• Wymagane jest merytoryczne uzasadnienie polecenia danego oleju. Posty nie zawierające takiego uzasadnienie mogą zostać usunięte.
  • Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Megane IV 1.2 TCe - nowa norma olejowa RN17

emigrant

Użytkownik
Samochód
Toyota Yaris III Hybrid 2015, Renault Megane IV 2016
Marka samochodu
Renault Megane IV
Budżet/ile litrów
4/6 litra(butla 5 litrowa) do 200 złotych
Styl jazdy
Silnik
1.2 benzyna
Data produkcji
2016
Filtr cząstek stałych (DPF/GPF)
  1. Nie
Jakiego oleju wymaga instrukcja
5W-40
Jaki olej masz obecnie
Elf OEM z ASO 5W-30 RN17
Cześć,

Dziś byłem na rocznym(4-tym) przeglądzie Meganki IV 1.2 TCe. Czy to jest normalne, że na tym przeglądzie wlali mi olej Elfa 5W-30? Wcześniej był wlewany Elf 5W-40 - tak mówi też instrukcja. Gość mi powiedział, że oni teraz posługują się nową normą RN17, która zastąpiła normę RN0700 i RN0710. Z tego co widzę, to nie ma Elfa 5W40 z normą RN17 tylko 5W-30. Pytanie co oni mi wlali dokładnie?

1. ELF EVOLUTION FULL-TECH R 5W-30
2. ELF EVOLUTION R-TECH ELITE 5W-30

Któryś z tych dwóch. Pytanie który? Od następnego roku mam zamiar przywozić swój olej. Wrócić do klasycznego Elfa 900 SXR 5W-40 z RN0710, czy już pozostać na 5W-30 z RN17? W ASO mogą nie wiedzieć jaka jest nazwa handlowa tego oleju 5W-30 z RN17 bo posługują się numerami/kodami oleju OEM w beczkach.

Czy FULL-TECH R 5W-30 i R-TECH ELITE 5W-30 można stosować zamiennie? Czym one w ogóle się różnią?
 
To już problem V8, że mają mało oleju i interwały po 3000mil. Wg mnie im więcej tym lepiej, oczywiście w ramach zdrowego rozsądku. Olej wykonuje "mniejszą pracę" wiec wolniej się zużywa, ma więcej czasu na odgazowanie (kawitacja) ;)
 
5L wchodzi również do 1.8T.
A wiem, ze w jakichs scenicach okolo 7,5L.
Generalnie wieksza ilosc oleju to nie wada, to zaleta. Powinien taki olej wytrzymać dluzszy interwal, faktycznie ma większą pojemność cieplną. Oczywiście jest rowniez limit zdrowego rozsadku, nie chcialbym miski olejowej na 10L.😉
 
Ten silnik ma KZFR(koło zmiennych faz rozrządu). Niby to ustrojstwo potrzebuje szybko i dobrego jakościowo oleju. Ktoś to potwierdzi?
Taka mała ciekawostka, co może być nietypowe w dość nowoczesnej turbo kosiarce to silnik nie ma hydraulicznie regulowanych luzów zaworowych. Wydaje mi się, że to jest poważna wada.
 
Tak, renault mają duże pojemności oleju. To lepiej niż fiaty 1,4 turbo z 3 cośtam w misce.
 
Jeszcze kwestia płukanki i dodatku do benzyny. Na bank ten 5W-40 A3/B4 przez 4 lata narobił trochę syfu w silniku. O ile jest to do odratowania. Już nie mówiąc o katalizatorze trójdrożnym EURO6 w tym samochodzie, który nigdy nie powinien był widzieć oleju A3/B4... :/

Mój zestawik:

- Oilsyn PEA Tech Petrol Doctor raz w roku do benzyny
- Oilsyn ReleaseTech Power Flush przy każdej wymianie oleju

Może być?
 
Mamy na forum mechaników więc może ktoś mnie poprawi ale nie wydaje mi się żeby w KFZR działo się coś szczególnego przed osiągnieciem obrotów w którym zmienia fazy rozrządu.
 
