• Wymagane jest merytoryczne uzasadnienie polecenia danego oleju. Posty nie zawierające takiego uzasadnienie mogą zostać usunięte.
  • Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Toyota Auris II

  • Thread starter Deleted member 55335
  • Start date
D

Deleted member 55335

Gość
Marka samochodu
Toyota Auris II wer. Start-Editions .
Budżet/ile litrów
250/4.20
Styl jazdy
Silnik
1ZR-FAE 1.6 132KM
Data produkcji
2013
Filtr cząstek stałych (DPF/GPF)
  1. Nie
Jakiego oleju wymaga instrukcja
0W20 , 5W20 , 5W30 i 10W30 API SL Energy-Conserving , SM Energy-Conserving , SN Resource- Conserving oder ILSAC- Mehrbereichsmotorol . 15W40 , 20W50 API SL , SM , SN .
Jaki olej masz obecnie
Royal Purple 5W30 API SN PLUS.
Drugie auto w domu , strikte moje auto .
Auto sprowadzone w 2019 z DE ,z przebiegiem 49700km ,tam dwóch właścicieli :

Pierwszy starszy właściciel ,zamieszkały na wiejskich terenach ,4 lata i 1mc = 30600km.
Druga młoda właścicielka , zamieszkała na przedmieściach sporego miasta Halle (Saale) ,w trakcie posiadania auta był ślub i zmiana nazwiska ,2 lata i 1mc = 19100km.
Adresy obydwu właścicieli dzieli 20km , więc auto obijało się przeważnie w obrębie jednego terenu miasta Halle (Saale) .

Interwały są wymagane i jak wynika z książki były dobre . Czyli nie za długie ,ale i nie za krótkie . Nie za długie wedle producenta 15000km i nie za krótkie by silnik miał ciężkie warunki . Choć w jednym przypadku była mała ilość km ,co może oznaczać odstawienie auta na dłuższy czas . Oraz ostatni w którym przekroczony był znacznie czas .

1. 10607km = 1 rok .
2. 8197km = 1 rok .
3. 7843km = 1 rok .
4. 4153km = 1 rok i 1mc . Tu auto chyba stało ,a następnie była zmiana właściciela (choroba ,śmierć itp.).
5. 9549km = 11mc .
6. 10451km = 1 rok i 8mc . Tu auto stało pewnie do sprzedania w DE jakiś czas (6mc) ,ja na starym oleju jeździłem tylko 1mc .


Moje interwały oscylowały w granicach 12000km rocznie , gdzie w 99% to rok był powodem wymiany oleju .Obecnie zmalały do 6-7-8tyś.km. ,ale powoli wzrastają .

Jak wynika z dokumentów ostatni olej był TGMO 5W30 Premium Fuel Economy . Podobno ten olej jest do diesla ,nie wiem dokładnie czemu go zalali do PB . Podejrzewam z dużym prawdopodobieństwem ,że pomimo w manuala zaleceń do 0W ten silnik miał zawsze 5W30 .
Po sprowadzeniu oglądałem silnik ,wycieków nie widziałem ,jedynie przy filtrze oleju było upaprane . Ale to ze względu na niechlujne wymiany w ASO . TGMO przez 1 mc już za moich czasów nie ubywał . Po zalaniu 5W30 RP przez 3000km oleju ubyło 170ml ,potem się zatrzymało na 2000km i dopiero niedawno po 200km/ 1 bak z AR6900 ,spadki niewielkie powróciły . W okolicy 3000km z olejem RP zauważyłem zapocenie tylnej części uszczelki pod głowicą . Zarówno olej TGMO jak i teraz RP miał/ma po czasie kolor bursztynowy pod wiśniowy .

Ze względu na zapocenie tylnej części uszczelki pod głowicą, nie wiem czy można stosować płukanki . Oleju innego szukam ze względu na zwątpienie w oleje Royal Purple ,oraz ze względu na ich kosmiczne ceny ,których nic nie tłumaczy za bardzo . Ponieważ olej wymieniany będzie co roku i jakichś 7tyś.km ,to nie musi być mocno budżetowy .

Proszę o propozycje olejów 5W30 ,ponieważ tej lepkości zamierzam się trzymać . Wątki o tym silniku są chyba dwa lub trzy i tam polecacie TGMO .Ciekawy jestem czy coś się zmieniło i obecnie polecicie np. Specola ?
 
