• Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Płyny chłodnicze

Prośba o poradę - książka wymaga płynu spełniającego normę MS-12106, jak np. TEN Fuchs. Natomiast auto kupiłem z jakimś standardowym różowym Borygo/Petrygo zalanym na początku roku, także dość świeżo. Powinienem się martwić i zmieniać "asap", czy skoro jedno i drugie to glikol monoetylowy to może zostać te 2 lata?
 
Co myślicie o uszczelniaczach do chłodnic, ktoś miał styczność? Druciarstwo i ryzyko problemów, czy ma to szansę działać?
To samo co motodoktor na branie oleju... Odpuść.
 
@SmartCheetah zostaw ten płyn. Płyn mopar to płyn OAT tak jak petrygo różowe. Za dwa lata możesz wlać coś co spełnia normę, ale przy regularnej wymianie też bym się na nią nie spinał.
 
Mam pytanie, czy płyn chłodniczy G13 nada się do żeliwnego silnika BMW 3.0D 218km?
 
A po co i na co G13?
 
@DracoBlue

G13 zawiera dodatki krzemianowe dla dodatkowej ochrony aluminium. Jest to sprzeczne z niektórymi wcześniejszymi specyfikacjami stosującymi technologię OAT (Organic Acid Technology). Dodatki krzemianowe sprawiają, że specyfikacja G13 jest idealna do długotrwałego stosowania we wszystkich nowoczesnych chłodnicach, zwłaszcza tych wykonanych z aluminium, żeliwa i stopów magnezu.

Z drugiej strony, G13 nie jest najlepszym wyborem dla starszych systemów chłodzenia z chłodnicami miedzianymi / mosiężnymi. G13 nie współgra dobrze z ołowianym lutem. W takich przypadkach należy użyć płynu przeciw zamarzaniu w specyfikacji G11 lub G12.



Ale teraz to idź w stronę G12EVO bo zastepuję on średnio udany G13
 
Last edited:
Chłopaki a jaki płyn do żeliwnego bloku i miedzianej chłodnicy
 
Jakie auto?
 
@Hubert1 Borygo Nowy ewentualnie Prestone.
 
@Kevin88
Honda Magna 83r wersja USA chodzi mi o konkretny model płynu
A blok to aluminium i chłodnica miedziana
 
Last edited:
Niemam instrukcji zalany jest aktualnie niebieskim płynem i chyba na takim zostanę Borygo start.albo przejdę jak proponują na B.nowy.
Ktoś mi tu jeszcze pisał że płyn G11 ale niemoge znajśc nic o takim oznaczeniu.
 
Już wiem G11 to niebieski i zielony płyn dodatkowo zielony jest eko😉
Post automatically merged:

@Noel faktycznie Borygo new jest też do mosiężnych i lutowanych chłodnic.
 
Last edited:
GLYSANTIN G65 opisywany jest w ofertach jako G12evo. Po 5 latach pewnie dobrze byłoby wymienieć fabrycznie zalany G13 w 1,4TSI CZCA a cena za tego Glysantina wydaje się spoko. W układzie podobno jest aż 8 litrów. Bez wymiany pompy wody czytałem, że zlewa się 80% płynu... Ma to w ogóle sens? Będę wdzięczny za podpowiedź czy wymieniać i czy ten Glysantin jest git.
 
Last edited:
@Hubert1 Borygo Nowy to też G11, a zielony jest na glikolu propylenowym więc jest eko, biodegradowalny.
 
Back
Top