• Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Optymalna lepkosc w stosunku do temperatury otoczenia oraz oleju

0w40 nie stoi obok 5w40, to dwa zupełnie różne składem i zastosowaniem oleje. Wszystko zależy od konstrukcji silnika i warunków pracy. Jeśli silnik seria to poruszanie się w granicach wyznaczony przez producenta jest wystarczające.
Ja nie chcę porównywać żadnych olei. Wybór między np 5W30 a 5W40 jest poruszaniem się w granicach wyznaczonych przez producenta dla jednego konkretnego silnika. Pytałem jakie warunki muszą zostać spełnione przez użytkownika tego konkretnego silnika aby zasadnym było użycie oleju 5W40 zamiast 5W30 lub na odwrót.

@dualfuel Co masz na myśli odnośnie "obniżania temperatury pracy" przez olej o wyższej lepkości? Masz na myśli temperaturę cieczy chłodzącej czy samego oleju w określonym punkcie silnika? To że lepkość jest niższa nie oznacza, że temperatura jest niższa.
To ja się właśnie pytam :) Mi chodzi o temperaturę oleju, która jest na wskaźniku tem. oleju.
Rozumiem ,że im wyższa temperatura oleju tym niższa temperatura silnika ponieważ olej zabiera to ciepło silnikowi?
Czy to jest taka sama zasada jak z układem chłodzenia? Woda przecież lepiej odbiera ciepło niż płyn chłodniczy ale nie można jest stosować z racji braku odpowiedniego smarowania czy wpływu na korozję no i tem. wrzenia.
Wychodzi na to, że stosowanie oleju o mniejszej lepkości spowoduje zwiększenie temperatury na wskaźniku temp. oleju co równa się z mniejszą temperaturą samego silnika?
 
Wychodzi na to, że stosowanie oleju o mniejszej lepkości spowoduje zwiększenie temperatury na wskaźniku temp. oleju co równa się z mniejszą temperaturą samego silnika?
Testowałem, upalałem też, zarówno olej lepkość 0W30 i 5W40 i nie zaobserwowałem takich zależności. Problem jest chyba bardziej złożony.
 
@KriSSo Nie można ludziom zabronić kombinowania :D, możliwości popełniania błędów i zadawania pytań, poszukiwania innych rozwiązań. To właśnie stymuluje rozwój. Małpy nie zadają pytań, a to właśnie nas homosapiens odróżnia od szympansów.
 
Pytałem jakie warunki muszą zostać spełnione przez użytkownika tego konkretnego silnika aby zasadnym było użycie oleju 5W40 zamiast 5W30
Jezeli potwierdzisz przy pomocy analizy zuzyciowej stosunkowo duze rozcienczenie z paliwem, wtedy jak najbardziej mozna rozwazyc SAE 5W-40.

Rozumiem ,że im wyższa temperatura oleju tym niższa temperatura silnika ponieważ olej zabiera to ciepło silnikowi?
Po czesci tak, bo dana mieszanina zawiera odpowiednia pojemnosc cieplna.
 
W skrócie wyższą lepkość zwykle producenci rekomendują do jazdy przy większych obciążeniach czy wyższych temperaturach otoczenia (tzw. klimat gorący). Rozcieńczony paliwem olej przy jeździe na krótkich odcinkach, albo bogatej w paliwo mieszance to również dobry powód. Warto łączyć taki zabieg większej lepkości z krótszym interwałem wymiany.
 
duze rozcienczenie z paliwem
W jakich warunkach dochodzi do zwiększonego rozcieńczania oleju paliwem?
Jedną z przyczyn mogą być wyższe prędkości obrotowe lub większe obciążenie silnika? Wówczas mieszanka jest bogatsza.
Drugą przyczyną może być częste odpalanie silnika w ciągu dnia i jazda na krótkich dystansach nie osiągając temperatury roboczej oleju?
 
Konstrukcja jednostki (przede wszystkim wtrysk bezpośredni), dużo krótkich tras na niedogrzanym silniku, ruch miejski, agresywna, niejednostajna jazda, gdy naddatek paliwa nie wraca w całości do baku.
 
