• Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Optymalna lepkosc w stosunku do temperatury otoczenia oraz oleju

no wlasnie zawsze palucha maczam i patrze jak to wyglada po zlaniu. i jak mowilem ciekawie to wygladalo w przypadku specola, motula , najlepiej statoila. najgozej castrol potem shell
wszystkie w/w 5w30 poza shellem gdzie bylo 0w30 . wszystko na normie 507

ravenol 0w40 czy mobil 0w40 zupelnie inaczej na rece wyglada.


zreszta tu na forum nawet pisano o degradacji z 0w40 do 0w30
to nie chce wiedziec do czego sie degraduje 0w30 w silniku ktory był projektowany pod 5w30 (1.6tdi np wychodzac w 2010 mozna bylo tylko zalewac 5w30)
Post automatically merged:

Raczej cząstki sadzy, są nierozpuszczalne w oleju.
wegiel w jakieś postaci. dlatego czarne.
 
Tylko, że Twoje "patrzanie, jak to wygląda" jest nic nie warte.
Nie masz obiektywnych wytycznych, nie jesteś w stanie tego w żaden liczbowy sposób opisać.
"Patrzanie" odbywa się w dowolnej temperaturze, która nie ma nic wspólnego z warunkami pracy oleju w silniku.
Owszem, niektóre rzeczy można "wypatrzać", ale są na to obiektywne wytyczne.
Mam na myśli przede wszystkim zanieczyszczenie oleju, jego degradacja chemiczna i mechaniczna, rozrzedzenie paliwem, itp
Te wytyczne dla właściciela samochodu to "WYMIANA OLEJU PO OKREŚLONEJ ILOŚCI PRZEJECHANAYCH KM".
Bardziej dokładnie określa się to w laboratoriach o czym na pewno wiesz.
Każda analiza bada lepkość oleju z 2 temperaturach, w których również świeże oleje są badane (40C i 100C).
 
No i znowu powielamy mity utrwalane latami ...
Skoro producent zaleca daną lepkość oleju, tzn, że spadek lepkości wskutek rozgrzania oleju jest dla silnika bezpieczny ...
Jakie mity? To są fakty. Tu chodzi o dobranie jak najbardziej optymalnego oleju i optymalnej lepkości. Skoro producent dopuszcza zarówno 5W30 jak i 5W40 to warto rozważyć jaka lepkość będzie lepsza biorąc pod uwagę uwarunkowania eksploatacyjne. To jest podstawowa sprawa przy doborze oleju bo innej lepkości będzie potrzebował użytkownik, który większość interwału robi na autostradzie z gazem w podłodze a innej ktoś kto używa auto do dojazdu do pracy i z powrotem 5 km w jedną stronę. Czy tak trudno zrozumieć, że olej w różnych temperaturach ma różną lepkość?
Post automatically merged:

O ile dobrze pamiętam, to 5W30, tylko w zależności od rocznika C3, lub C4. Laguna II miała te same DPFy ale wymóg C3, natomiast Laguną III już C4. Lepkość 5W40 jest dopuszczona, jak najbardziej.



Nawet nie będę tego komentował. Napiszę tylko tyle - jako osoba handlująca olejami, nie powinieneś takich mitów powielać, bo to świadczy tylko i wyłącznie o poziomie twojego "profesjonalizmu".
Jadąc na oleju 5W40 szybko autostradą lepkosc oleju jest ta sama jak jeżdżąc po mieście na 5W30. Bo na autostradzie olej łapie 100-110 stopni a w mieście 90-95 stopni.

Edycja przez admina: osobiste przytyki proszę załatwiać na PW.
 
Last edited by a moderator:
@tomek evo To niestety nie takie proste jak Ci się wydaje. Nie sama lepkość odgrywa istotną rolę, gdyż pod kątem trybologii to współpraca dodatków AW/EP czy FM, w zależności od obciążenia, temperatury itp. również należy uwzględnić różne przepisy. A nie w ciemno stwierdzić, który się teoretycznie efektywniej lepiej sprawdzi. To jest znacznie obszernieszy temat niz Ci sie wydaje, nalezy uwzglednic wiele czynnikow np. zeby zostalo zachowane tarcie plynne a dokladniej w lozyskach slizgowych zachodzi smarowanie hydrostatyczne, ale i rowniez smarowanie hydrodynamiczne, tworzenie klina smarnego lub ich hybrydy itd.
 
