• Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Spalanie naszych aut

@Resi a jak często regulujesz zawory ? ile to kosztuje ?

U mnie pierwszy tankowanie w tym roku po baku na zimówkach 6.68L/100 LPG - więc w okolicach średniej z ostatnich 24tyś km - 6.85L/100 LPG. W piątek pewnie będzie kolejne tankowanie - zapowiada się podobnie.
 
Last edited:
Tak. Chociaż zalewałem sporo czasu jak i teraz 5W50 a nie 5W30 jak zaleca producent co w teorii wg niektórych powinno już dawno doprowadzić do zatarcia silnika. No cóż, żyje, ma się nieźle i tak już zrobił z 60 tys. więcej niż zakładałem.
 
no nie ma wyjścia :cool:

kurcze w tych spalaniach to ciekawiło by mnie jeszcze takie faktyczne średnie spalanie liczone np. z 10kkm
wtedy jakoś by oddało czy auto jest ekonomiczne np u mnie średnio wychodzi 9,5 L liczone z 20 000km
No to masz z 56 kkm
mam nadzieje że nie będę jechał za wami niby nic to ale jak mnie wku.... kierowcy jadący taką prędkością :mad:
na dodatek z góry trochę szybciej bo i tak małe spalanie a pod górę wolniej i weź wyprzedź jak nic nie widać
Pozory. Opisałem sytuację ze stałej jazdy na odcinkowym pomiarze, to oczywiste, że szybciej nie będzie, bo to = mandat. Czasem są sytuacje, gdzie pobawię się w eko jazdę, ale nigdy kosztem innych użytkowników. Mało tego, żeby jechać eko, muszę na krajówkach jechać szybciej, niż jakieś 50-70 % kierowców, bo zbyt ślamazarna jazda nie jest eko. Na co dzień lubię jednak poczuć więcej dynamiki, nie po to tydzień temu drugi raz zaprowadziłem auto do tunera, bo stage 1 nie wystarczało.
 
faktyczne średnie spalanie liczone np. z 10kkm
W 406 z 6500km mam 5.9, cykl mieszany i obchodzenie się z gazem adekewatne do sytuacji na drodze.
 
Kwestia zakresu prędkości. Jeśli przyjmiemy np stałe 1500 rpm, to najwyższy bieg będzie u mnie najekonomiczniejszy, bo prędkość będzie ok 75-80 km/h, więc opory powietrza nie odgrywają roli. Gdybym trzymał stałe 2500 rpm, to już na 6 biegu byłyby straty, bo ok 115 km/h, a na 5 b ok 100 km/h, więc opory tu są istotne.
Cenna uwaga w kwestii oporów bo przy 75-80 nie są duże. Natomiast bardzo ważna jest charakterystyka silnika i tego jak duzo momentu mamy przy niskich obrotach. W TSI przy 1500 będzie go wystraczajaco dużo aby na 6 biegu z mninimalnym wysiłkiem przełamać opory natomiast w przypadku innego silnika może być inaczej. Trzeba pamietać, że moc na kołach zależy nie tylko od momentu obrotowego wytwarzanego przez silnik przy danych obrotach ale też od przełożenia. Miałem kiedyś wolnossące 1.6 113 KM w Megane 2 i tam ewidentnie najniższe spalanie dało się uzyskać na 4 biegu. W praktyce w 2.0 TDI gdy prędkość spadnie poniżej 100 km/h to najczęściej bardziej opłaca się zredukować z 6 na 5 ze względu na wyższy moment obrotowy. No chyba, ze jedziemy ze stała prędkością bez przyspieszania, wytracamy prędkość bądź zjeżdżamy ze wzniesienia.
 
Moje ucho w większości przypadków zgadza się ze wskaźnikiem spalania. W 1.0TCE z całą pewnością jazda na 5 i 6 biegu poniżej 2tyś obrotów nie jest najekonomiczniejsza. Poza tym mam wrażenie, połączone z pewnością, że nawet tocznie się na 6 biegu poniżej 2tyś nie jest wskazane dla silnika, pomimo tego że ekonomizer cały czas to podpowiada.
Co więcej przyspieszając ze stałym naciskiem na pedał gazu, widać jak na 2, 3 czy 4 biegu spalanie chwilowe spada wraz ze wzrostem obrotów silnika powyżej 3, 4 tyś obrotów, więc wcale nie trzeba cały czas przyspieszać od 2tyś obrotów - ja często ciągnę na 4 biegu do 80-100km/h i dopiero wtedy wrzucam wyższy bieg (przy tych prędkościach częściej 5 niż 6tkę)
Ale to tylko 3 cylindry i litr pojemności w dość sporym i nie najlżejszym samochodzie :)
 
@Jones ostatnio jak pojechałem w swoje rodzinne strony na prowincję, to tak tam właśnie jeżdżą. W trasie 70, w mieście 30. W trasie to jeszcze takiego wyprzedzisz, ale w mieście jest już trudniej, bo to pasy, to skrzyżowanie, a drogi z dwoma pasami w jednym kierunku niema. Ze skrzyżowania ruszają jak ślimaki, dynamiki w jeździe
nie ma wcale.
 