Last edited by a moderator:
W pierwszym aucie ma być 5W40 Specol Gold i 9200V2 . To w drugim 5W30 Specol i jakiś AR , a będzie solidarność patriotyczna.
Pisałem to już, uczucie jest super, mając Specola w pierwszym aucie, wiem że dobra oliwa, a jednocześnie mały koszt sprawia, że obojętnie co by się działo to wymiana z musu bez zastanawiania się i kalkulowania kosztowego.
 
Last edited by a moderator:
@Skiper
Te uszczelnienia wyglądają na amatorską robotę, jakby ktoś zdejmował pokrywę rozrządu i nie doszczelnił przy montażu.
Czy plastikowej osłony silnika nie było w momencie zakupu? Jeżeli tak, to ktoś ją musiał zdjąc. Pytanie po co, skoro do wymiany oleju nie trzeba ruszać, a filtr pod spodem silnika (?) Są jakieś wpisy w książce serwisowej?
Silnik "blestit kak u sabaki jajca", ja bym tu nic ekstra nie wlewał poza świeżym olejem.

@oleje:
Leją PFE = C2, bo wtedy mają jedną beczkę do benzyny i diesla. I mogą trochę więcej liczyć za litr, więc same zalety :)
W dostępnej karcie TGMO widać 70-99% refinowanej ropy czyli HC.
Jak Ci nie pasują propozycje z 1 postu i chcesz zostać przy 5w30, to zalej A5/B5 o mozlliwie niskiej lepkości - Ford Formula albo Lotosa A5/B5 albo Texaco Energy.

Nie ma co tworzyć mitów że olej OEM jest czymś lepszym o ile nie widać tego w kartach ani w zachowaniu silnika.
Miałem kiedyś zalany TGMO FE w ramach pakietu serwisowego i nie było różnicy do innych 5w30 A5

Pozdrawiam,
 
@rob_roy no źle to widzisz ,albo patrzysz . Ja robiłem foty od tyłu silnika w ekwilibrystycznych pozycjach będąc . Może dlatego Cię coś zmyliło . Robiąc foty nawet najdziwniej ,nie zobaczysz na nich dołu gdzie jest osłona silnika . A taka osłona jest i była ,tak filtr jest pod samym silnikiem .Uszczelnienia takie są wszędzie na silniku ,tak jak i naklejki . Jedyne miejsce co mnie zastanawia ,to łączenie skrzyni z silnikiem ,jest uszczelnienie czerwone i nie wychodzące tak na zewnątrz . Nie wiem czy to standard ,ale tam za jest sucho ,może dlatego jest inne uszczelnienie .Nie widzę śladów grzebania w silniku nigdzie . W książce serwisowej to wiesz co może być , data i stempel serwisu .

No możesz mieć rację by lać sam olej , na wyścigi ten silnik słaby ,raczej w środku syfu brak . O dodatku to myślałem aby dodać do oleju słabszego ,pytanie tylko czy np. Specol jest słabszy od TGMO . Ale płukankę postojową chyba warto , tak na 15min w zgodzie z manualem , bo obecny olej poczerwieniał nieomal jak ten poprzednik .

No tak mogli tego PFE zalać z automatu i tak naprawdę nie potrzeba lać jakichś wykastrowanych C2 C3 .

Właśnie TGMO = HC i tu mi podobnie zalatuje ,jak przy ocenie kolegów o olejach Royal Purple , średniak HC z wy......ą ceną z niewiadomego powodu . Dopiero co uciekłem z pod takich cen za oliwę po 300 coś pln . Właśnie obalasz mity , bo w innych wątkach naprawdę większość proponuje OEM TGMO . Tylko w czym te oleje są tak za.......e skoro nigdzie tego nie widać i to HC jak reszta innych . Gdyby jeszcze była tu analiza i w niej rewelacje ,ale nie ma nic . Nie to bym innych propozycje olewał , rozważam wszystkie .

A co powiesz gdyby tak 5W30 Specol Gold ,lub tu kolega @pluto w 2 x toyota ma Shela ,muszę dopytać jakiego.

Wybaczam Ci bo ulegasz stereotypowi , nie wszystkie auta są kręcone i kombinowane , czy uważasz że więcej wiesz i widzisz niż ja ?
Ja nic nie ubarwiam ,bo niby po co nie jestem zwolennikiem społecznościowych miejsc gdzie ludzie strzelają popisa i umieszczają swe najlepsze foty ,to dla mnie bzdura i strata czasu .
 
Last edited by a moderator:
@Skiper tak poważne zapocenia przy przebiegu 50kkm są dla mnie niezrozumiałe, szczególnie w przypadku Toyoty.
 