Zielony a czy masz może pojecie o czym ja pisze bo najwyraźniej nie masz najmniejszego. Wytłumacz Ci może tak w uproszczeniu
Jadąc na oleju 5W40 szybko autostradą lepkosc oleju jest ta sama jak jeżdżąc po mieście na 5W30. Bo na autostradzie olej łapie 100-110 stopni a w mieście 90-95 stopni.
Jak tego nie rozumiesz to może nie komentuj wpisów innych.

@tomek evo , chyba sam powinieneś doskonale wiedzieć, że nie ma dwóch takich samych silników i temperatury mogą się różnić diametralnie. Pompy są również o zmiennym wydatku, stąd mamy rozpiętość lepkości przewidzianą przez producenta, aby w podanym zakresie, temperatura oleju była optymalna dla silnika. Tak samo, jak nie istnieją dwa identyczne oleje 5W30 i 5W40, które będa zachowywały się zawsze tak samo, ponieważ są pewne wahania przewidziane w widełkach SAE, oraz są różnice w formulacji.

Edycja przez admina: jeżeli zwracasz się do innego użytkownika to bez względu na twoją opinię o nim proszę z szacunkiem, używaj nicka, a nie zdrobnień.
 
Last edited by a moderator:
Argumenty ad personam nie będą tolerowane
Z tego co napisałeś nie wynika kompletnie nic
@tomek evo To niestety nie takie proste jak Ci się wydaje. Nie sama lepkość odgrywa istotną rolę, gdyż pod kątem trybologii to współpraca dodatków AW/EP czy FM, w zależności od obciążenia, temperatury itp. również należy uwzględnić różne przepisy. A nie w ciemno stwierdzić, który się teoretycznie efektywniej lepiej sprawdzi. To jest znacznie obszernieszy temat niz Ci sie wydaje, nalezy uwzglednic wiele czynnikow np. zeby zostalo zachowane tarcie plynne a dokladniej w lozyskach slizgowych zachodzi smarowanie hydrostatyczne, ale i rowniez smarowanie hydrodynamiczne, tworzenie klina smarnego lub ich hybrydy itd.
Wracając do istoty sporu to wraz ze wzrostem temperatury oleju spada jego lepkość i to jest raczej fakt niepodważalny. Już sama jazda na trasie z różnym obciążeniem silnika i przy różnych temperaturach zewnętrznych daje zgoła inne temperatury oleju i co za tym idzie jego lepkość się zmienia. Oczywiście producent pojazdu zalecając daną lepkość bierze pod uwagę, że olej będzie pracował w szerokim zakresie temperatur ale w sumie zawsze ta lepkość jest to jakaś "uśredniona" wartość standardowa dla normalnych "uśrednionych" warunków eksploatacji. Dodatkowo tutaj producent dopuszcza dwie lepkości - 5W30 i 5W40. Tak samo jest w przypadku wielu nowoczesnych turbodiesli np. norma Dexos 2 też przewiduje zarówno 5W30 jaki i 5W40 a norma 504/507 na dobrą sprawę aż 3 lepkości :0W30, 5W30 i 0w40. Mając w obrębie jednej normy czy jednego silnika do wyboru więcej niż jedną lepkośc należy zastanowić się jaka lepkość będzie lepsza a lepiej rzecz ujmując bardziej optymalna czy lepiej dostosowana do naszych warunków eksploatacji czy naszego stylu jazdy. I jeśli dobieranie lepkości oleju pod kątem warunków eksploracji nie jest mitem tylko zwykłym racjonalnym działaniem.
Post automatically merged:

