• Wymagane jest merytoryczne uzasadnienie polecenia danego oleju. Posty nie zawierające takiego uzasadnienie mogą zostać usunięte.
  • Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Kia Stinger 2.0 T-Gdi 255 km

Zielarz

Użytkownik
Samochód
Kia Stinger 2.0 T-Gdi 255 km
Cześć szukam jak najlepszego oleju dla mojego auta, będzie to pierwsza wymiana po dotarciu (2000 km) kolejne będą co 10 000 km.

Auto: Kia stinger 2.0 T-Gdi 255 km
Cena: bez ograniczeń
Specyfika jazdy: 70% miasto, dwa razy w roku wyjazd na tor (jazda do 1h)
Aktualny olej: serwisowy (nie wiem jaki zalewają do nowych aut)
Wymagania producenta: 0w-30 C2

Aktualnie rozważam zakup oleju Eurol Ultrance
 
Ponieważ zim właściwie nie ma, a lata są coraz mocniej upalne, jazda u mnie typowo autostradowa, zastanowiło mnie czy nie zacząć w przyszłości używać oleju o ciut wyższej lepkości w wysokich temperaturach.

Aby zachować gwarancję (musi być C2), rozważam któryś z olejów o 2 normach (c2/c3).
Np. Shell ECT 0w30 C2/C3 (+ar9100)

Co myślicie o takim połączeniu? Lub innych podobnych propozycjach?



Swoją drogą trafiłem na fajne porównanie olejów z normą c2 (nie wiem czy mogę tu wkleić, proszę adminów o wywalenie jeśli nie):
 
Link możesz wkleić, dlaczego nie :)

Wg mnie każdy olej w normie C2 się sprawdzi. Nie jeździsz wyczynowo, nie ma sensu szukać dziury w całym. Ja do swojego 1.4 nie szukam olejów wg HTHS - leję to co mnie interesuje i ma odpowiednią normę. A lubię jeździć "po włosku" z obrotami raczej bliżej niż dalej czerwonego pola jak jestem poza autostradą - na autostradzie to wiadomo - tempomat 140 i wio czy to 100 km czy 600.

Także nie ma co przesadzać.

Ten Shell rzecz jasna będzie bardzo dobry - Shell robi dobre oleje. Czy dodawać AR - to już twój wybór, jedni lubią dodatki inni nie. Nie zaszkodzi na 100% chyba że się ASO dowie :)
 
Dodatki do oleju w samochodzie na gwarancji to śliska sprawa. Jeżeli przy jakiejś usterce postanowiliby pobrać próbkę oleju to od razu by wyszło. A z doświadczenia wiem, że przy jakiejkolwiek usterce układu paliwowego lubią tak robić z paliwem.
 
A GTJ się nie sprawdza? I po co wyższy HTHS?
Tu nie chodzi o układ paliwowy tylko olejowy i skąd będą wiedzieć że coś jest w oleju? W analizach olejów z AR wychodzi bor i potas. Musieliby dowieść że to szkodzi silnikowi tylko w jaki sposób? ;)
 
Stwierdzą że szkodzi i bujaj się w sądzie. Teoretycznie po ich stronie leży udowodnienie że zaszkodził olej/dodatek. Ale jeżeli w instrukcji jest że nie wolno lać, a oni wykażą że ktoś zalał to stoją raczej na wygranej pozycji.

W wypadku Kii z paliwem jest ten plus, że instrukcja zaleca zalewanie co jakiś czas dodatków do czyszczenia układu paliwowego (najlepiej z ASO rzecz jasna), zaleca też płukanie układu olejowego - więc tutaj ma się duszę krytą. Ale dodatków do oleju nie kojarzę żeby coś o nich w instrukcji było.
 
C2 boru raczej nie, C2/C3 bor jak najbardziej choćby rzeczony Shell, ale i Mobil, Neste, Motul...
Chodzi mi o to czy w ogóle będą wiedzieli że coś jest dodane, bo żeby mieć pewność musieliby dać próbkę tego samego oleju bez dodatku do porównania. Sprawa pewnie oparłaby się o rzeczoznawcę, może jeszcze lab i....? Pewnie sąd....
 
Extreme ma się dobrze, chodź jednak z tyłu głowy jest pytanie czy nie będą doszukiwać się braku spełnienia normy w sposób oficjalny. Co do dodatków - w instrukcji nie ma o tym ani słowa.

