• Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Spotkanie online z ekspertami Castrol

Ja nie mam nic wspólnego z detailingiem i na takie brednie wydałem dokładnie tyle co na dodatki, czyli nic. Ale nie wyobrażam sobie kupowania chińskich opon lub części i nie mam problemu z zostawieniem kilku stów na perfekcyjnie ustawioną geometrię. Może dlatego, że muszę mieć pewny i szybki samochód, a wygląd to już z racji wieku i afirmacyjnego podejścia do życia mam gdzieś.
Ale co innego poglądy, a co innego porady o rozporządzaniu forsą przez innych.
 
Wskaż gdzie kto nagabuje kogoś na stosowanie dodatku gdy ten wcześniej nie zapytał jaki zastosować. Znajdziesz taki post?

Albo weź mnie przekonaj żebym kupił 4 litry Castrola Edge 5W30 A5 zamiast tańszego zestawu Orlen ME F 5W30 + AR9100 żeby było w temacie Castrola.
 
Last edited:
Panowie potwierdzili moje podejście w temacie siuwaksów. Płukanki ok, ale nie są koniecznie przy regularnych interwałach. Dodatki niekoniecznie. Tyle że ja nie stosuję ze względów pragmatycznych, a panowie odradzają, by nie zaburzyć formulacji.

I to ostatnie jest o tyle ciekawym wątkiem, że jeżeli faktycznie tak jest, to jak wygląda kwestia z miksowania olejów z innych przepisów? Sam zamierzałem zrobić miksa Meguina Special Engine, bo mi zostało parę litrów, z Eneosem X Prime o tej samej lepkości pół na pół.
 
Oleje się mieszają bo muszą, tzn taki jest wymóg w normach ale czy efekt tego będzie na plus na minus czy b/z nie będziesz wstanie stanie tego stwierdzić. Czyli producenci nie polecają mieszać olejów ale dopuszczają taką możliwość.
 
Wiadomo coś na temat odpowiedzi na nasze pytania, których miał udzielić Castrol?. Gdzie i kiedy będą dostępne?
 
Jak analizy. Jak przyjdą to będą ;)
 
@Robert1
Dodatki dla oleju są super, ale że tak powiem, dla zamożniejszych osób i/lub chcących naprawdę dbać o silnik. Podstawą jest natomiast olej. Błędne jest myślenie, że ,,o doleję dodatek, to zrobię kilka tys. więcej na tym oleju". Najlepsze co można zrobić dla silnika, to skrócić interwał wymiany oleju. A dopiero ewentualnie następnie brać się za dodatek. Dodatki ze swojej strony proponuję osobom co wymieniają olej co max 9-10 tys. km lub 9-10 miesięcy (zależnie co pierwsze). Osobom wymieniającym olej rzadziej proponuję w pierwszej kolejności skrócić interwał olejowy, niż zabierać się za dodatki.
Przed zastosowaniem uszlachetniacza warto także dowiedzieć się głębiej czegoś więcej o nim (ile ppm czego dodaje, jaką bazę olejową ma dodatek itd.), oraz najlepiej skupić się na jednym konkretnym, który uważamy, że najbardziej doda nam coś dobrego do oleju, zamiast wlewać kilka różnych.

Jeśli chodzi o płukankę Castrola, mogę od siebie jak najbardziej polecić. Jest stosunkowo tania, dobrze skomponowana, bezpieczna, oraz robi robotę. Dla osób co wymieniają olej co kilka tys. km można co drugą wymianę olejową. Dla osób wymieniających olej co kilkanaście tys. km co każdą wymianę olejową.
 
Nigdy nigdzie nie napisałem ,że wymiana oleju i skrócenie interwału nie jest dobre dla silnika , jestem zdania ,że jest to super opcja. Lubię dolewać dodatki do oleju i to robię. Płukanek nie stosuję.
 
Zapraszamy na spotkanie.jpg
Dzień dobry Wszystkim!

