• Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Prostowniki .. Jakie polecacie ? Jakie odradzacie :)

  • Thread starter Deleted member 2321
  • Start date
ok. a wyjasnij mi jak krowie na rowie z tymi stefpolami 303,304,305,305M czyli bez automatycznego odlaczania

dajmy na to ze ustawie w skali 0-4 dajmy na to na 2 co załóżmy odpowiada 6 amperom.
zostawie na noc prąd bedzei spadał prawie do 0 ale przestanie i napiecie bedzie rosnąc (powoli) . rozumiem ze jak zostawie to na dluzej to bedzie rosnac i rosnac az aku "spłynie" ? czy po prostu w pewnym momęcie sie zatrzyma i napiecie bedzie juz ustalone? i zeby ubic aku musiałbym przełączyc przełacznik na 3-4 co zwiekszy prąd i powoli znow napiecie wzrosnie i dopiero aku "spłynie"

dobrze to rozumuje?
 
Napięcie zatrzyma się na pewnym poziomie, teoretycznie proporcjonalnym do przyłożonego prądu.

Aku może uszkodzić się jeśli był wcześniej zaniedbany np rozładowany, odpalone auto ładowało go ogromnym prądem. To widać po brunatnym elektrolicie.

Jeśli jest w dobrym stanie to tylko na zdrowie wpłynie ładowanie gdzie końcowe napięcie zatrzyma się na okolicach 16V.

Jest zasada ze im wolniej tym lepiej wiec nie ma co katować dużym prądem.

Ostatnia faza wysycania to ok 5% pojemności i długo. Nawet pare dni. Ale ważne żeby elektrolit nie być zbyt ciepły.
 
Parę dni? Chyba 15.7v
 
Ja od czwartku próbuję naładować centrę plus 74Ah i idzie to opornie. Ładowarka NOCO geniusz g7200. Gęstość na początku ładowania w każdej celi 1.22 i po ładowaniu trybem Agm+ nic się nie zmieniło a ładowanie trwało 40 godzin. Dopiero po trybie recovery za 2 razem gęstość wskoczyła na 1.23 i walczę dalej.
 
ŁADOWARKA SENA - ukryta funkcja RECOND

Dodam od siebie, ze zamiast żarówki wystarczy odłączyć „krokodyla” na 0,3 sek i SENA myśli, że to już ;)


Jest to bardzo prymitywny tryb - nie odbudowuje parametrów jak inne droższe ładowarki. Ale jeśli ktoś ma tylko taką to jest opcja na lepsze podładowanie akumulatora.
Post automatically merged:


Jak masz możliwość to idź od razu w toroida. Lepsze chłodzenie, indukcja i mniej żre prądu na postoju.
No mam toroida ale o realnym obciążeniu max 6A, wyjście 2x18v.
Planujęz robić jakąś regulację skokową powiedzmy okolice 5A, 3.5A, 2A czyli zmiany łączonych równolegle rezystorów przez przełącznik Obrotowy, a przynajmniej taki mam plan😉
 
Ja od czwartku próbuję naładować centrę plus 74Ah i idzie to opornie. Ładowarka NOCO geniusz g7200. Gęstość na początku ładowania w każdej celi 1.22 i po ładowaniu trybem Agm+ nic się nie zmieniło a ładowanie trwało 40 godzin. Dopiero po trybie recovery za 2 razem gęstość wskoczyła na 1.23 i walczę dalej.
a jak sprawdzac te bezobsługowe jak chyba one tych dziur do dolewek niemaja

Wysłane z mojego Mi 9T Pro przy użyciu Tapatalka
 
Centra plus ma ściąganą zaślepkę.
 
Można tez bardziej agresywnie podejść do renowacji ale to zapraszam na priv
Pisz tutaj, mam kilka różnych akumulatorów pod ścianą, które się praktycznie do niczego nie nadają chętnie potestuję.
Jeśli jest w dobrym stanie to tylko na zdrowie wpłynie ładowanie gdzie końcowe napięcie zatrzyma się na okolicach 16V.
Tutaj trzeba pilnować temp. elektrolitu żeby nie wygotować z niego wody, bo w sporej ilości przypadków dolanie jest mocno utrudnione.
a jak sprawdzac te bezobsługowe jak chyba one tych dziur do dolewek niemaja
W niektórych korki masz pod nalepką, w niektórych pod pokrywą a w niektórych musisz wiercić dziury. Zostaje pomiar rez. wewnętrznej jeżeli nie ma dostępu do korków


Testował ktoś z was może te ładowarki z Ali? (takie zółte 8a po ~80zł)
 
Aktualizacja po 5 ładowaniu w trybie repair 1,25.
Włączyłem kolejny raz tryb repair i będę tak musiał kombinować żeby dociągnąć do 1,28.
 
