• Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Płyny chłodnicze

Lepiej zmieniać w ogóle co 3 lata, nieistotne, co wlejesz.

Wysłane z mojego Redmi Note 4 przy użyciu Tapatalka
 
MOTUL INUGEL OPTIMAL ULTRA
Temp. zamarzania -41°C / -42°F Temp. Wrzenia 136°C / 277°F przy rozcieńczeniu koncentratu 50%.
Dane naciągane?
 
do wyboru mam
Motul INUGEL OPTIMAL
TEXACO HAVOLINE XLC ktory ma ciekawa broszure z wlasnymi testami
Fuchs Fricofin LL
lub marketowki
 
Ja bym szedł w Texaco, bardzo dobry i znany płyn, teraz też chyba ma -40
 
@bezpartyjny, zaznaczyłem podpowiedź...

Screenshot_20200228-161402.jpg
 
Bardzo duzo dobrego slyszalem o tym Texaco. Mam zamiar zalac go u siebie. Znajomy mechanik mowil ze w zbiorniczku plyny sa czystiutkie a jak przyjdzie zlac to zlewa sie pomaranczowa breja, po tanich borygo,petrygo czesto pompa wody z pomaranczowym osadem jest.
Kupilem zwykly miernik do pomiaru temp zamarzania i nie wiem co z nim ale pokazuje ponizej skali zielonej -40c tj jakies -60c hehe, tak samo mialem plyn na dolewke -37 i to samo, czy pomiar doknouje sie w jakis odpowiednich temp zewnetrznej? Badanie robilem przy 1stopniu plynu
 
Większość wskaźników opiera sie na pomiarze gęstości, wiec temp. badanej cieczy ma wplyw.
 
Moim zdaniem najlepiej zadać sobie odrobinę trudu i zrobić przegląd rynku i wszyscy będziemy prawie jak experci.
Na rynku mamy jak to pięknie opisał Tomasz.M kilka rodzajów płynów które wszyscy znają pod oznaczeniami G11, G12+ lub G12++, G13. Kolejność odzwierciedla dokładnie kolejność zastosowanych inhibitorów jak w poście Tomasza.M. Proponowałby skupić się również na zawartość gliceryny w poszczególnych plynach. Stosując się zasady wlewaj to co zaleca producent mamy temat ogarnięty.
Dla utrudnienia dodam że jak nic się nie zmieniło to do końca tego roku wejdzie kolejna generacja płynów o kodzie G15
 
Racja.
Dodatkowo G11-G13 to nie jedyna gama produktów. Niestety wyjście poza nią w zapytaniu w wielu sklepach powoduje zawieszenie w rozmowie :D
 
Czy wiecie może, czym różni się zwykły płyn Prestone od nowej wersji Prestone Command Heavy Duty? Ten drugi ma deklarowaną trwałość do 1000000km a "zwykły" stary Prestone ma 5 lat/250000km. Na czym polega różnica, bo chyba oba to glikol etylenowy i OAT a Heavy Duty jest tańszy, pomimo lepszej deklarowanej żywotności, więc gdzie tkwi haczyk? Dotychczas ceniłem Prestone m. in. za to, że oszczędzał mi wyboru robiąc tylko jeden produkt, zamiast całej gamy ;-)

pol_pl_Prestone-Koncentrat-plynu-do-chlodnic-4L-157_3.jpgprestone-heavy-duty-plyn-do-chlodnic-4l-37c-czarny.jpg
 
Na opakowaniu są grafiki autobusów, ciężkich maszyn i ciężarówek i aut dostawczych, zapewne dla tych pojazdów jest dedykowany.
 
Ja stosuję od zawsze borygo nowy i świetnie się to sprawuje, raz na 5 lat wymieniam i wizualnie ten płyn trzyma parametry, chemicznie nie wiem nie sprawdzałem przyrządem ale na prawdę nie mamy się czego wstydzić jeśli chodzi o oleje i płyny chłodnicze, są dobre i w normalnej cenie.
 
Patrząc na wskaźnik temperatury w kabinie :p
 
Przecież to to samo. Średnio w roku ciężarówka typu TIR robi ok 200 tys km i pracuje w tym czasie ok 2500 godzin. Zatem wymiana co 5 lat. Owszem dodatków jest trochę więcej ale płyny starzeją się w skutek utleniania. Czyli żywotność płynu jest wprost proporcjonalna do czasu w jakim płyn ma kontakt z tlenem. Temperatura ten proces przyspiesza.
 
Panowie, czy mogę zastosować GW 11, zamiast GW 12? Zmieniam rozrząd, pompę zdejmę, to i tak poleci większość, to trzeba będzie wymienić.
 
Back
Top