• Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Optymalna lepkosc w stosunku do temperatury otoczenia oraz oleju

@lukaszewski określmy to potocznie grubością olejów bazowych, jeżeli tutaj jest przy - 30°C ca. 3500 mPas, to taki środek smarny będzie gorzej chronił w obszarze łożyska wału korbowego czy ścianie cylindra itp. Dlatego jak podkreśliłem wielokrotnie musi być zachowana równowaga.
 
Śrubowanie jednych parametrów moim zdaniem zawsze kosztem drugich
 
Ciekawy tekst, wkłada kij w szprychy miłośnikom zwiększania lepkości "bo po autostradzie jeżdżą" ;)
 
To, że 10W-40 są olejami z poprzedniej epoki, nie ulega najmniejszej wątpliwości,

Nie zgodzę się. 10w40 to bardzo często teraz hydrokrak, więc czym różni się od 5w40 prócz lepkości, skoro kosztują podobnie.
 
Oraz zdolnością utrzymania ciśnienia w jednostkach które zostały pod taką lepkość zaprojektowane. Jasne, że jak masz w książce 10W-40, a jeździsz po mieście start-stop, to 5W-40 ujdzie. Ale jak staniesz w korku na 1h dziennie przez 30 dni upalnego lata z takim olejem w takim aucie, o takich wymaganiach, to już może, choć nie musi się to skończyć niższą ochroną w wyniku utraty ciśnienia. To samo z butem na autobahnie, jak podgrzejesz konkretnie olej. Z resztą wystarczy się zastanowić dlaczego Ravenol nazwał olej 10W-40 "TSI", które wyjściowo zdaje się na 5W-30/40 miały latać wg. książki (chodzi mi o te pierwsze serie TSI VAGa).
 
Ale jak staniesz w korku na 1h dziennie przez 30 dni upalnego lata z takim olejem w takim aucie, o takich wymaganiach, to już może, choć nie musi się to skończyć niższą ochroną w wyniku utraty ciśnienia.
Że jak zastosujesz 5W40, zamiast 10W40? Ale jakim cudem...?

To samo z butem na autobahnie, jak podgrzejesz konkretnie olej.
co...? Następny, co wychodzi z założenia, że na autostradę leje się wyższą lepkość?

Były takie tematy poruszane już nie raz i jest to zakres wiedzy podstawowej.
 
@Zielony34 takim cudem, że niektóre silniki nie mają chłodnicy oleju, tylko wymiennik ciepła i mordują oliwę w takich warunkach, gdzie nie ma przepływu powietrza nawet przez chłodnice wody. Taki olej osiąga znacznie wyższe temperatury, a jeśli te warunki się powtarzają, to z 5W40 robi się po kilku takich zabawach 5W30, który nie ma nic wspólnego z rekomendowaną lepkością. Jeśli dołożysz jeszcze takie aspekty jak wyeksploatowanie osprzętu (np. pompy oleju), to zastosowanie 10W40 w aucie, gdzie producent je rekomenduje jest wskazane. Nie rozumiem skąd się bierze maniera poprawiania producentów u użytkowników, w szczególności olejem.
 
takim cudem, że niektóre silniki nie mają chłodnicy oleju,
Mój też nie ma i nie zagotowałem 0W40 na autostradzie.

to zastosowanie 10W40 w aucie, gdzie producent je rekomenduje jest wskazane
a wiesz, że na 5W40 możesz mieć to samo ciśnienie na ciepłym silniku?

Mam wrażenie, że nie masz podstawowej wiedzy na temat tego, jak zachowuje się olej i nie masz pojęcia o tym, co oznaczają lepkości.
 
Z ciekawostek to Total 9000 5w40 w 100st ma 14,7cst, a wymieniany Ravenol TSi 10w40 legitymuje się lepkością ok 13,9cst. Ja wiem, że to są średnie wartości z kart ale widać, że 5w40 Total może mieć wyższą lepkość niż 10w40 innego producenta.

Trzeba porównywać konkretny olej i tyle.
 