Każdy silnik jest inny i warto o tym pamiętać. Sam kiedyś w przypadku starego vw, spotkałem się z określeniem w książce obsługi: W przypadku stosowania olejów lekkobieżnych w wysokich temperaturach otoczenia należy unikać wysokich obrotów.
Ale to był luźno pasowany silnik starego typu z niezbyt wydajnym układem chłodzenia gdzie maksymalnie dopuszczany był nawet olej 10w60.

Nowoczesne jednostki napędowe z racji precyzyjniejszego wykonania i większej wydajności nie mają zwykle tak dużych rozpiętości dopuszczalnego typu oleju więc trzeba bardziej uważać z eksperymentowaniem. Co innego silniki po modyfikacjach, to całkiem inny temat.
 
0w40 nie stoi obok 5w40, to dwa zupełnie różne składem i zastosowaniem oleje. Wszystko zależy od konstrukcji silnika i warunków pracy. Jeśli silnik seria to poruszanie się w granicach wyznaczony przez producenta jest wystarczające.

Ciekawostka która może wniesie coś do dyskusji. A może nie.
Zalecenia GM dla silnika LUJ:

Zrzut ekranu 2021-02-9 o 20.44.58.png

które stoją w sprzeczności do tego co napisałeś, bo jak widać w tym przypadku można zastosować 0w40 obok 5w40.
 
Opierajac sie o SAE J300 nalezy interpretowac CCS i MRV.
 
Piękny przykład. Takie informacje widnieją w instrukcjach samochodów i są to informacje dla zwykłego Kowalskiego.
Bardzo uogulniając w tym przypadku użytkownik Opla z silnikiem LUJ może mieszkać w północnej Szwecji lub Norwegii i dojeżdżać do pracy 5km a po drodze jeszcze zatrzymuje się po bułki więc zasadnym byłoby zastosowanie oleju 0W40 natomiast inny użytkownik tego samego silnika, w tym samym rejonie ale jeżdżąc dziennie 100km ze stałą prędkością około 100km raczej powinien wybrać olej 0W30.
Kolejna sytuacja to użytkownik tego samego silnika ale mieszkający na południu Europy i ciągający przyczepkę w terenie górzystym lub jakiś ala kurier jeżdżący po mieście to raczej powinien użyć 5W40 a na dłuższe jednostajne podróże 5W30.
Czy w ten sposób może podejść do tematu zwykły użytkownik nie doktoryzując się ze składów i analiz olejów, dobierając lepkość odpowiednią dla siebie np jednego producenta?
 
Ja kierowałem się taką logiką i przypuszczeniem, że w40 lepiej sprawdzi się w cięższych warunkach (miasto i większe obciążenie), natomiast w30 w warunkach sprzyjających, głownie dłuższe spokojne trasy. Jako że robię albo krótkie odcinki głównie po zakupy, albo butuję na trasie, wybrałem 0w40 kierując się tym, że jego przepływ na zimno będzie większy (nieznacznie ale jednak) od 5w40, a dodatkowo wyglądało na to że 0w40 to częściej produkty oparte na bazach o wyższej jakości, charakteryzujące się wyższą stabilnością termiczną a także wyższą ceną.
 
@90kid, sprawdź proszę, choćby na Wikipedii w jaki sposób tworzymy jest symbol opisujący lepkość oleju silnikowego wg sae j300 i zechciej tak pisać na tym forum.
 
@dualfuel Jest odwrotnie niż piszesz im większa temperatura otoczenia tym większą lepkość zaleca się stosować, z uwagi na niższą wydajność chłodzenia oleju. Zobacz na dowolną instrukcję z auta japońskiego/koreańskiego lub choćby ze starego BMW (Np.E36)

Na trasie olej nagrzewa się bardziej z uwagi na większe obciążenie silnika, więc ja na trasy zastosowałbym olej SAE40 tym bardziej przy ciągnięciu przyczepy, które tutaj przytoczyłeś. Natomiast do jazdy po mieście SAE30 o ile producent dopuszcza zastosowanie tych dwój olejów.
 