KZFR jest nawet w Pandzie 1.2, w starym 30 letnim BMW, w Toyotach VVT, większości VAG i wielu innych markach. Wszędzie poza Hondą działa podobnie, czyli płynnie w każdym zakresie obrotów zmienia kąt pozycji wałka rozrządu. W Hondach przestawia krzywki w jednym momencie i w zasadzie nic wielkiego z tego Vteca nie ma, poza wyższą mocą max. Nie rozumiem tego demonizowania KZFR, czy innych VVTI, toż to proste urządzenie, nie wymagające specjalnych olejów.
 
@Kaczorek79 Ty jesteś mechanikiem. Spotkałeś się z czymś takim, że silniki renówkowe downsizingowe wymagają lepkości wysokotemperaturowej HTHS równej lub wyższej 3.5? Napomnę, że silnik wyjechał z fabryki z 5W-40, gdzie HTHS wynosił 3,5 albo 3,7 a KV100 14,7. Ja chcę zalać tego DXG 5W-30 z HTHS 3,2 i KV100 11. Dla przykładu olej RN17, czyli to co teoretycznie powinienem zalać, bo tak by zalało ASO ma HTHS 3,7 i KV100 12.
 
Niestety te silniki 1.2 jak i 0.9 mają problemy typu wypalająca się punktowo dziura w denku tłoka, albo rozerwane krawędzie tłoka... U niektórych po 40 tys. km, u innych po 100 tys. km i sajonara.
Te problemy dotykają 1,2TCe, w 0,9 nie występują. Wiele flot firmowych ma Clio 0,9TCe i te autka bezproblemowo robią po150-200tys pod warunkiem, że pilnuje się układu chłodzenia i odpowiednio szybko reaguje na wycieki z obudowy termostatu. I we flotach olej wymieniają tak jak zaleca producent, czyli co 30tys. bo żaden szef floty pracujący na etacie w firmie nie odważy się łamać zasad serwisu, gdyż jeżeli coś by się wydarzyło z silnikiem, to on by za to odpowiadał.
 
Przepraszam za pytanie: płynnie czy zero jedynkowo w przypadku Renault no i sorki za OT mojego Hyundai?
Nie wiem jak w przypadku Renault, ale w VAG-ach płynnie, znaczy płynnie, jak dobrze pamiętam, u mnie w A4 wartości zmieniały się w zakresie ±6°, z dokładnością do 0,1°, w zależności od obrotów, obciążęnia, położenia pedału gazu etc.
W Hondach działa to typowo 0-1. Gdzie też VTEC raczej przełączał silnik w tryb domyślny, który na niższych obrotach pracował w trybie poprawiającym przebieg momentu i ekonomię, a nie odwrotnie jakoby VTEC pozwalał wyciągać z silnika więcej kunióf :)
 
Last edited:
Te problemy dotykają 1,2TCe, w 0,9 nie występują. Wiele flot firmowych ma Clio 0,9TCe i te autka bezproblemowo robią po150-200tys pod warunkiem, że pilnuje się układu chłodzenia i odpowiednio szybko reaguje na wycieki z obudowy termostatu. I we flotach olej wymieniają tak jak zaleca producent, czyli co 30tys. bo żaden szef floty pracujący na etacie w firmie nie odważy się łamać zasad serwisu, gdyż jeżeli coś by się wydarzyło z silnikiem, to on by za to odpowiadał.
Występują i w 0,9. Pierwszy lepszy przykład klik Jest tego więcej z 0,9. Tutaj po 27 tys. km. To prawie nowy silnik. Clio z 0,9 też mają wypalone denka tłoków. To ten sam silnik co w Daci. Tak jak widać problem występuje. Tutaj 1.2 klik Niby, że to wina rozrządu, ale wątpię. LSPI zrobiło swoje. Żeby doszło do LSPI to trzeba trochę spełnić warunków. Pytanie co jest najmnocniejszym ogniwem powodującym LSPI. Czy nieodpowiedni olej, czy niskiej jakości benzyna. Może wszystko na raz.

Ogólnie nie jest ciekawie. Jedynie co można zrobić to dbać o motor. Lepsze oleje, lepsza benzyna. Częste wymiany oleju co 7-10 tys. km, nie więcej. Po prostu dbać o silnik. I tak nic to nie gwarantuje.
 
