruowany do 0W16, ale ponieważ nikt go jeszcze w USA nie sprzedaje, na korku jest 5W20.
 
Silniki sie przedzej testuje czy moga np. "obsluzyc" SAE 0W-16/20. A duza wiekszosc moze, bez wrowadzaja jakis modyfikacji.
 
Back
Top