W praktyce w 2.0 TDI gdy prędkość spadnie poniżej 100 km/h to najczęściej bardziej opłaca się zredukować z 6 na 5 ze względu na wyższy moment obrotowy.
I w teorii i praktyce. Najniższe, jednostkowe spalanie (g/kWh) każdy silnik uzyskuje na obrotach M max.
Ale jest jedno ale, co wynika z powyższej mapy...
 
@Jones ostatnio jak pojechałem w swoje rodzinne strony na prowincję, to tak tam właśnie jeżdżą. W trasie 70, w mieście 30. W trasie to jeszcze takiego wyprzedzisz, ale w mieście jest już trudniej, bo to pasy, to skrzyżowanie, a drogi z dwoma pasami w jednym kierunku niema. Ze skrzyżowania ruszają jak ślimaki, dynamiki w jeździe
nie ma wcale.
Niestety nowy taryfikator sprawił, że coraz więcej ludzi tak jezdzi. Na 90 km/h jada 70, po mieście tak jak piszesz 30 km/h plus ruszanie ze świateł czy ronda jakby ciągnął skład z węglem... na ekspresówce jadąc 120 km/h miejscami czuje się jakbym miał najmocniejsze auto :D ogólnie tragedia..
 
gdzieś czytałem pierwsze statystyki po wprowadzeniu wyższych mandatów
-wlepiono dużo mniej mandatów
-wpływ do budżetu był większy
-wypadków odnotowano tyle samo
 
Takie tam moje spalanie z 2 tygodni, W Laguna III Grandtour 2.0 dCi 175 koni R17 wielosezon,w tym dojazdy do pracy po 8km w jedną stronę,i trochę trasy drogami krajowymi,dodam że w zbiorniku zwykły On z lotosa i oilsyn race DNA diesel
Post automatically merged:

Cd
Post automatically merged:

Cd
 

Attachments

  • IMG_20221103_170014036.jpg
    7 MB · Odwiedzin: 58
I w teorii i praktyce. Najniższe, jednostkowe spalanie (g/kWh) każdy silnik uzyskuje na obrotach M max.
Ale jest jedno ale, co wynika z powyższej mapy...
Ciekawe zagadnienie poruszyłeś. Bardziej jednak bym był zdania, że ta mapa pokazuje efektywnośc jednostki napędowej/sprawność silnika. Jednostkowe najniższe spalanie mierzone w g/KWh chyba zawsze będzie przy maksymalnym momencie obrotowym (???) ale zazwyczaj nie przekłada się to na zużycie paliwa liczone w l/100KM w rzeczywistych warunkach.
 
Moje odczucia są takie, że po wprowadzeniu taryfikatorów mniej ludzi jeździ do "ograniczenie +10"- albo "ograniczenie +20". I bardzo dobrze - gdyby miało być ograniczenie +10 albo +20 to tak było.
Ja robię po gównianych drogach ok 3 tyś km miesięcznie. Gdybym na tych odcinkach wykazał się taką nonszalancją jak przynajmniej deklaratywnie niektórzy koledzy na tym forum, już kilka razy nie miałbym prawka, a komornik licytował mój dom za mandaty.
Stale mam na tempomacie tyle ile mówią znaki (+2 do +4 na zaniżający licznik). A jak wyjeżdżam z 50tki i widzę że za 400-500m jest ograniczenie do 70tyki albo 60tki to nie daję w palnik do 100km/h żeby zaraz hamować, tylko rozpędzam się do właśnie takiej jak za chwilę jest dopuszczalna (a takie sytuacje no moich trasach to standard), bo w normalnym tempie, bez redukcji o 2 biegi, rozpędzę się do tych 70km/h może na 50-100m przed znakiem.
 
no nie ma wyjścia :cool:

kurcze w tych spalaniach to ciekawiło by mnie jeszcze takie faktyczne średnie spalanie liczone np. z 10kkm
wtedy jakoś by oddało czy auto jest ekonomiczne np u mnie średnio wychodzi 9,5 L liczone z 20 000km

u mnie spalanie ze 141 tys. km to 6,19
 
Ciekawe zagadnienie poruszyłeś. Bardziej jednak bym był zdania, że ta mapa pokazuje efektywnośc jednostki napędowej/sprawność silnika. Jednostkowe najniższe spalanie mierzone w g/KWh chyba zawsze będzie przy maksymalnym momencie obrotowym (???) ale zazwyczaj nie przekłada się to na zużycie paliwa liczone w l/100KM w rzeczywistych warunkach.
Taka mapa jest chyba idealna do zadania charakterystyki pracy jak np w lokomotywie spalinowej, obroty utrzymywane tylko w tych najkorzystniejszych widelkach.
Co ciekawe, gdyby dla każdego silnika (dla każdej wersji mocowej) producent udostepnil charakterystykę, to zainteresowany tematem wlasciciel mógłby osiągnąć naprawdę najnizsze spalanie. Odpowiednip dobierać biegi (obroty).
 
Last edited:
@ozzy1979 ale rebus zadałeś. Z powyższego jasno wynika, że musze się wyspać i skupić, żeby coś z tego ogarnąć. 😁
Odwieczny problem, jak optymalnie dobrać obroty do obciążenia. Czyli czy zaduszać silnik na 1500, czy zredukować i jechać na 2000 rpm.
 
Tak do poczytania.
 

Attachments

  • 14-Charakterystyki-silnika-spalinowego.pdf
    637,7 KB · Odwiedzin: 168
Back
Top