im większa temperatura otoczenia tym większą lepkość zaleca się stosować, z uwagi na niższą wydajność chłodzenia oleju.
Ja się nie znam ale jest to sprzeczne z tym co do tej pory przeczytałem na forum. Temperatura otoczenia nie ma wpływu na to czy należy wlać olej XW30 czy XW40, ponieważ czy na zewnątrz jest -5 stopni czy +20 stopni to nie ma to chyba znaczenia na temperaturę oleju pod denkiem tłoka czy w turbinie czy w łożyskach ślizgowych. Im wyższa lepkość to temperatura silnika jak i oleju powinna być wyższa z racji większego oporu co musi generować więcej ciepła. Dodatkowo wolniejszy przepływ również będzie powodować mocniejsze nagrzewanie oleju jak i silnika.

Na trasie olej nagrzewa się bardziej z uwagi na większe obciążenie silnika
Jeżeli pojemność silnika jest mała a kierowca nie schodzi poniżej 160 km/h i 4500 obr/min i tak jeździ każdego dnia długie dystanse to tak.
Natomiast większa pojemność i jazda na drogach ekspresowych, autostradach itp z przepisową prędkością nie jest nadzwyczajnym obciążeniem dla silnika. Większym chyba będzie jazda w mieście, ruszanie z miejsca i rozpędzanie takiej masy od zera do jakiejś tam prędkości choćby 60km/h i tak co chwilę. Do tego jak dojdzie rozcieńczanie oleju benzyną oraz wodą to XW40 wydaje się być lepsze do miasta a XW30 z racji większej stabilności w zupełności wystarczy na normalne poruszanie się po ekspresówkach.
 
Temperatura zewnętrzna ma wpływ na temperaturę oleju przy chłodnicy olej-powietrze lub braku chłodnicy w tym wypadku olej jest chłodzony przez samą miską olejową która jest omywana powietrzem. Dlatego ma znaczenie czy to powietrze które płynie przez chłodnicę ma temperaturę -10 czy 35 stopni.

Opór powietrza rośnie wraz z kwadratem prędkości. Więc przy 120km/h jest on 4 razy większy niż przy 60km/h, co za tym idzie silnik musi dostarczyć 4x większą moc.
Przy większym obciążeniu silnika turbina musi dostarczyć silnikowi większą ilość powietrza więc obraca się szybciej, więc się bardziej nagrzewa, a olej musi to ciepło odebrać.

Wolniejszy przepływ oznacza też, więcej czasu jaki olej spędza w chłodnicy. Ale abstrahując od tego to pokaż mi wyniki badań o ile zmienia się przepływ oleju w silniku przy zmianie lepkości o jedną klasę. Oraz o ile większe tarcie występuje w silniku i jak to tarcie ma wpływ na zmianę temperatury danego elementu silnika.

O tym czy dany olej wystarczy do danego zastosowania zawsze decyduje producent. Jeżeli producent dopuszcza zastosowanie danego oleju, to można go stosować. Stwierdzenie że SAE40 jest do miasta a SAE30 "z racji większej stabilności w zupełności wystarczy na normalne poruszanie się po ekspresówkach." w mojej opinii brzmi tak samo jak stwierdzenie że do starego auta należy lać olej mineralny bo się silnik rozszczelni
Post automatically merged:

Honda Jazz 1.2. Widzisz tendencję zmiany lepkości co do temperatury? Prawie każdy producent ma taką tabelkę, albo wszyscy producenci, się mylą, albo to Ty nie masz racji odnośnie wpływu temperatury zewnętrznej na zalecaną lepkość oleju
Post automatically merged:

Kia Sportage 2.0
 

Attachments

  • efeea2bf3b1adf8f.jpg
    efeea2bf3b1adf8f.jpg
    15,9 KB · Odwiedzin: 1006
  • IMG_20200426_111331.jpg
    IMG_20200426_111331.jpg
    279,3 KB · Odwiedzin: 344
Last edited:
przy chłodnicy olej-powietrze lub braku chłodnicy w tym wypadku olej jest chłodzony przez samą miską olejową która jest omywana powietrzem.
Wydaje mi się, że układ chłodzenia również ma znaczenie na temperaturę oleju a nie tylko powietrze.