Chcemy Was serdecznie zaprosić na drugie spotkanie online. Tak jak ostatnio założenie jest takie, żeby po prostu się połączyć online i podyskutować, poszukać wspólnie odpowiedzi, powymieniać się doświadczeniami. Udało nam się ustalić datę na 14 maja o godz. 18:00. Mamy nadzieję, że to dobra pora i znajdziecie chwilę, żeby do nas dołączyć.

Będziemy w podobnym składzie jak ostatnio z Bartkiem i Mateuszem. Dołączy do nas czwarta nasza ekspertka, Sabina – z wieloletnim doświadczeniem w koncernach motoryzacyjnych.

Bardzo cenimy sobie nasze ostatnie spotkanie i tym razem postawiliśmy na usprawnienie kilku elementów, aby każdy uczestnik mógł skorzystać w jak najlepszej formie. Dlatego zmieniamy platformę spotkania na Clickmeeting- bardziej stabilną, z możliwością podpięcia sprzętu, który zapewni nam odpowiedni poziom dźwięku i obrazu (planowaliśmy wypuścić zarejestrowaną ostatnią rozmowę, ale niestety błąd techniczny spowodował, że część obrazu nie została zarejestrowana, a dźwięk pozostawiał wiele do życzenia. Walczyliśmy z helpdeskiem platformy czy jest szansa jakoś to uratować, ale się nie udało- przepraszamy i obiecujemy, że odniesiemy się jeszcze do poruszanych wtedy tematów). Planujemy więc, aby było lepiej, głośniej i z możliwością szybkiej publikacji po spotkaniu dla tych, którzy będą nas musieli opuścić wcześniej lub nie będą mogli się akurat we wtorek połączyć :D.

Zaznaczam, że rejestrację prowadzimy tylko na potrzeby tego spotkania i dla wygody uczestników (przyjdą automatyczne linki z potwierdzeniem uczestnictwa, przekierowaniem bezpośrednio do spotkania w przeglądarce oraz przypomnieniem o zbliżającym się wydarzeniu) oraz obsługi technicznej- nie zbieramy danych marketingowych, a wszelkie informacje podane przy rejestracji zostaną automatycznie usunięte zaraz po webinarze. I tym razem również TO NIE BĘDZIĘ SPOTKANIE HANDLOWE.

LINK DO REJESTRACJI: https://loudy.clickmeeting.com/castrol-spotkanie-z-ekspertami/register

Skorzystam ze słów Bartka:

  • Będzie można zadać wszystkie trudne pytania,
  • pomówimy o różnych przypadkach z którymi zetknęli się użytkownicy forów
  • lub postaramy się znaleźć odpowiedzi na techniczne pytania.

Potrzebujemy waszej pomocy, aby się przygotować. Macie jakieś tematy czy pytania, które chcielibyście poruszyć? Albo może jest coś, o czym chcielibyście dowiedzieć się więcej? Wrzucajcie proszę tu w wątku poniżej.
Na spotkaniu każdy będzie mógł wygłosić swoje zdanie, bez oceniania czy przekonywania innych.

💡P.S. Będzie nam miło jeśli zaprosicie znajomych, których tutaj nie ma, a mogliby być zaciekawieni naszymi tematami.
Post automatically merged:

A no i podrzucam zebrane odpowiedzi na pytania, które zostały później lub w trakcie przesłane:

Po spotkaniu online.jpg
Po spotkaniu online_01.jpg
Po spotkaniu online_02.jpg
Po spotkaniu online_03.jpg
 
Zapisałem się, ale będę tak ok. 18:20.
Od razu takie pytanie, być może padło na poprzednim spotkaniu, ale jeśli nie to omówmy to na tym:
1. oleje 4T - czym różnią się od normalnych olejów silnikowych przeznaczonych do samochodów?
2. Czy etanol w podwyższonej zawartości (obecnie ok. 8,1%) ma zauważalny wpływ na szybszą degradację oleju? Jeśli tak to czy Castrol zmienia formulacje, aby temu przeciwdziałać?
 