Tomuś, chyba sam powinieneś doskonale wiedzieć, że nie ma dwóch takich samych silników i temperatury mogą się różnić diametralnie. Pompy są również o zmiennym wydatku, stąd mamy rozpiętość lepkości przewidzianą przez producenta, aby w podanym zakresie, temperatura oleju była optymalna dla silnika. Tak samo, jak nie istnieją dwa identyczne oleje 5W30 i 5W40, które będa zachowywały się zawsze tak samo, ponieważ są pewne wahania przewidziane w widełkach SAE, oraz są różnice w formulacji.
To co tutaj napisałeś nie wnosi kompletnie nic do tematu. I zastanów się 2 razy bo w sumie sam sobie zapzreczyłeś i tylko potwierdziłęś, ze mam racje pisząc o rozpiętości przewidzianej przez producenta.

Edycja przez admina: osobiste przytyki proszę załatwiać na PW.
 
Last edited by a moderator:
Nikogo nie bronię, po prostu nie jest tak, że SAE 5W-30 zapewni automatycznie wyższe zużycie w porównaniu z 5W-40. Oprócz tego należy pamiętać, że są różne oleje na rynku, prosty przykład: Ktoś zastosuje olej 5W-40 o KV100°C ca. 12,9 cP do silnika, w którym zostaje stosunkowo dużo starego oleju i go na starcie rozrzedzi. Musisz również brać pod uwagę HTHS, duża większość silników poradzi sobie nawet z olejem o wartości ca. 2,6 cP w 150°C (wiem brzmi to paradokcjalnie). To, że wraz z wzrostem temp. lepkość maleje to oczywiste, również kolejny przykład z zastosowanym VII, producent chciał zaoszczędzić, kupił ze stosunkowo wysokim SSI itp. lecz tutaj nie będę wchodzić w szczegóły, z reguły nie ma z tym problemów, bo oleje z pewnego źródła przechodzą test stabilności na ścinanie. Dlatego należy czasami "głębiej" kopać. Zmierzam do tego, że nie możesz tak ogólnikowo pisać.
 
Nikogo nie bronię, po prostu nie jest tak, że SAE 5W-30 zapewni automatycznie wyższe zużycie w porównaniu z 5W-40. Oprócz tego należy pamiętać, że są różne oleje na rynku, prosty przykład: Ktoś zastosuje olej 5W-40 o KV100°C ca. 12,9 cP do silnika, w którym zostaje stosunkowo dużo starego oleju i go na starcie rozrzedzi. Musisz również brać pod uwagę HTHS, duża większość silników poradzi sobie nawet z olejem o wartości ca. 2,6 cP w 150°C (wiem brzmi to paradokcjalnie). To, że wraz z wzrostem temp. lepkość maleje to oczywiste, również kolejny przykład z zastosowanym VII, producent chciał zaoszczędzić, kupił ze stosunkowo wysokim SSI itp. lecz tutaj nie będę wchodzić w szczegóły, z reguły nie ma z tym problemów, bo oleje z pewnego źródła przechodzą test stabilności na ścinanie. Dlatego należy czasami "głębiej" kopać. Zmierzam do tego, że nie możesz tak ogólnikowo pisać.
A gdzie ja napisałem, że SAE 5W-30 zapewni automatycznie wyższe zużycie w porównaniu z 5W-40? Wszystko co napisałeś to prawda i ja naprawdę mam o tym pojęcie. Nie napisałem wcale ogólnikowo. Napisałem jedynie, ze w przypadku tras i wyższych temperatur wyższa z 2 zalecanych przez producenta lepkości może mieć sens. Oczywisci mozęmy kopać głębiej ale chyba nie masz za każdym razem zamiaru robić Nowym Użytkownika wykładu z tribologi. :) Sam zresztą zasugerowałeś pozostanie na 5W40 bez żadnej dodatkowej argumentacji. To czemu nie 5W30? Tym bardziej, że w młodszych rocznikach producent zalecał tylko C4 5W30. Myślę, że wszysto co miało zostac napisane zostało w tym temacie napisane i nie ma sensu drążyć dalej.
 