Opór powietrza rośnie wraz z kwadratem prędkości. Więc przy 120km/h jest on 4 razy większy niż przy 60km/h, co za tym idzie silnik musi dostarczyć 4x większą moc.
Opór powietrza to nie wszystko, z ważniejszych warto by było uwzględnić jeszcze masę. Aby półtorej tony zaczęło się w ogóle toczyć i rozpędzenie jej od 0km/h do 50 km/h również wymaga od silnika wygenerowania dużej mocy.

Wolniejszy przepływ oznacza też, więcej czasu jaki olej spędza w chłodnicy.
Ale również więcej czasu spędza w łożyskach ślizgowych, na ścianach cylindra itd.

Ale abstrahując od tego to pokaż mi wyniki badań o ile zmienia się przepływ oleju w silniku przy zmianie lepkości o jedną klasę. Oraz o ile większe tarcie występuje w silniku i jak to tarcie ma wpływ na zmianę temperatury danego elementu silnika.
Zakładam, że utworzenie tego tematu miało na celu próbę wyjaśnienia tej kwestii. Przeczytałem go całego i nie znalazłem odpowiedzi a nawet pojawiły się sprzeczne ze sobą informacje dlatego się wypowiedziałem w formie pytającej bo jak zaznaczyłem nie jestem fachowcem a wzorem i kopalnią wiedzy jest dla mnie to forum ale skoro mam wątpliwości to pytam...

Stwierdzenie że SAE40 jest do miasta a SAE30 "z racji większej stabilności w zupełności wystarczy na normalne poruszanie się po ekspresówkach." w mojej opinii brzmi tak samo jak stwierdzenie że do starego auta należy lać olej mineralny bo się silnik rozszczelni
Na trasie olej nagrzewa się bardziej z uwagi na większe obciążenie silnika, więc ja na trasy zastosowałbym olej SAE40 tym bardziej przy ciągnięciu przyczepy, które tutaj przytoczyłeś. Natomiast do jazdy po mieście SAE30
Za to takie stwierdzenie nie brzmi tak samo jak stwierdzenie, że do starego auta należy lać olej mineralny bo się silnik rozszczelni :)

Prawie każdy producent ma taką tabelkę, albo wszyscy producenci, się mylą, albo to Ty nie masz racji odnośnie wpływu temperatury zewnętrznej na zalecaną lepkość oleju
Nie próbuję nikomu nic udowadniać tylko się pytam i przytaczam informację zaczerpnięte z forum i liczę na konstruktywne odpowiedzi.
 
Jeśli chodzi o samą lepkość wg SAE to dotyczy to zdecydowanie bardziej temperatur na zewnątrz niż stylu jazdy. Sposób eksploatacji ma wpływ głównie na długość interwału pomiędzy wymianami. Tyle w teorii.
Jeśli jazda na krótkich odcinkach to olej lekkobieżny (dużo rozruchów i praca w stanie niedogrzanym) zdecydowanie sprawdzi się lepiej. W trasie to zależy (od prędkości, obciążenia i temperatury na zew.), ponieważ można sobie jechać 300km w nocy bocznymi drogami ze średnią 60km/h, ale można też zasuwać ciężkim suv'em 180km/h autobahnem w upał. Zależy co dla kogo jest trasą, jaki to silnik, jakie ma chłodzenie, ile oleju wchodzi w miskę. Do jazdy torowej (sport) zdecydowanie olej "grubszy".

Sam olej zmieniam często w zależności od przebiegu rocznego, ale zwykle od 2 do 4 razy w roku. Od późnej jesieni do wczesnej wiosny 5w30, lato 5/10w40. Klimat w naszym kraju jest dość zimny i chłodzenie oleju jest wystarczające nawet tylko przez samą miskę. Duże wyzwanie to upały w wielogodzinnym turlaniu się w korkach (zwłaszcza przy zasilaniu LPG), na takie warunki nie ma oleju niestety.
 