Pomijam test 4 kulkowy.. ;)
 
Last edited:
Czy zapis w instrukcji obsługi stingera oznacza, że można lać olej w specyfikacji ACEA C3?
Stinger 2.0 T-GDI.PNG
 
Normy ACEA się nie stopniują. C1, C2, C3, C4 i C5 to zupełnie różne normy, o różnych parametrach. Podobnie A/B1 do A/B5. Pomijam już fakt, że nie ma normy A z numerem wyższym niż 5, a pod pierwszą gwiazdką masz A5 lub wyższa.

Ewentualnie można to rozumieć, jako C2(04), albo samo C2 czyli pierwsza data wyspecyfikowania klasy, przez C2(08), C2(10), C2(12), C2(16) czyli specyfikacje aktualizowane w latach 2008, 2010, 2012 i 2016.

Więc nie, nie możesz zalać C3 zamiast C2. Ewentualnie możesz zapytać Kia Motor Polska, ale na 99,99% zepchną odpowiedź na ASO. Tylko to KMP jest gwarantem więc w razie "W" lepiej mieć potwierdzenie od nich na papierku.
 
Ewentualnie możesz użyć oleju o dwóch normach: C2 i C3. Ma taki Mobil, Shell, Motul pewnie jeszcze inni producenci też się znajdą. Są to oleje które są dokładnie na granicy (przynajmniej w teorii) obu norm z lepkością i HTHS em, bo rozumiem, że na tym Ci zależy.Wyszukiwarka Shella zaleca taki nawet do Stingera 2.0. Masz wtedy napisane na opakowaniu że jest norma C2.
 
Zacząłem pytać KMP o możliwość stosowania olejów SN Plus (np ze względu na potencjalny LSPI), jedyna odpowiedź która nie przekierowuje do ASO wygląda tak:

Dobór oleju silnikowego
Olej zalecany:
ACEA C2 lub o wyższej klasyfikacji jakościowej, 0W-30
Olej dopuszczalny
– API SL lub o wyższej klasyfikacji jakościowej
– ILSAC GF-3 lub o wyższej klasyfikacji jakościowej
– ACEA A3 lub o wyższej klasyfikacji jakościowej
 
Moje boje z KMP, też ich męczę żeby mieć na papierze potwierdzenie możliwości zalewania nowych API SN albo ILSAC (skoro to koreański silnik). "Proszę zwrócić się do ASO" :D. Nie dam skubańcom za wygraną.

Ty skoro możesz lać ILSAC GF-3 lub lepsze to możesz poszukać API SN+ z normą ILSAC GF-5 :D Tylko zapisz sobie tego maila w 10 miejscach i wydrukuj, bo w razie czego to się wyprą :D
 
@jerseyAdmin Najważniejsze że w tej rozmowie mailowej jest Vin i cała historia rozmowy więc wydruki do dokumentacji i można korzystać z nowych rozwiązań.

Może jak będzie takich upierdliwców więcej to zaczną odpowiadać. Czekam jeszcze na fotkę z lepkosciami która była w mailu ale wkleiła się Pani jedynie ikona. Może dośle... Jak dobrze rozumiem nowsze normy islac zastępują poprzednie, czyli islac gf-5 zastępuje gf-3?
 
Last edited by a moderator:
Nie, odpowiedzieli tak jak podałem. Skupię się na wyborze oleju SN plus z lepkością, popiołem, TBN zbliżonymi do "oryginalnej" normy c2.

Chodź dopuszczenie normy SL lub wyżej uprawnia do korzystania niemal z dowolnego oleju...
 
Ja ich ostrzej pocisnąłem, bo wyciągnąłem z pamięci "KMP anuluje gwarancje jak nie będę zalewał Orlenu" i dorzuciłem do listy pytań dla KMP. Będę ich męczył tak długo, aż mi odpowiedzą jasno i czytelnie na moje pytania :D

@cytrynowiec - to A3 by się pokrywało z informacjami jakie mam dla nowych silników TGDI Hyundaia/Kii. Oni tam dopuszczają wszystko od A3/B3 w górę, plus C2. W lepkościach "zależnych od klimatu": od 0W-30 do 20W-50. Różnica jest między "dopuszcza" i "zaleca", bo zalecają 0W-30 C2 i 5W-30 A5/B5, tym 2.0 jest pewnie podobnie jak w reszcie T-GDI. W Stingerach na USA jest pewnie API SN "star" i ILSAC GF-5 jako zalecane i tak jak pisał @michal84 SL i GF-3 w górę dopuszczalne.
 
Back
Top