• Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Płyny chłodnicze

W bloku został stary płyn nastąpiło zmieszanie.
 
Tego nie wiem ile zostało, wiem ze był zalany wodą(lol), co najlepsze jak odpale auto i pochodzi chwile wraca do normalnego koloru czerwonego.
 
🤔
 
Ogólnie słyszałem, że nie powinno się samej wody destylowanej lać do układu chłodzenia, bo ona przyśpiesza korozję. Ktoś może się do tego odnieść?
 
Tak, jest agresywny w stosunku do aluminium. A kto w ogole stosuje sama wode ? Plyn chlodniczy posiada w skladzie miedzy innymi inhibitory korozji.
 
No oczywiście, że samej czystej wody pod żadną postacią nie wolno zalewać bo siłą rzeczy zacznie się korozja i kamień.
Płyny mają specjalne dodatki dbające o czystość, brak zakamienienia i korozji.
Post automatically merged:

Cześć, Mieliście taki przypadek że po wymianie płynu chłodniczego koloru czerwonego i przejechaniu na trasie kilkuset kilometrów naraz, kolor płynu zmienił sie na taki marchewkowy.

Nie wiem jaka jest konstrukcja układu w tym aucie, ale w moim musiałem przelać około 20 litrów wody aby wypłukać stary płyn.
W układzie mieści się 7 litrów, spuścić korkiem można było około 4 litry, więc spuszczałem ile się dało, wlewałem tyle samo wody i robiłem krótką rundę aby przetoczyć wodę przez cały układ. Było to dosłownie przed wymianą pompy wody i nawet po tym płukaniu jeszcze w bloku siedział stary płyn jak wyjęliśmy pompę.

Tak wyglądało jak stary płyn ciągle siedział w środku i barwił wodę


Była jeszcze jedna bańka zabarwiona na czerwono i tak jak pisałem po demontażu pompy jeszcze wylał się stary czerwony płyn po tych płukaniach.


To tak w ramach ciekawostki :p
 
Last edited:
Czysta woda jest chemicznie obojętna. Jeżeli zalewać ją od początku to pomijając temperatury będzie bezpieczniejsza dla układu niż płyn chłodniczy. Tylko używane układy chlodnicze nie są czyste, a woda z dodatkami to juz proszenie się o korozje.
 
Też nie wiem kto zalał wode do układu chlodzenia, taki juz kupilem samochód(import z belgii), i przy wymianie rozrządu z pompa wody okazało sie ze zostal zalany wodą...
 
@jerseyAdmin słyszałem, że w trakcie demineralizacji w produkcie pozostają jakieś związki, które właśnie przyśpieszają korozję. Nie wiem na ile to prawda
 
@Karopir prawda, woda destylowana jest agresywna korozyjnie w stosunku do aluminium z powodu pozbawienia soli mineralnych itp. poniewaz ten proces produkcji jest zbyt przewazajacy. Czasami warto (oczywiscie znajac jakosc) wymieszac w 1:1 z woda z kranu. Z chemicznego punktu widzenia woda jest najlepszym przewodnikiem ciepla, ale nasze uklady chlodzenia potrzebuja dodatkow, jak juz wyzej napisalem inhibitorow korozji, dziala rowniez jako dodatek przeciwpienny.
 
Woda destylowana, a demineralizowana to dwie różne sprawy panowie.
 
Tak, mialem poprawic, ze to dotyczy wody destylowanej.
 
A co sądzicie o płynach prestone? Znajomy który buduje silniki do motorsportu wyznaje tylko ten płyn.
 
Który płyn chłodniczy zamiast OEM do Honda Civic IX 1.8?
Proszę tylko nie odpowiadać, że OEM fajny jest i po co zmieniać.
TEXACO Havoline XLC? - tylko brak fosforanów.
 
Z innej beczki, bo na Hondach sie nie znam. Chyba nie wszyscy wiedza, ze najnowsza generacja plynu chlodniczego VW to juz nie G13 tylko G12evo. (Dziwne, ze nie G14).

G13 zawiera gliceryne oraz dziwne rozwiazanie (nie wiem, czy przy wszystkich silnikach). Otoz w zbiorniczku wyrownawczym jest umieszczony maly woreczek z kulkami jakiejs substancji, ktora uzupelnia zuzyte w trakcie eksploatacji komponenty plynu. No i z tym woreczkiem zdarzaja sie problemy, ze peka, a kulki masakruja pompe wody i zatykaja chlodnice, nagrzewnice itd.

Nie wiem czy to gliceryna w skladzie sie nie sprawdzila, czy idea tego woreczka, ale G12evo w pewnym sensie wraca do idei G12. Wiec wydaje sie ze G13 byl slepa uliczka. Jak bede zmienial plyn u mnie, to zamiast G13 pojdzie G12evo.
 
Długo szukałem czy bezpiecznie mogę wlać G13 do mojego starego auta i nigdy nikt nigdzie nie wspomniał o dodatkach do zbiorniczka. Pierwsze słyszę i z ciekawości jeszcze raz muszę się zagłębić w googla bo coś mi ciężko to sobie wyobrazić, żeby trzeba było wspomagać płyn takimi dodatkami.
 
??? Miałem G13 w Golfie 7 i żadnych "kuleczek" w zbiorniczku wyrównawczym nie było.
 
G13 ostatnio wlałem koloru fioletowego przy wymianie, nawet powiem że w warsztacie lali to do chyba wszystkich nowszych aut na wymianę. Nie wiem. Jeździ, koloru nie zmieniło i tyle. Ale jeśli ktoś ma jakieś info na temat składu w stosunku do reagowania z chłodnicami itd. może napisać.
 
Nie widac tych kulek tak bardzo i jak pisalem nie w kazdym silniku sa. Podobno 2.0 tdi sa, a np. 1.4 tsi nie ma. Pewnie w ETCE mozna sobie sprawdzic (?).

Zamieszczam pogladowy filmik, akurat GTI. Facet mowi, ze rzadko peka. Podobno wcale nie tak rzadko i wtedy mamy duze problemy, bo jak pisalem, kulki sieja spustoszenie. A z czasem beda pekac czesciej (zmeczenie materialu). Ja na szczescie nie mam tego........
 
Last edited:
Back
Top