Jeśli jazda na krótkich odcinkach to olej lekkobieżny (dużo rozruchów i praca w stanie niedogrzanym) zdecydowanie sprawdzi się lepiej. W trasie to zależy (od prędkości, obciążenia i temperatury na zew.), ponieważ można sobie jechać 300km w nocy bocznymi drogami ze średnią 60km/h, ale można też zasuwać ciężkim suv'em 180km/h autobahnem w upał. Zależy co dla kogo jest trasą, jaki to silnik, jakie ma chłodzenie, ile oleju wchodzi w miskę. Do jazdy torowej (sport) zdecydowanie olej "grubszy".
Na temat tych różnic, wielokrotnie piszemy w dziale doboru oleju, iż nie ma to znaczenia, czy ktoś zastosuje olej 5W30, czy 5W40 na przykład.

Od późnej jesieni do wczesnej wiosny 5w30, lato 5/10w40. Klimat w naszym kraju jest dość zimny i chłodzenie oleju jest wystarczające nawet tylko przez samą miskę. Duże wyzwanie to upały w wielogodzinnym turlaniu się w korkach (zwłaszcza przy zasilaniu LPG), na takie warunki nie ma oleju niestety.
Tutaj już kompletnie mijasz się z prawdą.

Posiadam od wielu lat jednostki zasilane LPG i od lat głównie trasy. Nigdy nie stosowałem oleju sezonowego. Bo po co? Wszystkie moje silniki chodzą\chodziły poprawnie. Dlaczego? Zdradzę wam jeden sekret:

-pompa oleju o zmiennej wydajności [stąd też zakres lepkości, jakie możemy zastosować, podany w książce obsługi]
-formulacje przebadane i przystosowane do zastosowania całorocznego w różnego typu silnikach, zasilanych różnego rodzaju paliwem
-UKŁAD CHŁODZENIA - chyba, że ktoś jeździ silnikami chłodzonymi powietrzem. Tak, układ chłodzenia również ma wpływ na temperaturę oleju

Niektórzy rozbijają na atomy kuriozalne teorie, a zapominają kompletnie o podstawowej wiedzy, albo jej po prostu nie mają. Ja mam zalecenia dla silnika praktycznie od 0W30, do 10W50\10W60. Dobrym przykładem jest też układ zmiennych faz rozrządów, który jest przystosowany do różnych lepkości. Gdyby tak nie było, to mielibyśmy sytuację, że nastawy zmieniałyby się różnie na obrotomierzu, w zależności od zastosowanej lepkości. Ze swojego przykładu powiem wprost, że nie ma ŻADNEJ różnicy między 0W40, 5W40, oraz na przykład 5W40+10W60.

Gdyby było tak, jak niektórzy tutaj snują w różnych teoriach, to mielibyśmy plagę pozacieranych silników, czy panewek po każdym przejeździe autostradą Amber w lato. Pamiętajmy o podstawach fizyki - większy opór = wyższa temperatura.

@denton88 Honda bardzo często ma niskie lepkości rzędu 0W20 [R18A, K20] czy Toyota z systemem Valvematic [1.6, 1.8, 2.0] czy tam są problemy latem na takich lepkościach? No nie. Tutaj burzy się cała twoja teoria o zmianie sezonowej oleju. Czy na ten przykład, pierwszy z brzegu, Mustang na Fordowskim 5W30 ma problemy? No nie słyszałem. Dlaczego te silniki nie mają zaleceń 10W50\10W60?

Wydaje mi się, że układ chłodzenia również ma znaczenie na temperaturę oleju a nie tylko powietrze.
Oczywiście, że ma. Stąd też są inne formulacje do motocykli, a inne do samochodów osobowych. Szczególnie często każe się wymieniać olej w silniku chłodzonym powietrzem, bo olej przejmuje główną rolę odprowadzania ciepła, oprócz pędu powietrza.

Kończę temat. Miałem się nie wypowiadać, ale pewne wypowiedzi poszły za daleko, a jak wiadomo, różni ludzie tutaj zaglądają i jeszcze mogą sobie pomyśleć, że tutaj tak na serio ludzie odbierają pewne zagadnienia.
 
Back
Top