• Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Płyny chłodnicze

Panowie czy mieliście do czynienia z płynem bezwodnym Evans? Temperatura wrzenia 180st, zamarzania coś około -40. Ktoś stosował? + i minusy tego płynu czy bardziej oleju? Poza ceną oczywiście. Planuję do fiesty st mk8 którą upalam też na torze. Max temp płynu na torze na wyjściu z chłodnicy miałem 102st.
 
Gdzie można zobaczyć/poczytać jego opinię? Zapodasz źródło?
 
Thx. Już ogladam.
Post automatically merged:

Jeśli się sprawdza w rallycrossie to na torze też powinien dać radę. Mam nadzieję że w fiescie st mk8 też się sprawdzi. Dzięki za linka.
 
Last edited by a moderator:
jeśli się płucze układ wodą, (demi i destylowana to to samo), to już ma znaczenie, bo na bank zrobi się mniej niż docelowy płyn miał

To prawda.
Z tego powodu stosuję i proponuję stosować wodę demi/dest do płukania, pod warunkiem że chodzi tylko o zmianę a nie oczyszczenie układu z osadów.
Potem wystarczy koncetrat płynu i uzyskanie roztworu 50/50 nie stanowi większego wyzwania.

Mieszając wszystko ze sobą, wyjdzie 6L płynu. To biorąc drugie -31/+128 z koncentratu, wyszła by dokładka na całości po te -5, a w rezultacie -36C/ i być może coś w okolicach +129.
Wyjdzie 6ltr roztworu o steżeniu glikol/woda ok 58%/42%.
Temp. zamarzania bliska ok -50C.

Nie jestem zwolennikiem takiego rozwiązania, jeśli nie ma takiej potrzeby.

@lantar8

Jeśli TIS dla Twojego roczmika ma podobna zawartość jak dla 2007/2010 w rozdziale o płynach chłodzących, to oprócz płynu OEM możliwy do stosowania jest też G48 z BASF.

Dostaniesz go jako produkt Glysantin G48.
Można go też dostać jako Mobil Antifreeze Extra, Valvoline Zerex G48 (+ parę innych)
Do wyboru, który koncentrat dostaniesz taniej.

Płyn zawiera krzemiany, ale nie jest to IAT.

1611474661025.png


1611474721088.png


1611475029605.png
 
Last edited:
@lantar8 na pewno nie jest to płyn LL. BMW jako jeden z nielicznych producentów aut nadal stosuje krzemianowe płyny. W tych płynach wytrącają się osady, dlatego 2 , max 3 lata płyn powinien być wymieniony. Teraz kwestia, czy płyny OAT (bezkrzemianowe) nie mają jakiegoś wpływu na uszczelnienia w BMW, nie sądzę, ale dla pewności wolałem zastosować płyn krzemianowy.
Racja, BMW stosuje do swoich silników płyn do chłodnic G11 na bazie glikolu monoetylenowego koloru niebieskiego(krzemianowe). OEM BMW koncentrat produkowany jest przez FUSCH, bardzo dobry jakościowo, wymiana jak autor napisał co 2-3 lata.
 
Last edited:
@Hlava jednak pisze tam 100kkm/5 lat 🤓, czyli mniej niż u nas o 50kkm/5 lat. Mam 60kkm/8 lat, pierwsze jeszcze a drugie już 3 lata po czasie. Może ze względu na warunki zewnętrzne są takie różnice w zalecanych interwałach.

Wyjdzie 6ltr roztworu o steżeniu glikol/woda ok 58%/42%.
Temp. zamarzania bliska ok -50C.

Nie jestem zwolennikiem takiego rozwiązania, jeśli nie ma takiej potrzeby.
Nie, nie myślę o - 50C, wystarczy max -36C/-37C. No to muszę ten mix mieszać powoli i na bieżąco kontrolować, by nie przesadzić. Choć zawsze można w drugą stronę dolać wody demi. Ciekawy jestem jaka wyjdzie proporcja w mixie.

