• Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Test jednokroplowy

  • Thread starter Deleted member 925788
  • Start date
@Hlava a to ciekawe. Jakim cudem z tej plamy jesteś w stanie stwierdzić czy olej się skończył czy też nie. Swego czasu wykonałem kroplowy test i wyglądał identycznie. Z analizy labolatoryjnej wyszło jednak, że już czas na wymianę. Było na styk.
 
Oczywiście oceniamy kondycję oleju krąg zewnętrzny kontra krąg wewnętrzny (ogólnie stan "czystości" silnika). Im bardziej te kręgi odcieniami zbliżają się do siebie tym wymiana powinna nastąpić wcześniej. Tu wydawało mi się, że nie jest jeszcze źle. Natomiast taki test nie mówi nic np. o zmianach lepkości, więc należy go traktować z przymrużeniem oka. Z drugiej strona czy te analizy z labu są w 100% wiarygodne? Przecież tam również są chyba jakieś tolerancje błędów pomiarowych🤔
 
Zdecydowanie wolę tolerancję błędu pomiarowego z labu, niż oglądanie plamy oleju na kartce czy tam chusteczce. Dla mnie ten test kroplowy to tylko taka ciekawostka nie mająca nic wspólnego z naukowym podejściem do tematu zużycia oleju.
 
Kwestionuję wróżenie z plamy oleju przez ludzi co nie mają o tym pojęcia. Zapewne taki test wykonany przez wykwalifikowanego pracownika wg. konkretnych standardów jest w pewien sposób przydatny, natomiast dalej nie mówi on tyle co badanie oleju w labie. Z bibułki nie odczytasz konkretnej ilości metali zużyciowych, zawartości procentowej sadzy, paliwa oraz liczby kwasowej i zasadowej.
 
Nikt nawet tego nie porównuje. Jednak na podstawie tej plamy można wyciągnąć wnioski co do oleju, ale i co do stanu silnika. Nie mówię, że się znam. Wyciągam tylko wnioski z tego co jestem w stanie wydedukować z wzorca i ponawiając próby co jakiś czas. Największą zaletą tej zabawy jest brak kosztów (cena kartki biurowej).
 
@Hlava nie bierz tego absolutnie do siebie. Prawda jest taka, że pewnie ponad 99% użytkowników tego forum (w tym ja) nie mamy wiedzy i kwalifikacji, by wyciągać jakiekolwiek wnioski z takiego testu. Żeby to miało ręce i nogi musi być to ustandaryzowane (konkretny rodzaj bibuły itp.) a tutaj jeden zrobi na kartce od drukarki (mają różne gramatury i skład), drugi na serwetce lub innej chusteczce itd.
 
Kwestionuję wróżenie z plamy oleju przez ludzi co nie mają o tym pojęcia.
To albo kwestionujesz metodę albo ludzi. Metoda znana, opisana i stosowana. Co do ludzi - chemik czy fizyk z wykształcenia ogranie bez problemu. Wzorce plam są w necie. Zaleta tej metody jest taka, że jest prawie za free a jest wystarczająca do dość dobrej oceny silnika i oleju. I wcale mi tu nie trzeba pierwiastków z labu.

a tutaj jeden zrobi na kartce od drukarki (mają różne gramatury i skład), drugi na serwetce lub innej chusteczce itd
To ich sprawa Ja robię na bibule do chromatografii - w necie pełno tego
 
Last edited by a moderator:
Lotos +AR 9100 z Hyundai. Przebieg na foto. Po prawo po wyjeżdżeniu butelki Techron.
20230619_193055.jpg
 
O, to mi przypomniało - kapnę specola z dacii, ma już ponad 8 kkm.
 
Specol 5W30 C3 w dacii po ok. 8000 km. zdjęcie po 24 h. Środkowa jasna plama to z chyba z marca krótko po wymianie.

SPECOL 5W30 C3 8000 km 24 h.jpg
 
Poszarpany krąg wskazuje na wodę/wilgoć w oleju. @soszo U Ciebie wygląda nieźle. Miałem podobnie. Jak miałem 9100 wydawało się, że kręgi wyglądają lepiej niż poprzednio przy podobnym interwale
 
Last edited:
Ciekawe jak by zrobić uoa czy wyszła by woda w oleju. Druga kropla jest po trasie ELE-ZKO-ELE. Woda powinna odparować
 
Oczywiście. Co do wody pisałem o próbie z Dacii @apede Olej raczej do wymiany?
Natomiast w hyundaiu wygląda spoko. Na pewno UOA byłoby ciekawą konfrontacją dla naszych eksperymentów🙂
 
Jak to jest z tą ciecza/wilgocia w oleju?
- ON w oleju nie odparuje w trasie,
- benzyna w oleju odparuje (niby) w trasie,
A woda?
 
Moim zdaniem woda powinna odparować w wysokich temperaturach. Podobnie jak benzyna. Tylko jedna uwaga nie wiemy do końca czy te poszarpane miejsca to woda (wilgoć), bo np. silnik nie dogrzany, czy to może glikol. Jest to do wychwycenia w tej metodzie, ale trzeba dokładnie obserwować jak się próbka nam zmienia.
 
Kroon 5W40 + nano C5 po 1100 km/36h. Plama dużo "ładniejsza" niż na Shell HU 5W30.
 

Attachments

  • IMG_20230625_102259.jpg
    IMG_20230625_102259.jpg
    1,1 MB · Odwiedzin: 66
  • IMG_20230625_102243.jpg
    IMG_20230625_102243.jpg
    1,2 MB · Odwiedzin: 61
  • IMG_20230625_102252.jpg
    IMG_20230625_102252.jpg
    1,2 MB · Odwiedzin: 63
Shell AR-L 0w20 + 150ml Ceratec, zalany po GTX 5w30. Przebieg 10tyś km, 2h od pobrania próbki. Ekspolatacja w 99% na LPG, test po 300km na Pb.
10tyś_2h.jpg
Prześwituje druk z drugiej strony.
 
@Hlava moja próbka jest po trasie, woda by chyba odparowała? Z drugiej strony, niedawno ubyło płynu poniżej minimum, może faktycznie glikol poszedł w olej?
 
Back
Top