Last edited by a moderator:
Zapytałem o producenta TGMO i GTL w nim ,ale to tajemnica . Normalnie podobnie tajemniczo jak pisałem do RP .

Odpowiedź.

"W odpowiedzi na Pana wiadomość e-mail informujemy, że dostawca oryginalnych części, olejów - Toyota - nie udostępnia szczegółowych informacji dotyczących produkcji, takich jak która fabryka części czy rafineria dostarcza oryginalne produkty Toyoty. Technologia produkcji, o którą Pan pyta, również nie jest udostępniona."

Nie udostępniają info ,ale na butelkach przecież coś pisze .

No i o co chodzi z takim wpisem w kartach wszystkich 5W30 TGMO ,dodają DMSO .
 

Attachments

  • TGMO 5W30.jpg
    TGMO 5W30.jpg
    86,5 KB · Odwiedzin: 184
tak poważne zapocenia przy przebiegu 50kkm są dla mnie niezrozumiałe, szczególnie w przypadku Toyoty.
Ja uważam że miejsce jest poważne ,zapocenie nie jest jakieś mega i już się nie rozchodzi . Też jestem zniesmaczony tym w Toyocie . No i na 100% nie wiem czy było ,czy po RP wystąpiło . Wiem na pewno ,że po RP to zauważyłem jak pobory lekkie się zaczęły i oglądać cały silnik był mus .
 
W zakresie zapisu o zawartości DMSO poniżej 3%, zapewne chodzi o :


“The classification as a carcinogen need not apply if it can be shown that the substance
contains less than 3% DMSO extract as measured by IP 346 ‘Determination of polycyclic
aromatics in unused lubricating base oils and asphaltene free petroleum fractions —
Dimethyl sulphoxide extraction refractive index method’, Institute of Petroleum, London.
This note applies only to certain complex oil-derived substances”.


Co pozwala uznać produkt za nie zawierający czynników kancerogennych.
 
A prościej to znaczy zwykłe HC ,tak .
DMSO w opisach jest tylko substancją pomocniczą w określeniach ,ale czy samo DMSO nie jest rakotwórcze .

@tomek evo nie odpisuje , przykładów brak , zastanawiam się jak w porównaniu 5W30 TGMO wypadnie Specol 5W30 Gold.
 
@rob_roy no źle to widzisz ,albo patrzysz . Ja robiłem foty od tyłu silnika w ekwilibrystycznych pozycjach będąc . Może dlatego coś Cię zmyliło . Robiąc foty nawet najdziwniej ,nie zobaczysz dołu na nich gdzie jest osłona silniaka. A taka osłona jest i była ,tak filtr jest pod samym silnikiem . Uszczelnienia takie są wszędzie na silniku ,tak jak i naklejki . Jedyne miejsce co mnie zastanawia ,to łączenie skrzyni z silnikiem ,jest uszczelnienie czerwone i nie wychodzące tak na zewnątrz . Nie wiem czy to standard , ale za tym jest sucho ,czyli bez oleju ,może dlatego jest inne uszczelnienie . Nie widzę śladów grzebania w silniku nigdzie. W książce serwisowej to wiesz co może być ,data i stempel serwisu .

No możesz mieć rację by lać sam olej ,na wyścigi ten silnik słaby ,raczej w środku syfu brak ,tylko olej wymieniany bez postojowej płukanki szybko się zmienia po starym . O dodatku to myślałem aby dodać do oleju słabszego ,pytanie tylko czy np. Specol jest jest słabszy od TGMO . Ale płukankę postojową chyba warto ,tak na 15 min zgodnie z manualem ,bo obecny olej poczerwieniał jak ten poprzednik .

No tak mogli tego PFE zalać z automatu i tak naprawdę nie potrzeba lać jakichś wykastrowanych C3 .

Właśnie TGMO = HC i tu mi podobnie zalatuje ,jak przy ocenie kolegów olei Royal Purple ,choć RP coś tam PAO zawierają ,średniak HC z kosmiczną ceną nie wynikającą z niczego .
" biorąc pod uwagę cenę to w swojej klasie nic ponadprzeciętnego." "O ile dobrze czytam zawiera tylko 10-25% PAO. Nie zapłaciłbym tyle za hydrokraka." " Co do Royal Purple to na BITOGu nie cieszy się jakąś gigantyczną estymą " "Prawie 1.7% S jak olej do mostu. TAN podwyższony przez EP. Noack ponad normę. " " Zawartość siarki = 1,673 - bardzo wysoka zawartość siarki - jest to najwyższa zawartość siarki spośród wszystkich testowanych olejów"

Dopiero co uciekłem z pod takich cen za oliwę po 300 coś pln. Właśnie obalasz mity bo w innych wątkach naprawdę większość proponuje OEM TGMO . Tylko w czym te oleje są tak za........te ,skoro nigdzie tego nie widać i to HC jak reszta innych . Gdyby jeszcze była tu analiza i w niej rewelacje ,ale nie ma nic poza poleceniami . Nie to bym propozycje innych olewał , rozważam wszystkie . Ale w tym przypadku nie widać w TGMO , co jest takiego w nich cennego jak na ich ceny .