@inspire

Jeśli mówimy o AGM to

- trzeba go otworzyć - każdy prawie ma korki tzw jednokierunkowe. Odrobina gimnastyki ze śrubokrętami albo urządzeniem do otwierania zegarków lub cokolwiek
F1AE05A5-F27E-42ED-B4E9-5EC515D6A173.jpeg


- tutaj warto dokonać wszelkich pomiarów jak Rw
- mając otwarty sprawdzamy jak suche są maty AGM

C3777C50-AB24-4C7B-8415-F968FE7BC3D4.jpeg


- teraz można dolać wody - na początek 10 ml (warto znowu po dolaniu zmierzyć Rw- jak pięknie maleje!!!)

- podłączasz prostownik na 5% pojemności i ładujesz dobre kilka godzin na otwartych celach

- podczas ładowania rośnie objętość elektrolitu i może wypływać ponad maty czego nie chcemy. Jeśli nadal jest sucho to wlewamy kolejna porcje wody. Np 10 ml.

Ładujemy dalej małym prądem i nie boimy się napięcia powyżej 15 volt - idealnie jak ustabilizuje się na 15,6(7)V

Obserujemy poziom
i jak jest sucho to kolejna porcja wody żeby osiągnąć dobre nawilżenie - podczas ładowania!



205AF679-5360-4049-9CA3-59B08EAE7EB3.jpeg



Tak ładujemy kilka dni transformatorowym prostownikiem mając na uwadze ze wydziela się wodór wiec bhp trzeba zachować!

Potem odłączasz i po dobie robisz pomiary Rw czy coś pomogło. Generalnie to zawsze pomaga.

Takich ładowań ja robię z reguły kilka razy po ok 6 godzin tak żeby mieć nadzór nad tematem.

Przed zamknięciem trzeba podjąć decyzje czy chcemy jeszcze dłużej potem ładować w ten sposób i można dodatkowa porcje wody wlać żeby zrekompensować utratę wody podczas ładowania.
Tylko bez przesady bo w wielu AGM mostki są bardzo nisko i poziom elektrolitu może tam sięgać co nie jest dobre :)





Poniżej zdjęcie poniżej to maksymalny dopuszczalny poziom elektrolitu.


F44CE07B-62DC-4984-8917-267704E5F4AF.jpeg


Generalnie taka akcja zawsze poprawia parametry. Tylko to trzeba robić z wyczuciem - jeśli przelejmy to trzeba to w kontrolowany sposób „wygotować”

Nawet mój wówczas trzyletni AGM otworzyłem i uzupełniłem wody - drastycznie poprawiło to parametry i późniejsze ładowania to czysta formalność. Dzisiaj ma prawie 5 lat i wyniki są jak nowego!

Dlatego najważniejsza jest prewencja ale jak mamy jakieś zaniedbane AGMy to po takiej kuracji kolejne lata swobodnie obsłużą silniki benzynowe a przy odrobinie szczęścia znowu diesla napędzą.

Robiłem tylko pomiary Rw i szacowałem prąd rozruchowy. Pojemności nie mierzyłem ale już po operacji widziałem ze spokojnie auto nieużytkowane często spokojnie daje radę.

Opisałem swoje działania i ja biorę za nie odpowiedzialność. Każdy robi na swoją odpowiedzialność.
 
Last edited:
Jeśli mówimy o AGM to
Z AGM mam tylko malucha 20ah z Rw 27-28mOhm więc potestuje, wodę już do niego dolewałem ale niestety w kwestii ohm'ów nic się nie zmieniło (mierzyłem +/- 5-10min po dolaniu), spróbuje go jeszcze trochę pomęczyć ładowaniem, chociaż wątpię że mu się poprawi, raczej został "zabity" po przypadkowym wypruciu go do 0V.

Miernik ostatnio pokazał że zostało mu 110A rozruchu, zobaczymy czy coś się zmieni :)
 
Jak było "0" to tylko jak jest dobra jakość płyt coś może drgnąć na plus. Inaczej ciężko.
Chociaż mialem jeden APC który miał 8 lat leżakowania za sobą - więc zanim go wyrzucę to poeksperymentuję - i podniósł się. Długo go gotowałem bardzo małym prądem i prawie odbudował sie.

Producentem pod naklejką APC był CSB - jeden z lepszych w tej dziedzinie. Więc szansa zawsze jest ale nie traktowałbym tego jako pierwotne źródło zasilania - raczej powerbank.

Tak na marginesie te małe kostki swietnie ładują telefony w razie kryzysu prądowego po zastosowaniu przetwornicy step-down.
 
Pomiar napięcia.
Temperatura w pomieszczeniu ok. 12 st.C.
Obydwa akumulatory podczas ostatniego pomiaru gęstości elektrolitu aerometrem miały ok. 1,28 g/cm3. Było to 2 tyg. temu.
Prośba o poradę, czy jest dobrze, czy źle, czy średnio?