Już kupiłem 5L gotowego i 1L koncentratu, pisze Made in Germany, w układzie jest 5.6L. Nie ma sensu zostawiać samego koncentratu na dolewki ewentualne i wlewania bez płukania gotowca -31C. Wymiana będzie zwyczajna, powodów płukania brak, czyli coś tam starego zostanie. O resztkach starego z -31C też by trzeba pamiętać tworząc mix na -37C, bo coś tam spadnie jeszcze. Zmieszanie będzie bardziej racjonalne, bliższe uniwersalnych wartości, najpowszechniej stosowanych jak piszesz. Podniesienie z -31C na -37C, raczej nie zaszkodzi elementom układu. Wartość -31C w Toyocie nie jest jakimś rygorem kategorycznym, na butlach brak info, a w ASO też nie wiedzą, głoszą tylko że płyn ma od -30 do - 50C.

Z ciekawości, kiedy ewentualnie kontrolować/uzupełniać ilość płynu.
Latem układ pełny otwiera się zawsze raczej, ale zimą już nie zawsze i dochodzi rozszerzalność. Widać zmiany poziomu lato/zima, choćby z powodu rozszerzalności i temp. otoczenia. Czy lepiej kontrolować stan latem, bo zimą wyżej nie będzie. Odwrotnie to może się okazać w lato, że jest za dużo coś tam.
W Toyocie mam zwykły układ, a w Nissanie podciśnieniowy.
 
Jaka cena koncentratu? Będzie trzeba się dozbroić w jedną litrową buteleczkę, bo baniak 5l SLL Pink premixed też już zakupiłem. Tak jak piszecie zawsze coś tej wody w układzie zostanie, nawet jak dokładnie postaramy się spuścić to w bloku silnika coś na pewno zostanie 😉
 
@Hlava niestety 69pln.
Już za późno, ale myślałem o opcji 3 x 1L koncentratu + rozrobić z demi, wtedy wychodzi 6L dorobionego w cenie 207pln. A 5L gotowca to koszt 202pln, czyli jakby 1L do przodu w podobnej cenie. Tylko w takim przypadku o podnoszeniu temp. - nie było by mowy, chyba że zrobiło by się 5L dorobionego.

Dawniej tak już myślałem, jak płukałem inny silnik, nie wyleci wszystko i co wleje gotowca co ma niżej niż -37C, to wyjdzie z tego d....a. Wtedy musiałem się kierować w stronę własnego mixu.

@Hlava Ty też zamierzasz zmieniać na okolice -37C ?
 
Last edited by a moderator:
Tak, okolica -37 myślę wystarczy na nasz klimat. Na Syberię się nie wybieram 😉
Jeśli chodzi o zalecane interwały w US to z klimatem też jest różnie (od Alaski po Kalifornię). Pomyślałem sobie, że to jest jak z interwałami olejowymi. W Europie jest dopuszczalne do 30k, a w USA podchodzą do tego bardziej racjonalnie i jest nawet 10k. A płyn chłodzący to tak naprawdę drugi najważniejszy olej w samochodzie, po silnikowym🙂
 
Okolice - 37C to tak by być bliżej uniwersum powszechnie stosowanego, a jednocześnie by jakiś zapas był i to w normie jeszcze. Niby zim nie ma, ale ostatnio zima pazura pokazała w innych niż zwykle miejscach, co tym bardziej może się i u nas wydarzyć. Nie mam na myśli niedawnych -20C.
Jeśli w robieniu mixu będę pierwszy, to napiszę o ilości koncentratu.
Interwały w US to miałem na myśli, że tam może być bardziej skrajnie w konkretnych miejscach i to może dlatego mniejsze interwały.
 
@Hlava sprawdziłem najpierw w szklance, wyszło 6,5 części gotowego/ 1 część koncentratu. Czyli było 130ml/20ml i to dało -37C/ i trochę przed +129C, jakieś 128,7C.
W całości wyszło 5,175L gotowego/ 790ml koncentratu. Koncentratu pozostało mi 205ml i tu by się zgadzało, że 5ml to straty. Ale gotowego musiało być więcej, można coś odjąć od tych ponad 175ml, a może się pomyliłem w obliczeniach, jednak cały płyn po zmieszaniu ma -37C.

Jeśli będziesz mógł to sprawdź jakoś, czy w bańce 5L masz płynu coś więcej, potwierdzi to albo że ja coś nie tak, albo że leją więcej.
W ASO orzekli, że dawniej robili z koncentratu nawet na -40C, bo inne zimy były i nic się nie działo, te -37C nie będzie miało negatywnego wpływu na układ. Pozostaje przewidzieć ilość starego, lub wody po płukaniu i stratę z tym związaną.
 