A co gdyby tak 5W30 Specola Gold zalać , będzie za słaby , na krótko . Może jeszcze Shell , kolega pluto ma w dwóch toyotach ,tylko to hybrydy jak pamiętam .
 
W przypadku TGMO 5W30 FE pisze tak w tabelce :

Polyolefin polyamine succinimide ,polyol /(nr CAS) (nr EC ) ( nr INDEX )/ 1-5% / Aquatic Chronic 4, H413

W dwóch kolejnych TGMO 5W30 już tego nie ma . To znaczy że w tym PAO jest od 1 do 5% ?

Nie wiem dlaczego nie napisałem tego wcześniej , auto po sprowadzeniu miało lekki nad stan oleju ,stało 1mc i 1mc ja jeździłem jeszcze na tym oleju , jakiejś sporej ilości km przez 1mc nie zrobiłem ,oliwy nie ubyło wtedy .
Po przejściu na Royal Purple 5W30 ,po 3000km ubyło 172ml .
Potem przez 2000km po uzupełnieniu stanu nic nie ubyło .
Następnie od zastosowania AR6900 i 400km z tym w paliwie małe ubytki zaczęły się pojawiać .
Przez 1600km ubyło 182.5ml oleju . Przy czym AR6900 był dolany na dwa baki i obecny przez 1150km .


Natrafiłem na NARMAK trade s.r.o oleje bazowe ,mają przynajmniej 39 rodzai olei bazowych , znacie ?

Odnośnie TGMO i przypuszczeń że w nim jest GTL , czy bardziej zasadną alternatywą cenową i pewniejszą zawartością GTL nie będzie Shell Helix Ultra 5W30 ?

Tylko zastanawia mnie jak się ma indeks lepkości do lepkości w 40C i 100C . Specol w indeksie ma 165 a 40C i 100C ma 83 i 13.5 , natomiast Shell w indeksie ma 176 a 40C i 100C ma 67.7 i 12 .
 
Last edited by a moderator:
Ale skąd pomysł że oleje fabryczne to GTL? Bo są droższe? Przecież za logo płacisz!
Do tego modelu lepsze będzie 0w20 Shell SN

Pozdrawiam,
 
Nie po cenie ,takie przypuszczenia chyba tutaj były o TGMO , no tak za te logo to chyba za dużo .
Ale wolał bym pozostać na 5W , jak interpretować te rozjazdy indeks lepkości kontra lepkość 40C i 100C . Czemu w Specolu z 165 jest dużo ,a w Shell z 176 tak mało .
 
Polyolefin polyamine succinimide ,polyol /(nr CAS) (nr EC ) ( nr INDEX )/ 1-5% / Aquatic Chronic 4, H413
To jest środek dyspergujący.

jak interpretować te rozjazdy indeks lepkości kontra lepkość 40C i 100C . Czemu w Specolu z 165 jest dużo ,a w Shell z 176 tak mało
Bylo wielokrotnie na forum o tym mowa: Zalezy od mieszaniny olejow bazowych oraz wiskozatora. Do tego dochodzi dany olej tzn. dopuszczone wahania w skladzie.
 
Nie wiem czy porównywanie VI olejów różnych klas lepkości ma sens
 
Last edited:
W GDI warto patrzeć na lepkość ,w przypadku PFI już nie ?
Zalezy od mieszaniny olejow bazowych oraz wiskozatora. Do tego dochodzi dany olej tzn. dopuszczone wahania w skladzie.
To znaczy ,że Gold ma to sztucznie podniesione w sposób nie wystarczający na długo .
W kartach TGMO nie ma indeksy jest tylko 100C .
 
Aktualnie są już nieźle na rynku wiskozatory o różnym SSI. A jaki stosują? Tego się nie dowiemy. Są testy według norm: CEC L-014-93, ASTM D6278 lub ASTM D 7109 tzn. stabilność na ścinanie, po 30 cyklach mierzy KV 100°C.
 
Back
Top