• Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Podstawowa wiedza

  • Thread starter Deleted member 925788
  • Start date
Skąd mam wiedzieć z jakiego roku dany olej spełnia norme ACEA? Mialem swego czasu Millersy gdzie pisalo np C3-12, C3-10 a obecnie juz nie ma tego na opakowaniach, to samo z innymi olejami.
 
Może to będzie pomocne.

1582056187978.png


Informacja z dodanym rokiem dotyczy przemysłu, zgodnie z zamierzeniami twórców standardu :

1582056375407.png
 
Wszystkie oleje sprzedawane by mialy wersje 2016? bo dalej nie wiem jak to odrozniac a roznice sa miedzy wersjami
 
Po dacie produkcji, przecież masz w tabelce i opisie.
 
1584703478015.png

Post automatically merged:

1866 rok od Valvoline wszystko się zaczęło,kawał historii olejowej:)
 
W piwnicy/garażu mam jeszcze pierwszy samochód Forda;) i oponę Firestone
 
Lotos i jego nowe oleje
 
@Robert1 Odnośnie Lotosa, to ja wygrzebałem z szafki starą książkę, jeszcze ze szkoły, wydanie 1997r. Dobra podstawowa wiedza, opisane technologie produkcji olejów bazowych itp.
20200330_180115.jpg20200330_180337.jpg20200330_180241.jpg20200330_180541.jpg
 
Muszę jej poszukać na OLX i allegro.

Wysłane z mojego Redmi Note 8 Pro przy użyciu Tapatalka
 
wygrzebałem z szafki starą książkę, jeszcze ze szkoły, wydanie 1997r.
Ja też taką dostałem ,muszę poszukać bo była jeszcze jakaś inna jeszcze . We wszystkich samochodówkach je rozdawali ?
 
tak to jest ze starymi formulacjami, opartymi o PAO, że dodatki szybko z nich uciekają.
Interesująca teoria.
Post automatically merged:

Oleje przekładniowe, są od dawna formulacje bazujące na PAO i odziwo nic nie "ucieka". W szczególności w trybie LL.
 
Last edited by a moderator:
Można to sprawdzić, poprzez badania oleju, metodami, których używacie. Ja Ci przytoczyłem badania na śmieciarkach z USA. Nic w tym złego, po prostu one
Interesująca teoria.
Post automatically merged:

Oleje przekładniowe są od dawna formulacje bazujące na PAO i odziwo nic nie "ucieka". W szczególności w trybie LL.

No tak ;) a masz zapłon mieszanki w skrzyni biegów??
 
Zapłon nie ma z tym nic wspólnego pod kątem dodatków AW/EP 🤦‍♂️np. Phosphorus retention nie zależy od bazy tylko od dodatków, są mniej i bardziej lotne związki. Nawet same ZDTP bywają chemicznie różne bo z różnych alkoholi są syntezowane. Jest kilka typów, w zależności od obciążenia/temperatury aktywują się.
 
@Cosmo-pp Wiec sie musisz okreslic jakie dodatki masz dokladnie na mysli, ktore "uciekaja". Prawda jest, ze dodatki AW sie zuzywaja, widac to rowniez znakomicie na FT-IR, a dokladnie przy ca. 980 cm-1 (jezeli dobrze pamietam). I tutaj baza olejowa nie ma znaczenia! A Tobie chodzi o AO, a myslisz, ze formulator nie wie co stosowac? Klasyczny ZDTP, do tego przeciwutleniacz aminowy, fenolowy itd. Najbardziej popularne, niektore zwiazki Mo lub nawet W.

PAO z natury jest mniej lotne:
Gas-chromatograph-comparison-of-a-4-cSt-PAO-with-a-4-cSt-Group-III-base-stock.png
 
Last edited by a moderator:
@poziom1989
Kolego zazwyczaj są to dodatki dyspergująco-myjące, ale jakie to ma znaczenie w tym wypadku? Każda lotna część tego oleju, będzie parowała łatwo i zasysana przez odmę, spalana w silniku, a część z nich będzie utleniania/spalania już na etapie styku z gorącym elementem, albo płomieniem. To jest jedna z przyczyn znikania oleju silnikowego z miski. Oleje które mają więcej związków czy to w bazie czy w dodatkach, będą z tego oleju, pod wpływem temperatury uciekały. Jak Cię to interesuje, to z kolegą przeprowadź badania i sprawdzicie, co znika, bo innego, fizycznego wytłumaczenia dlaczego oleju 10W60 bierze więcej w tym konkretnym silniku, niż oleju 5W30. Przecież fizycznie, to łatwiej jest pierścieniom zgarnąć olej o wyższej lepkości, powoduje on też lepszą szczelność i w wysokiej temperaturze zachowuje swoje parametry. Jeżeli to jest prawda, co kolega napisał, bo tak może być, to wyjaśnieniem tego fenomenu jest sama konstrukcja oleju. No chyba, że jakieś duchy w silniku go zabrały. Z zasady samo PAO jest stabilne i wysoka temperatura za bardzo go nie rusza, więc na chłopski rozum są to dodatki i/lub inne oleje bazowe w przypadku tego rozwiązania. Ja niechcący na przykładzie innego silnika też to zaobserwowałem, ale wcale to nie świadczy, o tym, że ten olej jest zły. Po prostu tak ma. I wiele olejów tak ma. W kwestii dodatków, które z zasady się stosuje do olejów, gdzie do konstrukcji jest używane PAO jako olej bazowy, to spokojnie można sobie posprawdzać w tdsach, które jakie mają właściwości. Robiąc analizę spektralną, wyjdzie co się tak mocno utlenia w oleju LM, że powoduje większe jego ubywanie niż innego oleju. Ja tego nie robiłem, więc Ci nie powiem.
 
Back
Top