Zapisałem się. Prace kończę o 18 więc mogę się ciut spóźnić ale postaram się być jak najpunktualniej.
 
Cześć! Panowie, możecie trochę pomóc w poinformowaniu o naszym spotkaniu? Jest szansa, że wrzucimy to jeszcze w jakiś inny wątek, może nie wszyscy śledzili ten nasz stary, a mogliby być zianteresowani naszą rozmową?

@lipuś dzięki wielkie za przesłane pytania, na razie są te dwa- wrzucicie jeszcze jakieś sugestie co warto wrzucić na tepet?
 
Niegupi pomysł. Podpięte.
 
Można jeszcze poruszyć temat baz recyklingowych - czy Castrol je stosuje, czym się one różnią od pierwotnych baz otrzymywanych z zachowawczej przeróbki ropy itd.
2) Omówienie parametrów CCS i MRV - rzeczywiste wskaźniki płynności oleju w niskich temperaturach
 
Witam.

Mam pytanie na najbliższe spotkanie online z ekspertami Castrol, odnośnie doboru lepkości oleju do auta z dość mocno podkręconym silnikiem (na przykładzie BMW 3.0d M57).
Fabrycznie 500 Nm przy 2000 obr/min, obecnie około 900 Nm przy 2700 obr/min. Jednak ze względu na duże turbo (późniejszy spool), poniżej 2000 obr/min moment obrotowy jest nawet niższy niż był fabrycznie.

Czy w związku z powyższym przebiegiem generowanego momentu obrotowego, powinienem wyjść z założenia, że przy wyższych obrotach jest coraz mocniejszy hydrodynamiczny film olejowy na panewkach i nie muszę się przejmować ryzykiem "wyciśnięcia" oleju z panewek, czy może jednak kluczowa jest sama maksymalna wartość momentu obrotowego i wyższe obroty, przy jakich jest ona osiągana, nie zabezpieczają przed ryzykiem zerwania filmu olejowego na łożyskach ślizgowych?

Obecnie przy wyborze oleju celuję w wartość KV100 około 14 cSt na lato i około 12 cSt na zimę (zmieniam olej dwa razy w roku - przed latem i przed zimą - czyli co ok 4-5 tyś km). Silnik jest raczej łaskawy dla oleju - temperatury oleju w lecie nie przekraczają 100 stopni - nawet przy mocno dynamicznej jeździe (przy spokojnej jeździe około 90 - 93, po pełnym rozgrzaniu silnika), a w zimie nie przekraczają 95 stopni (średnio 86 - 88 po pełnym rozgrzaniu). W silniku są zastosowane mocniejsze sprężyny zaworowe, pozostałe komponenty, w tym panewki i pierścienie są fabryczne.
Czy dobrze robię stosując dla bezpieczeństwa wyższą lepkość oleju, czy jednak jest to zupełnie zbędne i powinienem celować w okolicę zalecanych przez producenta lepkości dla tego silnika (0/5W-30).

Gdyby odpowiedź miała brzmieć, że w tym przypadku, w kwestii smarowania panewek, wystarczą fabrycznie zalecane lepkości oleju (czyli KV100 około 11), to nurtuje mnie jeszcze kwestia wyboru lepkości oleju pod kątem pracy pierścieni w cylindrach. Wyższy o około 80% maksymalny moment obrotowy, to również o tyle wyższe ciśnienie w cylindrach podczas generowania tego momentu obrotowego, a więc i większa siła dociskająca pierścienie kompresyjne do ścianek cylindra. Czy te wyższe ciśnienia powodują większe ryzyko zerwania filmu olejowego, czy może tu również "ratują sytuację" wyższe obroty i wyższa prędkość tłoka? (oczywiście w TDC i BDC tłok się zatrzymuje, ale tu już chyba nic nie da wyższa lepkość oleju - trzeba liczyć na ZDDP, ewentualnie molibden czy bor)
W skrócie - czy, pomijając problem smarowania panewek, powinienem iść w wyższe lepkości oleju choćby wyłącznie ze względu właśnie na wyższe ciśnienia w cylindrze? Czy i tu wystarczy fabrycznie zalecana lepkość oleju?

