• Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Optymalna lepkosc w stosunku do temperatury otoczenia oraz oleju

Fajny klimat, ci z południa mogą cały rok lać sezonowe SAE 20. Raj dla @poziom1989 ;)
 
@tomek evo bez przesady, w mojej Hondzie 20W-50 można używać od - 10C :)
1682539924107.png
 
Na Cyprze leją 40-70
od 5w30 do 10w40, przynajmniej tak wynikało z naklejek na carsharingowych nissanach i lidlowych półek :D
Post automatically merged:

@MC Subi mozna ≠ należy :p
 
Te tabelki można zapomnieć, bo tylko wprowadzają w błąd. W rzeczywistości np. taki 0W-40 < - 25°C ma już ograniczoną płynność. A można znaleźć aktualnie:
1B24BD4E-9F01-4D2B-8E6F-C1675A48990A.jpeg

E636FFD6-03C7-4D13-A7D6-770A337B9727.jpeg
 
Te tabelki są do konkretnego auta ?
 
Aut japońskich, jaką to rolę gra? Są tylko orientacyjnie.

Przyklad Porsche: SAE20 do ca. <30°C, SAE10 do ca. -30°C dla przypomnienia HTHS takiego oleju ca. 1.6 cP.
1657448098750.png
 
Cytat z głupawego portaliku moto dla blondynek:
 

Attachments

  • IMG_20230425_103442.jpg
    IMG_20230425_103442.jpg
    5,8 MB · Odwiedzin: 86
Kurcze, kąt natarcia jak jeep renegade :D
 
Ja zauważyłem że na oleju 0w20 olej sprawniej odprowadza ciepło, ponieważ w zimie silnik znacznie szybciej przełącza się na LPG (reduktor szybciej się nagrzewa) po zimnym starcie niż na 5w30 - czyli jesli dobrze rozumuje: jeśli mamy sprawny układ chłodzenia to w każdej temp otoczenia olej o mniejszej lepkości lepiej odprowadzi ciepło i zabezpieczy przed przegrzewaniem silnika.
Jeśli cos źle wnioskuje to na pewno która mnie poprawi ;)
 
@R70 Przy tej metodzie smarowania rośnie m. in. sprawność silnika, występuje również skuteczniejsze chłodzenie elementów. Ochronę w dużej mierze zapewnia pakiet dodatków AW/FMs, jak zastosuje odpowiedni mix, w testach lepiej wyjdzie nawet SAE 0W-8, niż np. 5W-30.
Post automatically merged:

@ozzy1979 brzmi to logicznie. Ale bzdury o jakimś projektowaniu silników pod lepkości. Przedzej silnik ulegnie uszkodzeniu od nadmiernej lepkości w okresie zimowym, niż w lecie na SAE20.
 
Last edited by a moderator:
Pytanie - jak te wysokie temperatury powietrza przekładają się na temperatury oleju.
Ma i to spore - nie caly czas , ale chwilami można gwoździe jak frytki smażyć.
Taka sytuacją : zapieprzasz sobie autostradą 140-160 przez 300 km ok jest chłodzenie, chodź wydajność chłodnic maleje w stosunku temperatury w okolicy zera.
Nowe auto jako tako znosi, 10 letnie ze stara chłodnicą, lamele pogięte, osad w chłodnicy już obniża bilans.
No i wpadasz na korek i stoisz asfalt nagrzany od Słońca ze parzy , 60°+ , nagle strumień powietrza sie konczy od asfaltu grzeje nie tylko gorącym powietrzem a promieniowanie iR i grzeje miskę z olejem , a wnetrze silnika rozgrzane jak piec i robi się bardzo niebezpiecznie, słaby wypracowany olej moze juz zrywać film olejowy , o zatarcie nie trudno.
Nikt wtedy nie mierzy temp oleju, nie bez powodu producenci nie udostepniają wskaźników temperatury i ciśnienia oleju, bo by mieli kolejki reklamacji w a s o.
Sory, ale ja nie patrze z pozycji szoferki.

Wysłane z mojego 2109119DG przy użyciu Tapatalka
 
@Bodex myślę że w takiej sytuacji prędzej zagotuje się płyn chłodzący bo będzie na pełnym obiegu i zacznie odbierać ciepło z silnika. Jak olej będzie miał wtedy np. 140'C to stojąc w korku szybko skoczy temperatura płynu jak chłodnica lub wentylator nie będzie dawała rady.
 
@poziom1989 ten prosiak miał 10l oleju w misce i gigantyczną chłodnicę oleju z wymuszonym przepływem powietrza przy małej mocy jak na dzisiejsze czasy. A swoją drogą ciekawe, że nawet duże fiaty miały zalecenie SAE 30, a po latach bez żadnych zmian konstrukcyjnych standardem stał się 15W40.
 
@MC Subi nie wchodze w kwestie konstrukcyjne, to nie jest jakas moja mocna strona. Ale pod katem stosowania lepkosci, kiedys standardem bylo SAE10/20.

Dla ogolnej ilosci jednostek napedowych zielony obszar jest optymalny:
1682581772432.png
 
Trzej koledzy z przyczepkami z końmi wybrali się w Alpy był taki opis kiedyś w Autocentrum przy Espace 4 czytałem jeden oczywiście miał jakiegoś tam Mercedesa Jeepa inny BMW trzeci miał jakiegoś słowa Nie pamiętam już wolę bo czytam na mniejsze o to inne no ale ten który miał pierwszy wziął sobie spasa 4 bo jakoś mu tam kabina większa i wygodniej było ciągnąć tą przyczepę no i pojechali sobie w Alpy no i jak się zaczęły górki tam przed Klagenfurt no to patrzy w lusterkach a ich nie ma zjechał na pierwszy tam możliwy zjazd parking i dzwoni do nich co jest a stoimy tam ileś niżej z chłodnicy para wali no to dobra to poczekamy dojechali oni do niego do parkingu no i rozmawiają co dlaczego to co się dzieje dlaczego tak mają przecież nowe fury BMW SUV tam X5 czy większy Nie pamiętam już , maska w górę w BMW chłodnica pół metra w tym drugim też pół metra a w spasie na całym pas przedni prawie metrowa chłodnica więc inne aspekt też odnośnie tych olei nowych samochodów ma się też do tak zwanych cięcia kosztów produkcji samochodów przez księgową i tym samym odporność termiczną bilans termiczny w silniku jeżeli weźmiemy takiego nowoczesny samochód gdzie jest naprawdę wszystko okrojone do maksimum będziemy nim palnik dawać W upał na takim rozrzedzonym oleju i staniemy sobie w korku na patelnię rozgrzanym asfalcie no to panowie sami sobie resztę dopiszcie.

Wysłane z mojego 2109119DG przy użyciu Tapatalka
 
Back
Top