Civic 1,8, aku Centra Plus 45Ah 330A, aku ma 1 rok.
Spoczynek: 12,30V (auto stoi od 4 dni).
Start, spadek napięcia na moment (pół sekundy może, najniższe napięcie jakie byłem w stanie zauważyć), podczas kręcenia rozrusznikiem do: 9,97V.
Ładowanie na wolnych obrotach: 14,65V.
Ładowanie z włączonymi światłami, radiem i klimatyzacją: 14,58 - 14,59V.
Ładowanie przy 2500 obrotów z włączonymi światłami, radiem i klimatyzacją: 14,53V.


Golf 1,6, aku Topla Energy, 55Ah 500A, aku ma 3 lata.
Spoczynek: 12,49V. Auto zrobiło dziś 30km.
Start, spadek napięcia na moment (pół sekundy może, najniższe napięcie jakie byłem w stanie zauważyć), podczas kręcenia rozrusznikiem do: 10,79V.
Ładowanie na wolnych obrotach: 14,29 - 14,35V.
Ładowanie z włączonymi światłami, radiem i nawiewem: 14,10 - 14,11V.
Ładowanie przy 2500 obrotów z włączonymi światłami, radiem i klimatyzacją: 14,02V.
 
Last edited:
@dragster tragedii nie ma to naturalne przy takich małych pojemnościach.

Co ja bym zrobił:

oba pod 16V i pogotował ok 10h na małym ogniu (prostownik transformatorowy im słabszy tym lepszy tutaj). Klemą odpięta oczywiscie albo aku podmieniony na inny na czas ładowania.

Centra bardzo szybko traci pojemność niestety dlatego trzeba walczyć regularnym ładowaniem. Oczywiscie zerknij pod klapkę z korkami jeśli jeszcze tego nie sprawdzałeś.

Jak golf 1,6 to znaczy ze ma trochę lat - sprawdź mu na przewodzie masowym jak jest różnica w woltach na początku przy alt. I na końcu przy minusie akumulatora. Ten przebieg prądu lub korodowac w vagach i trzeba to kontrolować bo po cichu wolty spadają co potem może stanowić zagrożenie.
 
Dziękuję.
Dolałem wody destylowanej przy ostatnim pomiarze gęstości (2 tyg. temu). Na szczęście obydwa aku mają korki.

Ładowanie 16V, tego nie mam, ale wprowadzę wkrótce 👷‍♂️.

Odnośnie spadku napięcia, faktycznie tak jest jak piszesz, przerabiałem już taki przypadek w Punto II, spadek napięcia był 1V, co skutkowało wiecznie niedoładowanym akumulatorem.
 
Ładowanie z włączonymi światłami, radiem i nawiewem: 14,10 - 14,11V.
Ładowanie przy 2500 obrotów z włączonymi światłami, radiem i klimatyzacją: 14,02V.
Może ten typ tak ma ale sprawdził bym to ładowanie jeszcze raz bezpośrednio na alternatorze.
Civic 1,8, aku Centra Plus 45Ah 330A, aku ma 1 rok.
To fabryczny "rozmiar"? Bo
Start, spadek napięcia na moment (pół sekundy może, najniższe napięcie jakie byłem w stanie zauważyć), podczas kręcenia rozrusznikiem do: 9,97V.
To tak trochę za nisko spada, jeżeli dobrze pamiętam to norma mówi o 10,5V i to przy większym mrozie (i tutaj nie pamiętam czy -18 czy -10*)
 
Tak, w Hondach (przynajmniej tych mniejszych) są małe aku.
Chciałem dać większy, ale nie wchodził, poza tym, lewy plus i dużego wyboru nie było, a musiałem wymienić aku w jednym dniu. Ta Centra ma przynajmniej odkręcane korki, co bardzo cenię.
 
Centra była dobra kiedyś, obecna jest bez rewelacji. Na przyszłość Jenox Gold (polska produkcja) jest lepszy i tańszy.
 
Testował ktoś z was może te ładowarki z Ali? (takie zółte 8a po ~80zł)
Mam tą mniejszą wersję - 5A, ale ciężko coś powiedzieć bo raz ładowałem akumulator.
Napięcie spoczynkowe rano wynosiło ok 12,5V więc postanowiłem go trochę podładować.
Ładowanie w trybie zwykłym trwało mniej niż godzinę i pojawił się napis FUL
przez kolejne 8 godzin ładowałem w trybie REPAIR, może powinienem dłużej ładować, ale rano potrzebowałem auta i ładowanie zakończyłem.
Teraz rano jest ok 12,65 - 12,7
Na YT jest parę filmików z testami
 
Back
Top