• Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Płyny chłodnicze

Renault zaleca Glaceol rx d, a to jest płyn w technologii OAT, czyli bezkrzemianowy. Taki odpowiednik G12 od VW, natomiast G11 jest w technologii IAT i ma mniejszą żywotność. Nie powinno się ich mieszać. Zostań przy G12, dzisiaj wiele plynów spełnia tą normę.
 
G12 nie ma krzemianów, a jeśli masz chłodnice alu zalewajac G11 zacznie sie utleniac i rdzewiec .
 
Niekoniecznie. BMW do dzisiaj zaleca plyny G11 pomimo alu chłodnic i każe je wymieniać co 2 lata. Oczywiście umownie piszę G11, bo są to normy VW, ale wiadomo o co chodzi.
 
Wziąłem G12+ finalnie.

Wysłane z mojego Redmi Note 4 przy użyciu Tapatalka
 
I G11 każą wymieniać a rzekomo G12+ to płyn bezterminowy
 
Nie. G12+ każdy, jaki widziałem ma adnotacje, że zmieniać co 250 tysiecy\5 lat.

Wysłane z mojego Redmi Note 4 przy użyciu Tapatalka
 
Cześć chcę zmienić płyn chłodniczy w Corolli E11 4EFE 97r tylko nie wiem czy ma iść IAT czy OAT, czy są jakieś znaczące różnice pomiędzy nimi i czy jak powinien być np IAT a zaleje OAT to coś się może stać ? :) czy to nie ma kompletnie różnicy?
 
A jaki kolor masz teraz ? Ori Toyota Super Long Life Coolant jest różowy. I to jest OAT


http://www.motor.com/magazine/pdfs/082004_04.pdf tutaj można poczytać więcej na temat.


Japończycy (Toyota i Honda) stawiają pod znakiem zapytania używanie 2-EHA w płynach chłodzących.[…]

Honda i Toyota stosują nowe płyny chłodzące o wydłużonym działaniu (Extended Life OAT)
Japońskie testy pokazały, że fosforany są dobrym inhibitorem korozji dla aluminium i są szczególnie efektywne w zabezpieczaniu pomp wodnych przed erozją kawitacyjną i korozją.

Tu moje wtrącenie, gdyż w rzeczywistości płyny OAT nie zawierają fosforanów i dlatego prawidłowe określenie to HOAT)

zawierające sebacynian jako jedyny kwas organiczny (OAT) i niezawierające 2-EHA. Sebacyniany nie są dość efektywne aktywne w walce z korozją przy niskich współczynnikach pH płynu chłodzącego, ale ponieważ dotyczy to przypadków bloków żeliwnych, nie zaprząta to głowy Japończykom.[…]

Zarówno Honda jak i Toyota kładą nacisk na brak krzemianów w płynie dodając jednocześnie pewną ilość fosforanów w celu zapewnienia szybkiego zabezpieczenia aluminium, szczególnie przywrócenia pokrycia zabezpieczającego przed erozją kawitacyjną/ korozją pompy wody.[…]

Jeżeli wymieniane są części aluminiowe w silniku, takie jak pompa wody, a także głowica silnika, należy pamiętać, że kanały chłodzące nie są zabezpieczone. W takich przypadkach powinien zostać wymieniony całkowicie płyn chłodzący.[…]

Toyota różowy Super Lont Life Coolant oraz Honda ciemnozielony Extended Life to nowe japońskie płyny chłodnicze o wydłużonym działaniu zawierające fosforany dla szybkiej ochrony (nie zawierają krzemianów) i proste kwasy organiczne (sebacyniany) oraz inne inhibitory korozji.
"

PRESTONE:

our PrestoneŸ Extended Life 50/50 Antifreeze/Coolant is phosphate, silicate, and borate free.

Czyli oba powyższe płyny (Prestone) nie zawierają składników zalecanych przez Toyotę i Hondę (fosforanów).
 
Last edited:
@mozi21

Sprawdź w instrukcji jaki powinin być.
Z mojeogo sprawdzenia wychodzi :

1603610539284.png


Wg opisów T, powinien być to czerwony płyn.

1603610613033.png



Płyn chłodzący (koncentrat) czerwony
Numer katalogowy: 08889-80014


Przy cenach jakie widzę za 5ltr koncetratu, nie wiem czy szukałbym dalej.
Koncentrat jest bardzo przydatny IMHO przy wymianie płynu poprzedzonej płukaniem wodą destylowaną/dejonizowaną.
Upraszcza uzykanie stężenia 50/50 jesli nie mozna w całości opróżnić układu chłodzenia.