Last edited:
Przepraszam za pytanie: płynnie czy zero jedynkowo w przypadku Renault no i sorki za OT mojego Hyundai?
Płynnie. Jak jest koło zmiennych faz, tzw KZFR, to płynnie w każdym zakresie obrotów. Zerojedynkowo to działa Vtec w Hondzie, gdzieś w okolicach 4-5 krpm przełącza krzywki i jest inny kąt otwarcia zaworów.
@Triumphator W Hondach tych nowszych owszem, bardziej zmiana faz wpływa na ekonomię i większy moment na niższych obrotach, ale w starszych chodziło głównie o wyciśnięcie max mocy. Jeździłem trochę Civiciem 1.6 160 KM z lat 90tych, silnik chyba serii B, tam do ok 5 krpm nic się nie działo, a później jakbyś mu jakiegoś podtlenku azotu dodał nagle wbijał w fotel i tak do 8 krpm. Fajnie to jeździło w budzie o masie ok 900 kg.
@emigrant Daj już spokoj z tą aptekarską dokładnością, lej, co Ci się podoba. Jesteś ciekaw Ravenola, to spróbuj, to dobre oleje, a ten DXG krzywdy mu nie zrobi, choć to akurat nie jest olej do silników Renault 1.2 tce.
 
@emigrant Daj już spokoj z tą aptekarską dokładnością, lej, co Ci się podoba. Jesteś ciekaw Ravenola, to spróbuj, to dobre oleje, a ten DXG krzywdy mu nie zrobi, choć to akurat nie jest olej do silników Renault 1.2 tce.
No to wskaż mi olej do 1.2 TCe który uwzględnia anty-LSPI. Z tego co widzę, też masz turbo kosiarkę golfową to raczej jesteś w temacie takich silników.
 
@SACZI To ja chciałem uciec od oleju A3/B4 nawet ze względu na trójdrożny katalizator a Ty mi tu z takim olejem wyskakujesz. Do A3/B4 już nie wrócę.

Tak dla jasności. Nikt tu w temacie nie ponosi żadnej odpowiedzialności za wybór oleju do tego silnika 1.2 TCe. Jakby coś się stało z silnikiem to tylko i wyłączenie moja wina będzie.

Co do olejów Shella. Nie mam jakoś przekonania do tej ich bazy GTL. Z tego co udało mi się wyczytać, to nie jest tak cudownie. Ten cały GTL tak trzeba naszpikować dodatkami, uszlachetniaczami, żeby w ogóle taka baza do czegokolwiek się nadawała. Zgadza się? Wiem, że tutaj na forum jest duże grono fanów olejów Shella i bazy GTL. Mnie po prostu ich oleje przestały interesować. To już bym wolał zalać Totala, albo Castrola Edge zamiast Shella.
 
Co do olejów Shella. Nie mam jakoś przekonania do tej ich bazy GTL. Z tego co udało mi się wyczytać, to nie jest tak cudownie. Ten cały GTL tak trzeba naszpikować dodatkami, uszlachetniaczami, żeby w ogóle taka baza do czegokolwiek się nadawała. Zgadza się?
A Ciebie interesuje goła baza do zalania do silnika czy gotowy produkt, ktory shell sprzedaje? Bo juz Cie nie rozumiem.
 
@emigrant Mój silnik nie jest podatny na lspi, choć w sumie teraz po chipie to nawet nie wiem, bo turbo dmucha 1.3 bar. Gdybym wiedział, że jest ryzyko, to Ravenol DXG byłby w kolejce do wypróbowania. Są oleje teoretycznie anty lspi, jak Shell 5w40, ale skoro masz tam jakieś swoje obawy o acea A3, czy nawet GTL 🤪 to możesz wypróbować Mobil 1 esp x3 0w40. Drogo, ale to jest "mocny" olej, przeznaczony do mocnych fur (ma aprobaty dla Audi RS i Porsche), ma też acea C3 i api SN+.
 
@emigrant Castrol Edge 0w30 i 0w40 jest C3 z API SP oraz Renault RN 0700 / RN 0710.
 
Back
Top