• Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Temperatura oleju.

Się przejmujcie temperaturą oleju. Popatrzcie na to: nowe auto 5 ton ładunku ciśnienie 2.4 bar temperatura 120st. Czad - UOA po czy przed 150kkm obowiązkowa
20230720_064739.jpg
 
Last edited:
A ta nowa renata jeździ na SAE30 czy na 20?

Bo gdzieś mi się obiło że w dużych już wchodzi 5W20.
 
5W30 z obniżonym HTHS. Dziś popatrzylem na rozgrzewanie. Do temperatury 80st cisnienie było w okolicy 5 bar. Jak tylko wyskoczyło 90st spadło na 2.4 bar. I tak trzyma nie ważne czy 90 czy 120st, czy obroty 1000 czy 1300. No może przy 1300 ma 2.5.
 
O, właśnie :)
 
Ale co mam wytłumaczyć?! Wszystko to co jest tutaj opisywane to są oleje, a to że się różnią między sobą powoduje, że mamy o czym dyskutować. Moje ponad trzydziestoletnie doświadczenia z olejami dają mi podstawę do opinii jakie tu wygłaszam, a przebiegi moich prywatnych autek mówią same za siebie i potwierdzają to co mówię, więc ponieważ od zawsze jeżdżą one na 5w/40 to ja nic innego do silników moich autek nie zaleję, no chyba że jeżeli klimat się nam jeszcze bardziej ociepli i latem będzie częsciej powyżej 35 stopni, to zacznę stosować 5w/50
 
5W30 z obniżonym HTHS. Dziś popatrzylem na rozgrzewanie. Do temperatury 80st cisnienie było w okolicy 5 bar. Jak tylko wyskoczyło 90st spadło na 2.4 bar. I tak trzyma nie ważne czy 90 czy 120st, czy obroty 1000 czy 1300. No może przy 1300 ma 2.5.
Tutaj tak jak wspominałem już kiedyś masz ten zawór OCV, oraz pompe oleju o zmiennej wydajności, regulacja ciśnienia oleju następuje gdy olej ma powyżej 85 stopni.
Tu masz wartości ciśnień przy normalnej pracy:
- Ciśnienie na biegu jałowym: 1.5 bar
- Ciśnienie podczas jazdy (powyżej 1000 rpm): 2.1-2.5 bar
- Ciśnienie przy załączeniu VEB: 3.5 bar
 
Zagadka dla czytających ten wątek.
Mam silnik, który lubi mocno zagrzać olej w upalne dni i podczas szybszej jazdy (1.4 tsi), w skrócie: zimą, gdy na dworze jest np -2 st, olej podczas długiej jazdy krajówką 90-100 km/h utrzymuje się ok 87-92 st. Analogicznie podczas takiej jazdy latem przy 28 st olej ma ok 95-100 st. Jak wjadę na drogę szybkiego ruchu i ustawię na tempomacie powiedzmy 140 km/h, to zimą olej ma 103-106 st, a latem w upale będzie miał 111-116 st.
Widać, że mocno reaguje na zwiększenie obciążenia. Teraz tak, w ubiegły weekend na dworze było 28 st, wyjechałem z domu z zimnym silnikiem od razu na ekspresówkę (mam ok 500m). Po dojeździe do Ski płyn już dochodził do roboczej temp., oczywiście olej jeszcze zimny. Od razu ustawiłem tempomat na 130 km/h i nie zdjąłem go nawet na moment przez 40 km. Zgadujcie, po ilu km jazdy olej doszedł do temperatury roboczej i przestało wzrastać.
Temu, kto będzie najbliżej stawiam wirtualne piwo.
 
Raczej po ok 10 km
 
Drugie tyle co łapał temp. Płynu chłodniczego max 1.5kilometra
 
Back
Top