Wybór płynów chłodniczych do aut azjatyckich, jeśli ktoś chce utrzymać oryginalne formulacje, jest bardz ograniczony na naszym rynku.
Dokładnego opisu jest to dokładnie typ płynu, nie znalazłem.
Na jednej ze stron T była wzmianka że to HOAT, jednak beż wiekszych dowodów.

Opis technologii OAT/HOAT etc, nie specyfikuje bardzo precyzyjnie składu.
Wg mnie jesli płyn producenta jest dostępny w cenie jaka nie rujnuje budżetu, jest to dobry wybór.

Jeśli szukasz tańszych płynów...
Jak nie posiadasz wymienników ciepłą o wąskich kanałach, IAT też zadzialają, jeśli nie wiadomo czy w układzie jest coś innego niz tylko aluminium a jest szansa że zawiera elementy wykonane ze stopów miedzi, stali, żeliwa.
Częsta wymiana jest wymagana i dokładne płukanie ukłądu, jak przy każdej zmianie typu płynu.
Ta opcja, przy braku wycieków i napraw wymagających wylania płynu, może jednak wyjść drożej w perspektywie np 4 lat porónująć do oryginału.

gdyż w rzeczywistości płyny OAT nie zawierają fosforanów i dlatego prawidłowe określenie to HOAT)
Takie stwierdzenie nie jest prawidłowe.
Rozróżnienie pomiedzy HOAT a OAT występuje nie na forsforanach a zawartości krzmianów.
 
zawierające sebacynian jako jedyny kwas organiczny (OAT) i niezawierające 2-EHA. Sebacyniany nie są dość efektywne aktywne w walce z korozją przy niskich współczynnikach pH płynu chłodzącego, ale ponieważ dotyczy to przypadków bloków żeliwnych, nie zaprząta to głowy Japończykom.[…]
4E-FE ma blok żeliwny, a w cytowanym artykule jest takie zdanie:
Japończycy (Toyota i Honda) stawiają pod znakiem zapytania używanie 2-EHA w płynach chłodzących.
Po zerknięciu w karty kilku płynów, tylko Borygo nie wykazuje 2-EHA

Przy okazji, po 12 latach na oryginalnym płynie Toyoty, chłodnica przerdzewiała... chociaż w sumie to francuskie auto :)

Pozdrawiam,
 
Takie stwierdzenie nie jest prawidłowe.
Rozróżnienie pomiedzy HOAT a OAT występuje nie na forsforanach a zawartości krzmianów.

Do skasowania z poprzedniej wypowiedzi.

Przy okazji, po 12 latach na oryginalnym płynie Toyoty, chłodnica przerdzewiała

Jeśli przez cały ten okres był bez wymian, to jest to wielce prawdopodobne ;)

4E-FE ma blok żeliwny

Informacje, że T.RED to pHOAT były by w takim razie prawdziwe.
 
Last edited:
Jeden powiedział tak: "cudze chwalicie a swego nie znacie" PETRYGO PLUS G12+ naszego Orlenu.
Nie zawiera toksycznych azotynów, krzemianów, amin i fosforanów, i taki leje do swojego według wskazań. ☺️

p.s. Dynagel 2000 może być, powiem tak jakie są wskazania w/g producenta taki się leje, niestety mojemu braciakowi nie przegada.

g12.jpg
 
Last edited:
Dzięki bardzo za zainteresowanie i wszystkie odpowiedzi, według instrukcji powinien być Toyota Long Life Coolany zdecyduje się chyba na oryginalny od Toyoty chódz jeszcze przemyśle temat
Pozdrawiam
 
Mam pytanie . W samochodzie mojej żony jest zalany petrygo q new. Samochód co jakiś czas potrzebuje małej dolewki i kończy mi się to co zostało w butelce. Znalazłem natomiast w garażu zapad koncentratu febi G12 . Czy one są ze sobą mieszalne ?
 
Cześć, Mieliście taki przypadek że po wymianie płynu chłodniczego koloru czerwonego i przejechaniu na trasie kilkuset kilometrów naraz, kolor płynu zmienił sie na taki marchewkowy.
 

Attachments

  • 20200926_103403.jpg
    20200926_103403.jpg
    1,6 MB · Odwiedzin: 170
Obstawiam że to korozja która ruszył nowy płyn
 
Back
Top