• Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Płyny chłodnicze

Niestety ten Havoline ma 2-EHA w MSDS, ale dzięki za wpis
 
@Hlava krytycznie to już nie wiem co do ilości płynu w bańce 5L, przy mieszaniu wyszło więcej (obliczenia) , przy powrocie do butelek (fizycznie) wyszło mniej +175ml/-135ml. Musiałem przy robieniu mixu coś źle spisać i policzyć. Szkoda że przed, nie sprawdziłem ilości w bańkach, bo są czarne i nic nie widać. Pewne są tylko dwie sprawy, pozostało mi 205ml koncentratu i przy mieszaniu mniejszych dawek w szklance 6.5/1 było OK -37C. Teraz jak sprawdzam kilka razy, to może nawet -38C.
 
@Skiper po zmieszaniu różnych substancji objętość nie zawsze jest taka sama, a jedynie masa!
Polecam szkolne doświadczenie z dodawaniem cukru do wody w wąskiej butelce

Pozdrawiam,
 
Mieszałem dwa płyny OEM Toyoty, gotowy i koncentrat, jak bym przed ilości sprawdził to by było dokładniej, no ale nie przewidziałem.
Piszesz o czymś stałym (cukier) ok rozumiem, ale dwa płyny też.
 
Teraz jak sprawdzam kilka razy, to może nawet -38C
Zmiana niewielka. Chyba liczyłeś na coś więcej 😉 Czym kontrolujesz temperaturę?
 
Zmiana niewielka. Chyba liczyłeś na coś więcej 😉 Czym kontrolujesz temperaturę?
Nie no jak, oryginalnie było pomiędzy -31 a -32C, wystarczy -37C naddatek będzie na pozostały stary, albo resztę w lato można wyrównać dodając koncentratu do zbiorniczka, jak układ będzie cały otwarty. Nie wiem ile w układzie zostanie, to nie przewidzę ile dolać koncentratu i jak to tam spadnie.

Sprawdzam zwykłym tanim ogólnie dostępnym wzorem, co ma różne naklejki na rynku, ale już jedzie coś dużo lepszego Hella.

Przez to zjawisko wyszła by różnica aż 175+135=310ml, no nieźle, tym bardziej @Hlava nie zapomnij sprawdzić ile jest w bańkach. Kurde no mogłem to przewidzieć, czyli coś dziwnego z objętościami. Możesz nie sprawdzać, ale potem też będziesz się głowił o co kaman, no nie możliwe by takie ilości mi gdzieś wyleciały. Stało to w misce 2 dni, może się przegryzało jak wiadomo co i odparowało coś. ;)
Oby nie doszły do płynu jakieś rozbijające aglomeraty, bo wybuchnie jak fontanna.
 
-31 to było na starym płynie - przynajmniej tyle zrozumiałem z Twoich wpisów. Może ktoś w Toyotce dolał wody, bo raczej wątpię by fabrycznie było tak nisko. Ciekawe ile tego starego płynu zostało w układzie🙂
Na pewno będę chciał sprawdzić ile uda mi się spuścić z układu (tym bardziej, że będzie płukanka + woda), tak by wyszło przynajmniej w pobliżu -37 dla świętego spokoju i liczę, że na 5 lat temat będzie załatwiony 😉
 
w silniku nadal stary 8-letni płyn, nowy mix jeszcze w butelkach.
- 31/32C ma zarówno ten stary w silniku i tak samo miał nowy gotowy.
Zawsze stosując standard -37C, oraz to co powyżej, skłoniło mnie do mixu płynu gotowego i koncentratu, aby było -37C.
Czyli trzymając się płynu OEM pink i chcąc mieć -37C, nie ma innego wyjścia jak mix OEM gotowy/koncentrat.
Ja to robię w przypadku normalnej wymiany płynu, gdzie starego co ma -31/32C coś tam zostanie. Przy płukaniu demi tym bardziej trzeba robić mix, bo zamiast starego w silniku zostanie sama demi bez - wartości.
 
Valvoline Multi-Vehicle Red COOLANT 5l koncentratu ok 120 zł.
Ma, lub producent deklaruje, że ma aprobatę m.in. Toyota TSK 2601G-8A, Honda typ 2.
Podobnie NESTE Pro COOLANT N Ready.
 
Last edited:
Ten Neste wyglada ciekawie , niestety nie widzę go w żadnym internetowym sklepie na sprzedaż .
Szkoda ze w ani w fińskim ani w angielskim msds brak info o składzie poza oczywistym glikolem etylenowym .
W zasadzie wybieram między Toyota Red long life koncentrat 2 litry za 75zl (potrzebuje 4 litry gotowego płynu ) albo Bizol za niecałe 56 zł . W różnicy w cenie mogę się napić dobrego wina no i Bizol zapewnia ze 10 lat wytrzymuje :) a na zupełnie poważnie to w która opcje byście poszli ?
 
To zależy czy wiążesz przyszłość z tym autem. Jeśli tak wybór oczywisty raczej. Różnica w cenie symboliczna, a przynajmniej mamy pewność, że w układzie pływa to co powinno wg Toyoty 🙂
 
W jakim celu szukasz plynu opartego na glikolu propylenowym ?
W gre wchodza jakies wymagania srodowiskowe ?
 
Last edited:
Wybaczcie, właśnie chodziło mi o ten tańszy glikol etylenowy, ale chyba już za późno było 😅

Tak więc jaki plyn OAT G12/G12+ na bazie glikolu etylenowego możecie polecić? 🙂
 
G12,G12+ (TL 774 D/F) :
BASF Glysantin G30
Mobil Antifreeze Advanced

1612004405180.png
 
Tak więc jaki plyn OAT G12/G12+ na bazie glikolu etylenowego możecie polecić? 🙂
Glysantin G30 - bardzo dobry, mam aktualnie w motocyklu, który ma dosłownie piec robiący piekiełko, z moich obserwacji chyba najlepiej ogarnia te graniczne temperatury.

W samochodach zalewam najczęściej Glixol.
 
@Hlava nie wiem co o tym myśleć, nowy tester Hella dotarł. Ale nie jest prosto, bo sprawdzając obydwoma testerami wychodzi między nimi jakieś -13C różnicy. Czyli płyn w aucie, stary tester pokazywał -31C, a nowy pokazuje jakieś -43C i przekracza jego skalę -40C.

Czyli nowy gotowy wedle starego testera miał -31C, a wedle nowego pewnie jakieś -43C. Robiąc nowy mix wedle testera Hella na -39C, to na starym testerze wychodzi jakieś -25C. No i którego się trzymać. Kosztowo ten stary zwykły tester to pewnie z 15pln, a Hella 80pln.

W warsztacie też mają taki sam tester Hella, jak mój nowy.
 
Last edited by a moderator:
Back
Top