Wyraziłem się jasno, nie widzę żadnej potrzeby stosować wyższej lepkości, tylko dlatego, że ktoś jeździ w trasach. Czasami jest, lecz nie w tym przypadku. Twój argument dotyczył głównie spadku lepkości wraz ze wzrostem temperatury, powód? Wychodzę z założenia, że może wystąpić większe zużycie. Bo co innego?
 
Argumenty ad personam nie będą tolerowane
To co tutaj napisałeś nie wnosi kompletnie nic do tematu. I zastanów się 2 razy bo w sumie sam sobie zapzreczyłeś i tylko potwierdziłęś, ze mam racje pisząc o rozpiętości przewidzianej przez producenta. Niestety styl i poziom Twoich wypowiedzi kolejny raz wskazuje, że nie ma co z Tobą liczyć na merytoryczną dyskusję. Proszę nie odpisuj mi bo ja z Tobą nie mam o czym dyskutować i to, ze nie będę odpisywał na Twoje posty i zawarte w nich "argumenty" nie będzie świadczyło, że są to tezy nie do obalenia tylko o tym , że dałem sobie spokój. Kolejny raz zresztą.
Podałeś jasny argument o temperaturach w zależności od trasy, pomijając zupełnie formulacje i same konstrukcje silników. Sprowadziłeś temat w skrócie do tego, że 5W40 jest lepszy na trasy. Później mniej doświadczone osoby odbierają to zbyt dosłownie.

Edycja przez admina: osobiste animozje i uwagi proszę na PW.
 
Last edited by a moderator:
Zamykam temat, jutro posprzątam to otworzę z powrotem.
 
Wyczyściłem wszystko co pojawiło się od niedzieli, całego tematu edytować nie będę. Za wzajemne docinki @Zielony34 i @tomek evo dostali po ostrzeżeniu.

Nie mam nic przeciwko ostrej dyskusji i niezgadzaniu się między sobą, ale ad personam nie będę tolerował. Obrzucajcie się argumentami, nie docinkami.
 
Przeczytałem cały temat i trochę się pogubiłem ale to raczej z braku wiedzy (którą staram się pogłębiać czytając forum).
Mam dwa pytania, ponieważ temat dotyczy "optymalnej lepkości w stosunku do temperatury otoczenia" oraz część dyskusji była poświęcona optymalnej lepkości w stosunku do temperatury roboczej oleju.
- W temacie są dwie sprzeczne informacje, jedna mówi że im większa lepkość oleju w 100 stopniach to temperatura oleju w silniku jest niższa a druga informacja mówiła o tym, że im lepkość oleju jest niższa to temperatura oleju też jest niższa ponieważ olej szybciej porusza się w magistrali i przez to lepiej odbiera ciepło.
Jak to możliwe, że zastosowanie oleju o większej lepkości obniża jego temperaturę pracy oraz powoduje, że wolniej się nagrzewa? Warunki pracy silnika oczywiście takie same w porównaniu z olejem o niższej lepkości.
- Drugie pytanie to różnice między 5w30 a 5w40 Doczytałem, że to są dwa różne oleje i nie można ich porównywać. Dowiedziałem się również, że to nie jest tak, że 5w40 jest lepszy na autostrady a 5w30 do miasta ale dalej nie wiem kiedy zasadne jest stosowanie jednego lub drugiego oleju w tym samym silniku. Jakie warunki muszą być spełnione, żeby zastosować olej 5w40 zamiast 5w30? Dowiedziałem się, że lepkość w 100 stopniach oraz lepkość HTHS są różne tylko w jakich warunkach będzie zasadne zwiększenie tych wartości dla tego samego silnika?
 
Bardzo ciekawe i merytoryczne pytanie, ubrałeś w słowa to co chodzi mi po głowie, szczególnie że producent silnika z którego korzystam zaleca/dopuszcza obie lepkości.
 