@Zielony34 poczytaj dokładnie ten temat oraz parę innych, a dowiesz się że parametry w temperaturze roboczej są uzyskiwane kosztem innych. Nie ma darmowych obiadów i poprawa w jednym zakresie odbywa się kosztem czego innego. Owszem, olej syntetyczny powinien się legitymować lepszym utrzymywaniem parametrów w okresie eksploatacji ale w dalszym ciągu się pytam, dlaczego uważasz że producent celowo rekomendował nieprawidłową lepkość dla swoich silników. Powoływanie się na jednostkowy przypadek, że pojechałem autostradą i nic się nie stało, pozostawiam bez komentarza.
@tkm oczywiście że najlepiej jest odnosić się do konkretnych olejów, a nie dyskutować o wirtualnej różnicy pomiędzy lepkościami. Żeby było jasne, ja nie uważam, że olej 5W40 jest "gorszy". On po prostu ma szansę się nie sprawdzić tam, gdzie producent oczekuje że wlejemy 10W40. Jak kogoś stać na weryfikację że ma się stać inaczej, to oczywiście droga wolna. Proszę się tylko nie wypierać, że producent daje "X" zaleceń w książce wozu, a dyskutuje się tylko z tymi olejowymi. Z resztą o czym my tu rozmawiamy. Podawałem w innym temacie, tylko post został usunięty, że Alfa przez 50 lat traktowała lepkość 10W40 jako referencyjną w swoich silnikach benzynowych, z bardzo nielicznymi wyjątkami, co udało się zebrać do kupy na angielskim forum entuzjastów tej marki: https://www.alfaowner.com/threads/oil-recommendations.32004/
 
dlaczego uważasz że producent celowo rekomendował nieprawidłową lepkość dla swoich silników. Powoływanie się na jednostkowy przypadek, że pojechałem autostradą i nic się nie stało, pozostawiam bez komentarza.
Przeczytaj, ile nie raz pisałem, że jeżdżę, jakie mam przebiegi roczne. Poczytaj również, czym różnią się poszczególne lepkości.

dowiesz się że parametry w temperaturze roboczej są uzyskiwane kosztem innych. Nie ma darmowych obiadów i poprawa w jednym zakresie odbywa się kosztem czego innego
Podaj mi przykłady, proszę, silników zatartych na 5W40, bo MUSIAŁY, KONIECZNIE jeździć na lepkości 10W40.
 
Faktem jest, ze lepkosc dobieramy pod katem charakterystyki pompy olejowej, luzow w silniku do tego rowniez maja znaczenie zawory w filtrze oleju. Wedlug mnie stosujac SAE 5W-40 zamiast 10W-40 nie bedzie problemem, jezeli spojrzymy na to od strony chemicznej, mozemy potwierdzic, ze 10W-40 potrzebuje z reguly mniej wiskozatora tzn. jest inna mieszanina olejow bazowych. Wedlug SAE J300 dla XXW-40 lepkosc w 100°C 12,5-16,3, natomiast lepkosc dynamiczna >3,5 mPas, to jest decydujace. Ogolnie ten temat jest zbyt obszerny
 
@Zielony34 to Ty się zastanów co piszesz. Po Twojej stronie jako "poprawiającego" fabrykę leży udowodnienie, że zużycie jest mniejsze w pełnym spektrum, przez cały okres eksploatacji. Od większego zużycia, do zatarcia jest jest jeszcze długa droga i nic takiego nie pisałem, że się silnik zatrze więc nie manipuluj. I zrozum, że Twoje przebiegi, jak wielkie by nie były i jakich sukcesów olejowych byś na nich nie odniósł w dalszym ciągu są Twoim przypadkiem jednostkowym. Producent bierze pod uwagę znacznie więcej niż milionowe przebiegi jednego użytkownika udzielając rekomendacji dla danej lepkości i mówię o starych silnikach, gdzie takie były wskazane, a nie "wyższości" jednej lepkości nad drugą.
 
Generalnie temat powinien dotyczyć bardziej lepkości HTHS a nie lepkości kinematycznej. To HTHS ma powiązanie silniejsze z ciśnieniem oleju zależnym od lepkości dynamicznej i optymalna lepkość HTHS oleju dobierana jest do pasowania silnika przez producenta.
10W40 dawniej miewały wyższą lepkość HTHS od 5W40 czy 0W40, dzisiaj już niekoniecznie.
 
Po Twojej stronie jako "poprawiającego" fabrykę
Skończyłem z Tobą rozmawiać, bo ewidentnie nie masz pojęcia czym w praktyce różnią się poszczególne lepkości.
 
@wlyszkow

HTHS jest powiązany tylko z lepkością kinematyczną, czy inne parametry/skład oleju mają na niego wpływ?
 
Potocznie z "grubością" mieszaniny olejów bazowych, wiskozator również ma wpływ.
 
Back
Top