• Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Oleje niskich lepkości

Jeśli średnie ciśnienie użyteczne w cylindrze maleje (więc i nacisk na łożysko), a jednak zwiększa się szerokość łożyska, ogranicza luz i jeszcze montuje wydajniejszą pompę oleju to
- jest to zmiana konstrukcyjna
-czy też jest to to coś, o czym piszecie w kilku postach wyżej?
 
Luzy lozyskowe sa od co najmniej lat 90-tych +/- takie same. Uwzglednia sie rowniez np. liczby Sommerfelda, ktore moga wykazac ewentualne niedobory HTHS.

Odnosnie pomp, bierze sie pod uwage temp. oleju ≤ 150°C, wiec duza ilosc radzi sobie z SAE 0W-20, ogolnie mozna przyjac spadek lepkosci do ca. 0W-12, ktory nie powinien stanowic problemow. Pewnie jakies pojedyczne pompy jeszcze sie znajdzie na rynku, ktore moga miec problemy. Najwiekszych modyfikacji z tego co wiem beda wymagac silniki dla SAE 0W-8.
 
Jeśli średnie ciśnienie użyteczne w cylindrze maleje (więc i nacisk na łożysko), a jednak zwiększa się szerokość łożyska, ogranicza luz i jeszcze montuje wydajniejszą pompę oleju to
- jest to zmiana konstrukcyjna
Jest to zmiana konstrukcyjna z tym, że luzy w łożyskach ślizgowych są mniej więcej takie same bez względu na zalecany olej.
Z grubsza wynoszą one 0,001 cal / 1 cal średnicy czopa.
Daje to ~0,05mm/50mm i takie wartości można obserwować dla różnych silników.
Jest tutaj na forum szczegółowy artykuł na ten temat.
-czy też jest to to coś, o czym piszecie w kilku postach wyżej?
To o czym ja piszę to raczej tendencja, a nie jakieś ścisłe wartości.
Ludzie nie rozumieją problemu i kurczowo się trzymają wytycznych producentów z wręcz panicznym sprawdzaniem parametrów katalogowych.
Sam tak przed długi czas myślałem!
A to tak nie działa :)
Tutaj 2+2 !=4,
tylko
3>2+2<5

Bo teraz popatrz, przyjmijmy graniczną wartość lepkości 10 cSt, czyli de facto zalecenie SAE30.
Jak z różnych przyczyn olej będzie miał lepkość 7 cSt, to coś się szczególnego stanie i czy coś się dzieje?
Być może w perspektywie kilkudziesięciu tys km i owszem, ale nie tak nagle.
 
Z grubsza wynoszą one 0,001 cal / 1 cal średnicy czopa.
Daje to ~0,05mm/50mm i takie wartości można obserwować dla różnych silników.
Jest tutaj na forum szczegółowy artykuł na ten temat.

W 2006 roku dla Hondy R18 było już tak:
1683810188389.png

Jak widać - 2 x mniej.
 
OK, w takim razie Honda jest ciasno pasowana ;) :)
 
I teraz zagadka - dlaczego większość stron producentów oleju do tego samego silnika R18 w generacji VIII polecała i poleca 0W20, w w IX 0W30 lub 5W30?
Jedyna różnica - od 2012r były cieńsze pierścienie tłokowe i tendencja do szczodrego żarcia oleju.
 
To zalezy czasem od rynku itp. te ksiazki rowniez czesto posiada rozne dane i te "zalecenia" sa zmienne. Faktem jest, to nie sa czysto inzynierskie zalecenia.

Podobnie te tabelki z wykresami temperatur:

1683821117294.png


Nie sama lepkosc jest decydujaca, lecz z trybologicznego puntu widzenia zastosowane dodatki synergiczne AW/FMs, niektore oleje posiadaja rozne aktywatory dla np. Mo lub przyspieszaja tworzenie sie filmu olejowego:
index.php


Np. VW, GM itd. zaczeli wprowadzac stopniowo rozne ksiazki i nastepnie pojawialy z SAE 5W-30, a inne juz z 0W-20. @SACZI nawet pytal odnosnie swojego Opla, bo byl ciekawy czy nastapily jakies zmiany np. pod katem pompy oleju. U niego widnieje jeszcze 5W-30, ale juz stosowal 0W-20.
1683820806515.png
 
Silnik R18 wchodzi w 2006 r i od tego czasu Honda rekomenduje już tylko 0W20.
Producenci olejów do tego silnika z lat 2006-2011 rekomendują 0W20, a od 2012 0W30 i 5W30.
 
Pamiętam emerytowanego inżyniera Castrola który mówił, że wymiana oleju jest zbędna i on od 150 000 km wymienia tylko filtry :) Jakoś tak pod koniec lat 90. Powtórzyłem ten eksperyment osobiście na redbloku Volvo z pełnym sukcesem (na półsyntetyku 10W40 z Trzebini).
Post automatically merged:

Edit: machnąłem się o parę lat i 200 000, jednak sporo śladów w necie po tej teorii zostało:
Jakoś ciężko mi uwierzyć, że dyrektor Castrola nie wziął pod uwagę wytrącenia zanieczyszczeń z pracujących elementów (pierścienie, krzywki itd), z płynu chłodniczego + rozcieńczenie paliwem. Przez 200 tys km, to ten film olejowy już pewnie nie występuje 😆
 
@MC Subi Honda w 2001 wydała oświadczenie, że prawie we wszystkich silnikach rzędowych można stosować z powodzeniem 0w20. Na ruskim oilclubie na stronie startowej możesz znaleźć takie oświadczenie z opisami i tabelką do jakiego silnika można lać 5/0w20
 
@Boguś znam ten kwit- z pamięci- silnik daje radę z 0W16, ale takich olejów jeszcze nie ma, więc 0W20 GF4, a GF5 w trakcie testów. W instrukcji Civic VIII miałem od OW20 po 10W40 (ale 0W20 oszczędza paliwo), w IX tylko OW20, ale już w Civic X jest napisane: OW20 tylko Honda 2, a jeśli nie ma oryginalnego oleju- to 0W30 innych producentów.
 
Ale co znaczy testowałem? Jeśli mówimy o R18, który potrafi przejechać 1 000 000 km do remontu, to 1% tego przebiegu jest testem?
 
Dostalem za smieszne pieniadze 0W-20 508, a przepis mi sie bardzo podoba od Infineum. Ale znajac mnie pewnie wleci cos nietypowego dodatkowo na mixa :> Moze Motul 0W-12 lub 8.
 
@MC Subi Z tego co się orientuję R18 w IX gen ma tłoki pokryte molibdenem 🤔, moc wzrosła ze 140 do 142 KM.
 
@Iron miało to za zadanie jeszcze bardziej zmniejszyć opory wewnętrzne. Silnik nastawiony na oszczędzanie paliwa.
 
R18 w IX gen ma tłoki pokryte molibdenem 🤔
Wygląda to tak, że tłoki pokryte molibdenem (oraz wyższy stopień sprężania, lepszą przepustnicę, poprawiony układ chłodzenia, kompresor klimatyzacji i odma, ale cieńszy pasek osprzętu) mają obie wersje, ale
- silnik R18Z1 który mam w tureckim sedanie, a który pokazują dobieraczki producentów po wybraniu Honda USA - ma zalecenia nadal OW20,
- europejski silnik R18Z4 już ma rekomendację 5W30
 
Dobieraczki pokazują często rzeczy sprzeczne z instrukcją. Jakoś nie wierzę tym algorytmom, więc nie szukałbym tu jakiegoś drugiego dna
 
Back
Top