U mnie również producent zaleca dwie lepkości i kiedyś zastanawiałem się czy nie przejść na 5w40 ale z okazji promocji dostanie dawkę 0w40 za cenę 12zl za litr 😁
 
Osobiście uważam, że jeżeli w instrukcji jest dopuszczalne albo 5w30 albo 5w40 to dopóki nie ma temperatur 40+ st to lałbym 5w30. Raz, że płynność jest lepsza, lepiej odbiera ciepło. Dopiero w momencie, gdy zaczęły by się dolewki ponadwymiarowe to zalałbym 5w40. Zaraz ktoś poruszy temat, a ooo przecież 5w40 lepiej chroni. Nie oszukujmy się, ale to jak 90% z nas eksploatuje samochody to nic w porównaniu do jazdy torowej czy autostrad 200+ przez xxxkm. Auta są wyposażone w chłodnice oleju i przy sprawnym osprzęcie nic złego nie powinno się dziać.
 
0w40 nie stoi obok 5w40, to dwa zupełnie różne składem i zastosowaniem oleje. Wszystko zależy od konstrukcji silnika i warunków pracy. Jeśli silnik seria to poruszanie się w granicach wyznaczony przez producenta jest wystarczające.

@dualfuel Co masz na myśli odnośnie "obniżania temperatury pracy" przez olej o wyższej lepkości? Masz na myśli temperaturę cieczy chłodzącej czy samego oleju w określonym punkcie silnika? To że lepkość jest niższa nie oznacza, że temperatura jest niższa.

Olej o charakterze lekkobieżnym czyli reprezentujący niższe wartości lepkości w określonych temperaturach pracy będzie miał tendencję do osiągania wyższej temperatury, a nie niższej. Dlaczego? Ponieważ lepiej odbiera ciepło z silnika i szybciej je oddaje, co poprawia cyrkulację temperatury w całym silniku. Czyli zmniejsza ryzyko nadmiernego rozszerzania się materiału, dlatego silniki zaprojektowane pod taki olej nie wymagają luźnych pasowań, co przekłada się lepszą wydajność energetyczną. Więc dlaczego nie można przesadzać z lepkością (pomijam już kwestię większych oporów przepływu przez magistralę bo to zależy również od konkretnego składu oleju)? Grubość filmu smarnego zależy od lepkości - tak, im wyższa tym lepiej. Ale jeśli przestrzeń pomiędzy którą ma się film smarny wytworzyć będzie zbyt mała to w efekcie grubość filmu smarnego również będzie zbyt mała. Czyli powstanie zbyt małe ciśnienie aby separacja elementów była wystarczająca.

To że dany olej ma dużą lepkość w 100 stopniach nie musi także oznaczać, że ma wysoki HTHS. To nie jest takie oczywiste.

@Misiek silniki wonossące rzadko posiadają seryjnie chłodnice oleju
 
Last edited:
Czy silniki 2.5 m50 2.8 m52 z bmw mają w serii chłodnice oleju ? Nie. Czy silnik vw 2.8 vr6 AAA ma chłodnice oleju? NIE. Czy silniki hondy serii B,D,F,H,K,R mają chłodnice oleju? NIE... Można by tak długo. Jeśli silnik wolnossący jest dobrze zaprojektowany nie potrzebuje jej. Co innego silniki o wysokiej mocy czy posiadające turbo (albo samobieżne żeliwne piecyki na ropę ;) ).
 
0w40 nie stoi obok 5w40, to dwa zupełnie różne składem i zastosowaniem oleje.
I to jest właśnie problem, który bez przerwy robi ludziom wodę z mózgu. Mam na myśli PRODUCENTA auta. Podanie jednej konkretnej lepkości "LEJ 5W30" zamknęłoby problem setek/tysięcy pytań-postów, które dalej niczego nie wyjaśniają. Wniosek jest taki, że można sobie olej "na palę" wybierać, byle spełniał normę producenta auta, w moim przypadku 504/507 (przykładowo). I tyle. Całe czytanie 15 t tysięcy postów nie ma już dalszego sensu, jeśli kogoś ten temat zawodowo nie interesuje. Ehhh
 
Back
Top