-37 to roztwór 50/50, najcześciej spotykany. Nie ma potrzeby rozważania negatywnego wpływu ;)
Stosowanie opisu temperatur typu 129C może być mylące, jeśli występuje samodzielnie.
 
Jeśli będziesz mógł to sprawdź jakoś, czy w bańce 5L masz płynu coś więcej
Nie ma problemu, ale ze zmianą poczekam do wiosny, więc dopiero wtedy będę miał pewne info
 
@murgos dzięki za podpowiedzi.👍
@Hlava niby wiosna tuż, ale ja termin mam niebawem i korci mnie by to zweryfikować, przy ponownym wlewaniu w bańki sprawdzę to jeszcze raz, najwyżej pozostanie Ci zobaczyć czy masz podobnie. Nic mi się nie wylało, parę kropel kapnęło i coś w naczyniach zawsze zostaje tyci.
 
Witam

Przyszedł czas wymiany płynu chłodniczego w Toyocie yaris 99, chciałbym to zrobić możliwie blisko tolerancji producenta oraz jak najtaniej.

Ostatni raz wymieniono płyn z Prestone na oryginalny Toyota Super Long Life coolant pink w 2013 roku.

Nie zauważono jakiś problemów przez ten okres, może jedynie, że płyn z racji mixu z resztkami Prestone jest bardziej pomarańczowy niż różowy.
Wiem, że Toyota rekomenduje płyny bez krzemianów, amin, boratów, azotynów, bez 2-EHA, za to oczywiście glikol etylenowy, z dodatków rekomendując fosforany co zabija 99% produktów dostępnych na rynku.

Wytypowałem kilka opcji, moje pytanie ogranicza się do tego w którą byście poszli stronę na moim miejscu :



1) Valvoline Multivehicle Coolant Red – niezawiera 2-EHA ani krzemianów , ale niestety brak fosforanów, zawiera niestety azotyny (CAS 7632-00-0) ; kolor czerwony. W porównaniu z Zerex Asia, który produkuje również Valvoline poza Europą – tam są azotany sodu jak i również fosforany tak jak się należy, niestety produkt nie do kupienia w EU.

2) Bizol Asia Coolant - w zasadzie w MSDS jest brak informacji poza glikolem etylenowym (podobnie jak w MSDS oryginalnych płynów Toyoty), ale w TDS producent w zasadzie obiecuje wszystko to co istotne czyli „contains the phosphate components which are characteristic for requirements of Asian car manufacturers. This product is free of nitrite, amine, silicate and

borate. This formulation has extraordinary long lasting change intervals till 10 years. Concentrate. To be mixed with water”., kolor zielony

3) Ravenol HJC/OTC – oba bez publicznie dostępnego MSDS, bez fosforanów które chce Toyota, nie wiadomo czy nie mają 2-EHA (brak MSDS), z plusów oba mają referencje do płynów Toyoty. HJC jest zielony, a OTC fioletowy



Wiadomo, że coś zostanie ze starego układu i nie chciałbym sobie zrobić jakieś brązowej sraki, więc najbardziej się skłaniam ku Valvoline, albo zaryzykować wymieszanie Bizola. Albo może pójść po najmniejszej linii oporu i kupić dowolny G12plus ze świadomością ze każdy ma 2eha
 
Last edited:
A nie lepiej zastosować płukankę i zalać oryginał long life coolant red? Super long life nie był przypadkiem zalecany do młodszych egzemplarzy? Red jest sporo tańszy niż wersja pink. Ewentualnie ten Valvoline
 
Last edited:
Dzięki za odpowiedz
Czerwony premix Toyoty kosztuje 30 zł za litr czyli 4 litry wyjdzie 120 ziko
Natomiast w przypadku Bizola za niecałe 60zl mam 2 litry koncentratu do tego grosze za wodę destylowana i mam dwa razy taniej te sama ilość płynu
Znalazłem w garażu płukankę liqui moly kuhler to przepłucze i mam nadzieje ze kolor będzie ok
 
Back
Top