Wiem, że pytania trudne i trochę z kategorii zgadywanki, ale jednak jakaś część kierowców jeździ podkręconymi autami i mogą mieć podobny problem, jak ja, z doborem oleju. A mimo, że od dłuższego czasu czytam fora olejowe (również niemieckie i rosyjskie), to wskazówki i porady prawie zawsze dotyczą fabrycznych silników (ewentualnie delikatnie podkręconych). Posiadacze mocniej podkręconych aut zdani są niestety głównie na własną intuicję. Przydało by się trochę wiedzy i na ten temat :)
Będę wdzięczny za wszelkie podpowiedzi.
 
Trochę się ostatnio zapuściłem w temacie olejowym, praca i remont nie idą w parze z czytaniem dokumentów SAE :D

Pytania:
- ogólne omówienia baz odnawialnych może bo coraz więcej olejów "zielonych" się pojawia (a mnie ten temat niezmiennie interesuje)

- podepnę się pod pytanie @soszo o parametry niskotemperaturowe, może krótkie ogólne omówienie i czy w ogóle zwracanie na nie uwagi ma sens w klimacie Polski?

- gorący temat i powracający więc może coś z drugiej mańki i oleje o wysokich lepkościach w nowoczesnych samochodach? Co jakiś czas się użyszkodnik pyta czy jak gazuje spod świateł to potrzebuje 10W-60 ;) Macie pewnie wyniki badań laboratoryjnych więc jakąś tam odpowiedź czy ma sens (i czy szkodzi/nie szkodzi) lanie SAE 50 czy 60 do silnika wyjeżdżającego z fabryki na SAE 20 albo 30?

- może szybkie omówienie "ICP" które tutaj robimy dla nowych olejów regularnie? Nie chodzi o dokładne opisanie, raczej o podpowiedź czego można się tak na prawdę dowiedzieć z poziomu pierwiastków. Możecie zrobić na przykładzie swojego oleju, bo mamy tutaj analizy paru waszych olejów: https://www.oilclub.pl/index.php?forums/castrol.59/
 
Poniżej kilka pytań ode mnie.
1. Prośba o rozwinięcie tematu niemetalicznych dodatków przeciwzużyciowych. Jakie są ich wady/zalety w stosunku do dodatków typu typu Zn/P/inne metaliczne? Jeśli nie ma wad - jaki jest sens używania olejów ze np. specyfikacją A5/B5 w stosunku do C2? Oczywiście nie chodzi mi o odpowiedź: "ponieważ producent zaleca specyfikację A5/B5 i takie produkty utrzymujemy w portfolio".

2. Pytanie o Wasze produkty Edge oraz Magnatec. Padło wcześniej stwierdzenie, że to różne produkty do różnego zastosowania i Magnatec chroni silnik przy częstych cyklach start-stop. Jak to rozumieć czy Edge w takim razie nie/gorzej chroni w przypadku częstej pracy start-stop?

3. Oleje do mostów napędowych. Czym różnią się oleje przeznaczone do mostów napędowych LS (limited slip) od "zwykłych"? Czy można stosować oleje LS do mostów bez blokady mechanizmu różnicowego?
 
Nie czytałem wątku.
1. Ale czy nasze forumowe analizy są cokolwiek warte ? Czy to tylko kropla w morzu tego co siedzi w olejku .

2. Oleje przekładniowe API GL4 i GL5 nie można stosować zamiennie z wiadomej racji . A jak są skomponowane oleje które są połączeniem tych norm że spełnia obie? Czy mimo wszystko się to nie gryzie ?
 
Back
Top